FULL I SUKKER: Mange leskedrikker oppfattes som sunne, men inneholder likevel mye sukker. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/Michele Constantini / ZenShui)
FULL I SUKKER: Mange leskedrikker oppfattes som sunne, men inneholder likevel mye sukker. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/Michele Constantini / ZenShui)

Advarer mot «sunn drikke»

Mange undervurderer sukkerinnholdet i juice og smoothie, viser ny forskning.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn proff pulsklokke

Mange overvurderer sukkerinnholdet i kullsyreholdige drikker, men tror det er mindre sukker i smoothier og fruktjuicer enn hva som er tilfelle.

Det viser en studie som er gjennomført av forskere ved Glasgow University i Skottland.

Det du drikker kan være like skadelig for kroppen som det du spiser

Tok feil av sukkerinnhold
Forskerne spurte mer enn 2000 personer i Storbritannia om hvor mange teskjeer sukker forskjellige typer populære leskedrikker inneholder.

Resultat: Deltakerne undervurderte innholdet av sukker i eple- og appelsinjuice, koffeinholdig energidrikk og smoothie med mellom to og fire skjeer.

BMI-kalkulator: Sjekk om vekten er passe

For en drikke som er basert på granatepler, undervurderte de sukkerinnholdet med hele 18 teskjeer.

MYE SUKKER: Mange overvurderer sukkerinnholdet i kullsyreholdige drikker, men undervurderer innholdet i smoothies og fruktjuicer, viser ny forskning. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Forskere bekymret
Forskerne er bekymret over at deltakerne hadde så store problemer med å vurdere dette.

– Noen varianter av rene fruktjuicer og smoothies, som oppfattes som sunne alternativer, har også et høyt innhold av sukker, sier professor Naveed Sattar til BBC.

LES OGSÅ: Derfor lures du til å spise for mye

Undersøkelsen viser at sukkerholdige drikker utgjør en stor del av det anbefalte kaloriinntaket til mange av deltakerne.

– Det du drikker kan være like skadelig for kroppen som det du spiser. Det er ingen tvil om at et forbruk av for mye sukkerholdige drikker kan bidra til fedme, sier Sattar.

LES OGSÅ: Disse matvarene er fulle av sukker

Advarer mot høyt forbruk
Deltakerne ble også bedt om å vurdere sine ukentlige drikkevaner, og oppga dette til å ligge på rundt 450 kalorier hver dag. Det utgjør en fjerdedel av anbefalt kaloriinntak for kvinner, og en femtedel for menn.

Det viste seg at mange ikke tok flytende kalorier i betraktning når de tenker på kostholdet sitt

LES OGSÅ: – Lettbrus kan lure deg til å spise mer

I tillegg til fedme, advarer forskerne advarer mot at et overforbruk av sukkerholdige drikker er en vesentlig risikofaktor for diabetes, høyt blodtrykk, hjertesykdom og slag.

– For mange som kjemper med vekten kan det å redusere inntaket av slik drikke, og erstatte det med vann eller lettbrus, være første skritt mot å hjelpe dem med å redusere kaloriinnholdet.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!