30 days markedsføring
30 days markedsføring

30 days driver ulovlig markedsføring

Mattilsynet pålegger slankemiddelprodusenten å gjøre endringer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter en gjennomgang av slankeproduktet 30 days, har Mattilsynet konkludert med at flere faktorer som brukes i deres markedsføring, strider mot forskriftene.

Påstander som "Gå ned 1–2 størrelser på 30 dager" og "Jeg gikk ned 10 cm rundt midjen med 30 days" må nå vekk fra 30 days’ annonser.

– I slankereklamer, er det ulovlig å si hvor mye du går ned i vekt eller hvor lang tid det tar. Det er også ulovlig å bruke leger eller annet helsepersonell til å anbefale produkter, sier rådgiver i Mattilsynet, Anne Kristi Sommer til TV 2 hjelper deg.

Ifølge forskrift om ernærings- og helsepåstander, er det altså ikke tillatt å bruke påstander som viser til hvor raskt eller hvor mye man kan gå ned i vekt.

Les også: – Slankepillene 30 days er dårlig dokumentert

Må endre logo

Konkrete eksempler på vekttap er ikke de eneste påstandene som må bort fra 30 days’ markedsføring. De har i alt fått tre varsler om vedtak fra Mattilsynet.

Logoen til 30 days har tidligere bestått av en illustrasjon av en menneskekropp med stiplede linjer på innsiden av omrisset av kroppen.

Mattilsynet mener at denne illustrasjonen kombinert med teksten «30 days», gir antydninger om at du vil tape tilsvarende kroppsmasse etter kun 30 dager, og pålegger firmaet bak slankeproduktet, Med-Eq, å endre logoen.

Saken fortsetter under bildet.

30 days
30 days

Med-Eq pålegges også å fjerne påstander som inneholder begrepet «det farlige magefettet» og andre påstander som spiller på forbrukernes frykt.

Mattilsynet vurderer flere av regelbruddene som såpass alvorlig at de har varsel vedtak om å pålegge tiltak.

Les også: Brit Elisabeth Haagensli gikk på diett da hun gikk ned med 30days

Retter seg etter Mattilsynet

– Vi er ikke enige i det de sier, men har kommer frem til at det ikke er en kamp det er verdt å bruke tid på. Regelverk skal ikke boikottes, og vi retter oss etter Mattilsynet, sier Nils Mortensen, markedssjef i Med-Eq, selskapet bak 30 days.

Med-Eq har fått frem til 1. juli med å rette seg etter vedtakene, men har allerede fjernet figurmerket på 30 days logoen, samt påstanden om at man kan gå ned en til to størrelser ved å bruke produktet.

Mortensen syns det er synd de heller ikke får bruke begrepet «det farlige magefettet» i markedsføringen deres.

– Det burde absolutt vært fokus på det farlige magefettet.

Les også: Martin slanket seg med amfetamin

– Helt håpløst

Selv om 30 days retter seg etter Mattilsynet, er ikke markedssjefen veldig fornøyd med forskriftene som hindrer de i å reklamere med konkrete vekttap.

– Jeg syns det er helt håpløst. Vi kan ikke si noen ting lenger. Det er helt meningsløst at et lovlig solgt produkt som har bevist effekten i en publisert studie ikke kan fortelle forbrukerne hva det brukes til, men sånn er det blitt og vi må finne oss i å følge regelverket, sier Mortensen til TV 2 hjelper deg.

Trenger du vår hjelp? Tips TV 2 hjelper deg.

Følg oss på Facebook og Twitter