Det er meget sjelden man ser en urestaurert bil fra 1976 som ser så strøken ut som Roger Jonassens Audi 100. Nå skal klenodiet selges. (Foto: Privat)
Det er meget sjelden man ser en urestaurert bil fra 1976 som ser så strøken ut som Roger Jonassens Audi 100. Nå skal klenodiet selges. (Foto: Privat)

Audi 100 LS: Stig på - føl deg som i 1976!

I Rogers fargeglade klenodium har tiden stått helt rolig.

Audi begynte raskt å ta markedsandeler da Volkswagen-konsernet definerte det som sitt toppmerke fra slutten av 60-tallet.

100-modellen var viktig for å sette standarden da den kom til modellåret 1969. Selv om det fremdeles skulle ta ti års tid og bevisst satsing på tekniske spydspisser som Quattro-systemet og de femsylindrede motorene før "premium-tanken" ble født, ga lett konstruksjon og fine kjøreegenskaper allerede på tidlig 70-tall spenstige biler som mange ble glade i.

Lett å like, lett for å ruste

Den lette konstruksjonen gjorde dessverre også at uhumskheter raskt fikk godt tak i karosseriene, og om bilene gikk fort, så rustet de ikke mye saktere. Første generasjon av Audi 100 mellom 1969 og 1976 ble derfor en ganske sjelden bil på veien ikke så lenge etter at andre generasjon (1977-1983) kom - som for øvrig heller ikke var på langt nær immun mot stålmarken.

Les også: Audi 100 med "5E"-motoren startet statusjaget

Ikke bare er den i utrolig god stand, den er i tillegg i den like iøyenfallende som tidstypiske fargen
Ikke bare er den i utrolig god stand, den er i tillegg i den like iøyenfallende som tidstypiske fargen

I dag, over 35 år etter at de gikk ut, er derfor de fleste overlevende Audi 100 av den såkalte C1-generasjonen lagrede objekter i behov av så mye jobb at de nok vil bli stående på lager til de blir enda eldre, og eventuelt mer verdifulle.

Del med Facebook-vennene dine!

Men unntak finnes. Få av dem i en kombinasjon av så oppsiktsvekkende god stand og så oppsiktsvekkende farger som bilen på bildene. Den tilhører Roger Jonassen i Bodø. I hvertfall foreløpig. Hvis du vil kan den panamagule klassikeren bli din, og det for en så sympatisk sum som 26.000 kroner.

Se annonsen her:

Urørt garasje-eksemplar

- Her må det ligge en utrolig historie. Er virkelig bilen så fin som den ser ut til?

- Hehe, ja, den er veldig pen. I hvertfall til å være helt urørt. Her er det ikke sveiset eller lakkert på noe, såvidt jeg vet, sier den stolte eieren når vi slår på tråden.

I 1976 var en helt ny Audi 100 rett rundt hjørnet, og dashboardet som hadde vært med helt siden 1969 var langtfra moderne. Men disse Audiene hadde likevel en entusiastisk kjøpergruppe. (Foto: Privat)
I 1976 var en helt ny Audi 100 rett rundt hjørnet, og dashboardet som hadde vært med helt siden 1969 var langtfra moderne. Men disse Audiene hadde likevel en entusiastisk kjøpergruppe. (Foto: Privat)

Roger er tredje eier på bilen, men egentlig bare nummer to når det gjelder å bruke den. Og den var faktisk i opprinnelig eiers familie helt frem til for et par år siden, kan han fortelle.

- Det er nok en del av forklaringen på hvorfor den er i så god stand. Jeg tror denne har stått i garasje hele tiden når den ikke har vært i bruk - og det har den vært svært lite, forteller han.

Har sjekket historien

En kamerat av Roger kjøpte bilen av første eiers familie da den hadde stått lagret en tid etter at mannen som kjøpte den ny gikk bort. Kameraten fikk dog ikke noe nært forhold til Audien, men visste trolig at han ikke ville møte særlig motstand da han for et års tid siden tilbød Roger å innlemme den i sin samling. Der var det nemlig flere biler med ringer i grillen.

Innerskjermer og støtdempertårn er blant stedene der man gjerne fikk besøk av stålmarken på disse bilene. Denne har gått lite, aldri sett veisalt i Bodø, og i tillegg vært oppbevart i garasje - men må likefullt ha hatt en usedvanlig pedantisk eier. (Foto: Privat)
Innerskjermer og støtdempertårn er blant stedene der man gjerne fikk besøk av stålmarken på disse bilene. Denne har gått lite, aldri sett veisalt i Bodø, og i tillegg vært oppbevart i garasje - men må likefullt ha hatt en usedvanlig pedantisk eier. (Foto: Privat)

- Ja, jeg har noen andre, også. En Audi 100 Coupé fra 1971, blant annet. Men jeg er ikke BARE Audi-mann, har moro av mye annet europeisk fra 70-tallet også. Men nå driver jeg med et ganske stort hytteprosjekt, så jeg har solgt unna mange av bilene mine. Det er derfor denne må gå også, forklarer han.

