Den ble oppfattet som rene romskipet da den kom, 2006 Honda Civic. Henning har tatt fintunet designet enda noen hakk videre med utstyr etter egen smak. (Foto: Privat)
Den ble oppfattet som rene romskipet da den kom, 2006 Honda Civic. Henning har tatt fintunet designet enda noen hakk videre med utstyr etter egen smak. (Foto: Privat)

Honda Civic: Henning har testet bilen sin på selveste Nürburgring

- Intet slår mye krefter og lite forbruk, sier en fornøyd eier.

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gang handler det om en bil som man legger merke til, og intet er resultat av tilfeldigheter: Henning vet nemlig godt hvordan han vil ha sin Honda Civic, og har gjort mye med den.

Del med Facebook-vennene dine!

At man har et bevisst forhold til bil er gjerne et kjennetegn på Honda-eiere. Den japanske produsenten fikk tidlig ord på seg for å levere gjennomtenkte men også avanserte tekniske løsninger, og trakk nok svært mye lærdom ut av suksessen i motorsykkelmarkedet, der påkjenningene var store og marginene mange ganger mindre.

Les også: Civic var en av våre kandidater til "tiårets bil"

Enkelt og billig utgangspunkt

Mens lav pris og enkelhet var de japanske merkenes åpning inn på de europeiske bilmarkedene når de kom for fullt på 60-tallet, tok Honda etterhvert posisjonen som det kanskje mest teknologisk offensive av dem. Men det var ikke der det startet for Honda Civic.

Det er ikke mange skarpe kanter å slå seg på på en Civic av denne generasjonen. Hennings bil skiller seg klart ut fra de fleste andre i trafikken. (Foto: Privat)
Det er ikke mange skarpe kanter å slå seg på på en Civic av denne generasjonen. Hennings bil skiller seg klart ut fra de fleste andre i trafikken. (Foto: Privat)

Civic tenker man i dag på som en bil som har "vært med" fra så langt tilbake som man klarer å huske, og den tok over for N600 - som var den første Hondaen som ble solgt i Norge - allerede tidlig på 70-tallet. Den satte seg tidlig i respekt for god driftssikkerhet, men delte skjebne med mange andre japanere fra dette tiåret når det gjaldt rust.

Det var først utover 80-tallet, da de verste rustproblemene var over, at Honda takket være sine tekniske løsninger begynte å avansere på rangstigen, og innta posisjonen som førstevalget for bilkjøpere med sans for teknisk rafinement og asiatisk driftssikkerhet. Det var riktignok ikke verdens største kjøpergruppe, og biler med mer allround-appell som for eksempel Toyota Corolla solgte bedre.

Holdt seg til sin "greie"

Honda la imidlertid stein på stein, og selv om også prisen økte med forekomstene av tekniske nyvinninger som motorer med variabel ventilstyring og chassis med aktiv firehjulsstyring bygget de seg et trofast publikum. Dermed har også Civicen fått beholde sin karaktér gjennom årene, selv om designet etterhvert ble alt annet enn spennende. Men så slo de til:

Også innvendig gikk det futuristiske utseendet igjen på Honda Civic. Henning har utsmykket bilen med noen ettermarkedsdeler også her. (Foto: Privat)
Også innvendig gikk det futuristiske utseendet igjen på Honda Civic. Henning har utsmykket bilen med noen ettermarkedsdeler også her. (Foto: Privat)

Enkelte mente endog det ble i overkant mye særpreg da 2006-modellen ble introdusert. Svært avrundede former var man riktignok vant med, men her var en bil så godt som uten en eneste skarp profil. Når karosseripynten i tillegg forsterket inntrykket ble det for mye for mange - Civic hadde til da hatt et godt voksent og ganske konservativt publikum, som ikke uten videre omfavnet nykommeren.

Dermed ble den heller ingen volumselger - og da arvtageren kom for et drøyt års tid siden var uttrykket også noe dempet. Men de som handlet var stort sett godt fornøyde med bilene - slik som mannen som er eier av bilen det her handler om.

Les også: Ole Martin vil beholde sin 92 Civic helt original

Eier: Henning Kristiansen, (25)

Bosted: Arendal

Jobbet hos Honda-forhandler

Litt om meg selv: Litt mer en middels interessert i bil, og da spesielt Honda. Jobbet hos Honda-forhandleren i Arendal tidligere og kjøpte bilen av en kunde når han byttet den inn. Jobber for tiden på Mekonomen i Sørlandsparken.

Bakdørene er, i hvertfall i overkant, svært korte på denne modellen. Plassen inni er det imidlertid ikke noe i veien med. (Foto: Privat)
Bakdørene er, i hvertfall i overkant, svært korte på denne modellen. Plassen inni er det imidlertid ikke noe i veien med. (Foto: Privat)

Bilen: Honda Civic 2,2 i-CTDi, 2008-modell.

Hvor lenge har du eid den? Siden juli 2010.

Hva har du gjort med den? Senket 30 mm med H&R fjører, oppgradert bremsene med EBC Ultimax skiver og YellowStuff klosser, parkeringssensorer bak, sotfilm på alle vinduer og beskyttelsesfilm på tåke- og hovedlys foran, orginalmontert Grand Prix sportspakke eksteriør, Type R ratt, Type R girkule, Type R baklykter, Type R bakspoiler, Type R grill og Type R gulvmatter. Alt orginalt og kjøpt på Honda i Arendal.

Testet på Nürburgring

Liker best med bilen: Styreresponsen og dreiemomentet. Herlig motor som alltid har masse overskudd! Kombinasjonen av mye krefter og lavt forbruk er bare herlig. Den har vist seg å være meget driftssikker. Det eneste jeg har kostet på den utenom servicer, oljeskift og slitedeler er et relè som styrer klimaanlegget.

Instrumenter i
Instrumenter i

Liker minst med bilen: Det å kunne se ut bak når man rygger var en liten utfordring i begynnelsen. Man blir fort god til å rygge på speila.

Beste opplevelse med bilen: Det blir nødt til å være turen til Nürburgring jeg hadde sammen med kameratene mine i fjor påske. Utrolig gøy å få kjøre på den veien og endelig få prøvd bilen i høye hastigheter.

Stoppet av leilighetskjøp

Framtidsplaner for bilen: Planen var egentlig å oppgradere bremsene enda et hakk til Type R calipere og 300mm skiver og få på et Bilstein justerbart understell. Men nå ble det leilighet i stedet.

Drømmebil: Det er og kommer alltid til å være en 2005 Honda NSX Type R.

Annet: Vurderes solgt!

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: To av Norges 20 første Hondaer lever fremdeles

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Henning om? Bruk kommentarfeltet under!