Rachel Pang leder forhandlingene fra Youngmans side og har besøkt Saab-fabrikken i Trollhättan ved flere anledninger. (Foto: Scanpix)
Rachel Pang leder forhandlingene fra Youngmans side og har besøkt Saab-fabrikken i Trollhättan ved flere anledninger. (Foto: Scanpix)

Hun byr 3,2 milliarder for Saab

Kinesiske Youngman er favoritt til å ta over – men får konkurranse.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det nærmer seg nå en avklaring på hva som skal skje med konkursboet til Saab. Konkursforvalterne har de siste månedene skaffet seg oversikt over all gjeld og hvilke verdier som ligger i selskapet.

Målet skal fortsatt være å selge Saab som en enhet – og sørge for at det igjen blir bilproduksjon i Trollhättan. Går ikke det, vil løsningen bli å selge selskapet stykkevis og delt.

Nesten ti milliarder i minus

Kinesiske Youngman har vist interesse for Saab over lengre tid og skal nå være hovedfavoritt til å ta over – hvis det ender med at selskapet selges under ett.

Ifølge svenske Dagens Industri skal administrerende direktør Rachel Pang i Youngman ha lagt inn et bud på rundt 3,2 milliarder svenske kroner for Saab. Ifølge kilder skal dette være det laveste beløpet de største kreditorene skal være villige til å godta.

Saab-boet skal ha en underdekning på nærmere ti milliarder kroner. Uansett utgang, er det derfor mange kreditorer som vil tape mye penger på dette.

Alt om Saab på Broom – her får du full oversikt:

Indere på banen

Youngman skal i tillegg til kjøpesummen ha lovet å investere ti milliarder kroner i Saab de nærmeste årene. I dette ligger også at bilproduksjonen i Trollhättan skal i gang igjen – slik at arbeidsplassene blir reddet.

Del med Facebook-vennene dine

Youngman får imidlertid konkurranse. Dagens Industri hevder at indiske Mahindra & Mahindra også er med i innspurten. De skal også ha representanter på plass i Göteborg akkurat nå – for å forhandle med konkursforvalterne.

LES OGSÅ: De gikk sammen og reddet Saab-museet

GM sier nei

Uansett hvem som til slutt får tilslaget på Saab, er det klart at kjøpesummen blir atskillig lavere enn den kunne vært. General Motors som tidligere eide Saab sier nemlig blankt nei til å videreføre rettighetene til teknikken i bilene, Dermed får ikke kjøperen med seg 9-5-modellen som er relativt ny og konkurransedyktig.

Sterkt aldrende 9–3 er også i gråsonen, men har blant andre Youngman jobbet med en løsning der man bytter ut enkelte komponenter som er eid av GM – og kjøper inn alternativer fra andre produsenter.

33 biler ble laget totalt. Nå selges 18 av dem. (Foto: Saab)

LES OGSÅ: Ingen får lov til å kjøpe denne bilen