En kjøper vil foruten den påtagelig strøkne tilstanden kunne glede seg over en bil med dokumentert historie, og kilometerstanden på 130.000 kilometer er det liten grunn til å tvile på, understreker Roger. Siden bilen er solgt ny i Bodø og har vært i stabilt familie-eie helt til kompisen hans tok over for et par år siden, har han sjekket historikken med byens Audi-forhandler.

Les også: Audi A2 er en av Jan Eriks bruktfavoritter

- Den første eieren var en selger som også hadde firmabil. Dermed ble privatbilen brukt svært lite, og som sagt oppbevart i garasje, sier Roger, og legger til at han åpenbart må ha vært svært pedantisk i tillegg.

Fargeglad tidsmaskin

I tillegg til selve tilstanden gjør fargevalget at man legger ekstra godt merke til den gamle klassikeren. Sterke farger var langt vanligere den gang enn i dag, og det er ganske slående hvor mye friskere trafikkbildet var den gang vi våget å kjøpe annet enn grå og sorte biler.

På den annen side var det ikke alle som tro til så mye som den første eieren av denne bilen gjorde, heller. For om knall gul utvendig farge synes godt, er ikke det like knall grønne interiøret særlig anonymt heller.

I dette baksetet kan det se ut som at det aldri har sittet folk. Bilen har også noe for 70-tallet så uvanlig som nakkestøtter i baksetet. (Foto: Privat)
I dette baksetet kan det se ut som at det aldri har sittet folk. Bilen har også noe for 70-tallet så uvanlig som nakkestøtter i baksetet. (Foto: Privat)

- Det var jo mye sterkere farger den gangen. Og det grønne interiøret kan man jo mene at er stygt, men det er liksom så stygt at det blir litt fint også, sier Roger, og møter ingen motargumenter fra Brooms mest uhelbredelige nostalgiker.

Les også: Audi 50 - en Polo med litt ekstra "klasse"

Påkostet versjon

Undertegnede husker ikke helt utstyrsnivåene på Audi fra den gang, men konstaterer at denne LS-versjonen har kromlister både rundt grillen og hjulhusene som vi ikke tror fantes på alle. Fire runde lykter i stedet for to firkantede hadde heller ikke alle, og lykteviskere og gummistripe på støtfangerne kan også ha vært utstyr som kom med LS-modellen.

Eller også ha vært ekstra "goodies" som ble drysset på 1976-modellene - på den tiden var det velkjent at en ny og mer moderne utseende bil var like rundt hjørnet, og med femsylindret motor var den ryktet å bli noe aldeles ekstra.

Det er ikke mange flekker å se på denne bilen, og neste eier kan glede seg over en veteranbil som nylig gikk gjennom EU-kontroll etter noe så bagatellmessig som skifte av et hjullager. (Foto: Privat)
Det er ikke mange flekker å se på denne bilen, og neste eier kan glede seg over en veteranbil som nylig gikk gjennom EU-kontroll etter noe så bagatellmessig som skifte av et hjullager. (Foto: Privat)

Mest oppsiktsvekkende er imidlertid - i våre øyne - at bilen har nakkestøtter i baksetet. En av de første bilene vi noen gang så med dette var de første utgavene av Audi 200 i 1980, mens vi vet at blant annet Volvo kunne levere det på 164-modellen. Dette er det desidert tidligste tilfellet vi har sett på en Audi, og det må være meget sjeldent.

- Går nok sørover

Roger har fått noen telefoner fra folk som har sans for bilen, men det har ikke blitt handel. Kanskje er det litt for tidlig ennå, med pent men kaldt vær i Bodø - og bare kaldt i sør, tror han.

Del med Facebook-vennene dine!

- For den går nok sørover nå, det er der det største markedet er, konstaterer han, og legger til at saltfrie veier i Bodø nok kan ha hjulpet til å holde den så fin gjennom 36 år - i den grad den noen gang har blitt brukt på vinteren.

Akkurat dét får vi inderlig håpe at det er helt slutt på - hvor enn den knallgule klassikeren skulle ende opp i landet.

Les også: Har den gått for langt? Sjekk ut denne BMWen i stedet