Insignia blir regnet for å være en av de mest elegante bilene i klassen, Opel gjør da heller ikke store endringer på designet. (Foto: Scoopy)
Insignia blir regnet for å være en av de mest elegante bilene i klassen, Opel gjør da heller ikke store endringer på designet. (Foto: Scoopy)

Opel Insignia: Lykkes de denne gangen?

Bestselger med stor suksess, men ikke i Norge.

Den ble kåret til Årets Bil i Europa 2009 da den kom og Opel Insignia fikk en mottakelse Opel hadde all grunn til å være fornøyd med.

Designmessig var dette en liten revolusjon i forhold til bilen den erstattet, Opel Vectra. Det gjelder både utenpå og inni.

Så har da Insignia også blitt en stor suksess for Opel i svært mange markedet – men ikke i Norge.

Les vår stortest av Opel Insignia her:

Forsiktige endringer

Her hjemme klarte den ikke engang å komme seg inn på listen over de 20 mest solgte bilmodellene i fjor. Derfor har nok Opel-folket all grunn til å glede seg over at Insignia nå får en facelift – og dermed muligheten til å få litt ny vind i seilene. Her er de aller første bildene – tatt av Brooms spionfotografer sør i Tyskland.

Ikke overraskende er Opel tilsynelatende forsiktige med å gjøre store designendringer. Insignia har fått mye skryt for sporty og elegant design, derfor blir det bare mindre finpuss på den nå. Det handler om endringer i fronten og hekken, sannsynligvis med nye lykter begge steder.

Del med Facebook-vennene dine

Klart for første facelift på Opel Insignia, snart fire år etter at bilen ble lansert. Endringene begrenser seg til fronten og hekken. (Foto: Scoopy)
Klart for første facelift på Opel Insignia, snart fire år etter at bilen ble lansert. Endringene begrenser seg til fronten og hekken. (Foto: Scoopy)

LES OGSÅ: Svensk mesterskap i 4x4

Pusser opp innvendig

Opel endrer også litt på utformingen av støtfangerne, men her skal du neste eie dagens Insignia for å kunne se forskjellen. Det er også endringer på krom-listene i grillen, igjen snakker vi finpuss.

Hva Opel har gjort innvendig, vet vi ennå ikke noe om. Men det er grunn til å vente at de "pusser opp" litt her også, med nye materialer og kanskje en opprydning i knapper og knotter.

VW Passat Alltrack: Denne har konkurrentene grunn til å frykte:

Nede i en bølgedal

Så gjenstår det å se om dette er nok til å få fart på Insignia-salget her hjemme. Bilen er ikke lenger ny, men det er ikke hovedkonkurrentene Ford Mondeo og VW Passat heller.

Hovedproblemet er nok at Opel generelt er nede i en bølgedal i Norge. Derfor er vi spente på om de vil forsøke å presse Insignia-prisene og utfordre konkurrentene på den måten.

Det er klart for mindre endringer i Insigina-hekken, her snakker vi sannsynligvis om nye lykter og annerledes utforming av støtfangeren enn i dag. (Foto: Scoopy)
Det er klart for mindre endringer i Insigina-hekken, her snakker vi sannsynligvis om nye lykter og annerledes utforming av støtfangeren enn i dag. (Foto: Scoopy)

LES OGSÅ: Slik skapte denne bilen en helt ny trend: