Ombygging av varebil: Her er det penger å spare
Vi gir deg oppskriften - trinn for trinn:
Mange ønsker å benytte seg av muligheten til å bygge om varebilen til personbil. Her får du den komplette guiden til hvordan du går fram - og det er faktisk ikke så vanskelig som du kanskje tror.
Det første du bør tenke på er om det er økonomisk forsvarlig. I en del tilfeller blir innkjøp av en varebil og avgiftene ved ombygging ugunstig høye, slik at det er mer lønnsomt å kjøpe samme bil som personbil direkte og ikke bygge om.
Det er svært viktig at du gjør tingene i riktig rekkefølge.
Du kan finne ut hvor mye ombyggingen koster ved å bruke denne kalkulatoren:
Avgiftene reduseres trinnvis ettersom bilen blir eldre. Se tabell under.
Dersom kjøretøyet har vært registrert i Norge i over 10 år, skal det ikke betales avgift ellers søkes om statusendring. Man kan da hoppe over punkt 1 og 2 under.
VIKTIG: Har du en bruktimportert bil er det førstegangs registreringsdato i Norge som gjelder, uavhengig av årsmodell.
Bruksfradrag:
Bruksfradraget i tilleggsavgiften ved statusendring er:
Registreringstid over 1 år: -15 prosentRegistreringstid over 2 år: - 30 prosentRegistreringstid over 3 år: - 45 prosentRegistreringstid over 4 år: - 55 prosentRegistreringstid over 5 år: - 65 prosentRegistreringstid over 6 år: - 75 prosentRegistreringstid over 7 år: - 85 prosentRegistreringstid over 8 år: - 90 prosentRegistreringstid over 9 år: - 95 prosentRegistreringstid over 10 år: Ingen tilleggsavgift |
1. Søk statusendring:
Det første du må gjøre er å søke om statusendring. Det er veldig enkelt. Det du trenger er bilens kjennemerke og eiers navn og adresse og en underskrift. Verre er det ikke.
Last ned søknadsskjema her:
Søknaden sendes til ditt lokale tollsted.
VIKTIG: Du kan ikke starte ombyggingen før du har mottatt ny regsitreringstillatelse og avgift er betalt.
2. Betal avgift:
Innbetal avgiften.
Vær nøye på å få med kvitteringen og ta godt vare på denne.
3. Start ombygging:
Nå kan ombyggingen starte og bakseter og sikkerhetsbelter innmonteres. Etter ombyggingen må bilen vises på Trafikkstasjonen og innfesting av seter og belter kontrolleres nøye. Bruk originale bolter til innfesting av både setene og sikkerhetsbeltene. Bruk kun originalt E-merket utstyr.
På biler nyere enn 1999 MÅ originale innfestninger brukes til sikkerhetsbeltene. Man har da ikke lov til å for eksempel bytte ut et magebelte med et trepunktsbelte.
VIKTIG: Selv om du nå
både har betalt avgift og satt inn bakseter, så har du IKKE lov til å
frakte passasjerer i de baksetene før bilen er vist og godkjent på Trafikkstasjonen.
4. Bestill time for vising av bilen:
Ta kontakt med en av Vegvesenets trafikkstasjoner for å få kjøretøyet godkjent. Det er de som har ansvaret for tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr. Det kan være noe ventetid, så det kan være lurt å sjekke litt rundt dette på forhånd. Mange trafikkstasjoner har også drop-in timer.
Finn din nærmeste Trafikkstasjon her:
5. Bestill nye skilter:
Bestill nye kjennemerker til bilen. Du må bruke samme registreringsnummer som du allerede har på de grønne skiltene dine. Husk å oppgi hvor du vil hente de nye kjennemerkene. Det mest praktiske er å hente de på den trafikkstasjonen du skal vise bilen etter ombyggingen.
Normalt sett tar det 2 – 3 dager før de nye kjennemerkene er klare og de koster ca 150 kroner.
Du kan bestille de på e-post fra denne adressen: post@vegvensen.no
Sjekk nøye at du oppgir riktig registeringsnummer.
6. Når du viser bilen:
Møt opp i god tid. Det er svært viktig at du har med følgende: Kvittering på innbetalt tilleggsavgift, vognkort både del 1. og del 2.
Ha det ryddig i og rent i bilen slik at det er lett å komme til for de som skal kontrollere den.
TIPS: Løsne skiltene dine før du drar hjemmefra slik at du slipper å plundre med fastrustede skruer etc. De gamle skiltene MÅ innlevers før du får utlevert de nye. Ha også med verktøy for få festet de nye skiltene. Som du skjønner - du må selv sørge for å ta skiltene av og på bilen.
Duell: Toyota Land Cruiser møter Mitsubishi Pajero: