X5 er en modellbetegnelse som får mange til å lyse opp. Det er noe spesielt med BMWs første X-modell.

Av de som elsker den blir den omtalt som en SUV som leverer kjøreegenskaper på linje med en vanlig personbil. Mens de som misliker den synes det er en 5-serie på styler - med et særdeles frynsete rykte.

Sannheten ligger nok et sted noenlunde midt imellom.

Del med dine Facebook-venner

Men at X5 med 4.4-liters V8 bensinmotor var gromt da bilen ble lansert er det ingen som kan diskutere. Dette er en motor som passer den store og tunge bilen ypperlig - og som til og med gir en god porsjon kraftoverskudd.

LES OGÅS: Dette er SUV-ene med minst feil og problemer

Vanvittig motor

Mens dieselen på første generasjon er noe veik (184 hk) - hjalp det mye med facelift-modellen som fikk en ny 3-liter med 231 hk. Da fikk den endelig en dieselmotor som maktet å gi den kjøreegenskaper som er en BMW verdig.

V6-bensinmotoren på 231 hk gjør også jobben godt, men det er likevel V8-motorene som virkelig sørger for å klistre det breieste gliste på fjeset ditt.

Du får forresten to V8-motorer også - 4.4-literen på 286 hk (320 hk på faceliftmodellen fra 2004 og oppover) og en 4.6is-variant som skremte fram ganske vanvittige 347 hk.

LES OGSÅ: BMW X5 eller VW Touareg: Hvilken skal jeg velge?

Nydelig lyd - herlig drag

4.6-literen leverer ytelser på linje med en sportsbil - 0-100 km/t går unna på lynraske 6,1 sekunder - og det fulgte med en stylingpakke som får bilen til å se råbarsk ut.

Men 4.4-literen er slett ingen slapping den heller.

Nydelig lyd, et herlig drag og takket være manglende styling, er den en aldri så liten sleeper; den ser stor og tung ut, men er mye lettere ut av startblokka enn du skulle tro.

Bilen vi har funnet er priset til 240.000 kroner - pluss omregistrering - som er noe av det laveste vi har sett på disse bilene. Vi er også blant de som mener at det faktum at bilen ble solgt ny i Norge og har full historikk er positivt.

LES OGSÅ: BMW X5: Tre ting du ikke visste ...

Mye hyggelig utstyr

Med den utstyrspakken som følger med, her får du navi med den store skjermen, sportsskinn, stor stereo, xenonlys, hengerfeste, mørke ruter, skiboks, stigtrinn og mye annet, har prislappen lett overgått 1,3 millioner da den ble solgt ny tilbake i 2002.

Det betyr at vi snakker om en prisreduksjon på 1 million kroner på ti år. Eller 100.000 kroner i året! Da må vi vel kunne konstatere at det største verditapet er unnagjort ...

Men om du tror at du kan bruke alle sparepengene dine på en slik bil av den grunn, så tar du dessverre feil...

Utgifter, utgifter og mer utgifter

X5 er nok milevis unna å være det mest økonomiske du kan kjøpe for 240.000 kroner. Blant annet er bensinforbruket ganske brutalt. Ikke minst kan du med stigende uro med det blotte øye SE at bensinmåleren synker nedover når du broommer rundt for å gjøre unna småkjøringen.

I tillegg er disse bilene dessverre plaget med en trøblete girkasse. Nivåreguleringen er også kjent for å skape litt frustrasjon hos X5-eierne. Denne typen reparasjoner blir nemlig fort kostbare.

Men modellen vi har funnet virker i alle fall godt holdt, og selger forteller om nylig service og diverse overhalinger.

Så hvis du har litt til overs etter å ha betalt bilen, og helst kan litt om å skru på biler selv, er det så avgjort forståelig at du faller for fristelsen å kjøpe det som fremdeles er en av markedets råeste SUV-er.

BMW X5 4.4i

Pris fra importør: ca 1.15 mill.

Maks. dreiem. Nm ved o/min: 440/3 600

Sylinderantall: 8

Antall gir: 5

Drivstoff: Bensin

CO2-utslipp: 335 g/km

Akselerasjon: 0-100 km/t 7.5 sek

Maksimal hastighet: 206 km/t

Antall dører: 5

Her finner du en rekke bilder av BMW X5:

Vurderer du å kjøpe brukt BMW X5? Sjekk vår bruktbilguide her først!