diettfeller (Foto: Illustrasjonsfoto)
diettfeller (Foto: Illustrasjonsfoto)

Her er diettfellene

Selv for mye trening kan være årsaken til at du ikke går ned i vekt.

Prøver du å gå ned i vekt, og føler deg frustrert? Du gir kanskje alt du har, men tallet på vekten viser stadig det samme.

Ifølge Health.com er det lett å tro at man spiser sunt, og gjør alt riktig i forhold til kosthold, mens i virkeligheten inntar man mat som egentlig hemmer slankekuren.

Her er en rekke feller du bør unngå, for å få fart på fremgangen.

#1 Du spiser «falsk» mat

Å ty til vitaminbarer, proteinshaker og andre lavkalori-produkter kan være praktisk i noen tilfeller, men det betyr ikke nødvendigvis at det hjelper deg i det lange løp.

Leverandører går langt i markedsføringen for å få sine produkter til å fremstå som sunne, selv om dette i virkeligheten er langt ifra sannheten.

– Man blir ikke tilfreds etter å ha spist noe sånt, fordi det er bare en haug med behandlet produkter, sier ernæringsfysiolog Manuel Villacorta til nettsiden Health.com.

Det finnes sunnere alternativer med samme eller mindre mengde kalorier, som for eksempel gresk yoghurt uten fett med jordbær.

Les også: Dette er den farligste hyllen i kjøleskapet

#2 Du nedprioriterer søvn

Noen ganger skulle man ønske det var flere timer i døgnet, men uansett hvor mye du har å gjøre bør det ikke gå ut over søvnen. Å sluntre unna på nattesøvnen kan skape hormonelle forandringer som går ut over din diett - spesielt hvis man sover mindre enn fem eller seks timer per natt.

Å være trøtt kan også gjøre at du spiser mer. En tidligere studie fant ut at folk som hadde søvnmangel konsummerte hele 500 kalorier ekstra hver dag.

#3 Du trener for mye

Ja, du leste riktig. Trening er viktig, men ifølge Manuel Villacorta kan for mye trening gi motsatt effekt.

– Folk tenker at bare de trener, så vil de automatisk gå ned i vekt, og så blir de frustrert, sier han.

Les også: Treningstips som får deg ned i vekt

TV 2 Sportys treningsekspert Anne Marte mener at en balansegang gir den beste effekten.

– Noen er flinke til å begrense matinntaket, mens andre kompenserer med mye trening. Det er selvsagt bedre med mer aktivitet om man ikke klarer å begrense seg, men man skal ikke overdrive effekten av treningen heller. Har man trent mye er det lett å slappe mer av, og kanskje spise mer enn nødvendig, sier hun.

Hun mener at noen ganger er det bedre å droppe treningsøkten, og heller spise litt mindre. Trening er også viktig i forhold til hjerte, kondisjon og kolestorolet, men overdrevet trening kan føre til at kroppen går i en stressituasjon som igjen gjør at den holder mer på fettet.

– Jeg vil anbefale folk å fokusere 60 prosent på kosthold og 40 på trening, sier Anne Marte til «God morgen Norge».

#4 Du velger alltid salat

I motsetning til hva de fleste tror, så er ikke nødvendigvis salatbaren det beste alternativet. Det er ikke alle salater som inneholder nok karbohydrater til å kontrollere sulthormoner, ifølge Villacorte.

Han foreslår at du velger en sunn suppe og smørbrød istedenfor. Eller så kan du supplere salaten med bønner eller linser. Unngå blåmuggost og kandiserte nøtter - da kan du liksågodt spise en hamburger, sier Villacorta.

Les også: Disse matvarene er fulle av sukker

#5 Du overdriver inntaket av «sunnere» mat

Selv om noe mat ofte er et sunnere alternativ, betyr det ikke at du bør spise et berg av det.

Å skifte fra lyst brød til hvetebørd, å spise nøtter istedenfor potetgull og bruke matolje istedenfor smør er alle sunne forandringer. Men hold det til begrensede mengder.

Her kan du lese mer om de verste synderne.

#6 Du spiser for tidlig

Det er ikke anbefalt å spise for mye på kvelden, men det henger sammen med måltidene fra tidligere på dagen. Folk som spiser frokost kl. 06, og holder seg våken til 11 på kvelden trenger mye påfyll i løpet av en dag.

Ernæringsfysiolog Villacorta anbefaler folk å spise 70 prosent av kaloriinntaket før middag, og de resterende 30 til middag. Et sunt måltid på ettermiddagen kan hindre suget etter iskrem, kjeks og sjokolade på kvelden.

#7 Du liker ikke vann

Å velge «sunne» juicer og saft fremfor vann, er en unødvendig måte å øke det daglige kaloriinntaket på. Å drikke vann kan også hjelpe deg å kontrollere sultfølelsen.

Les også: I denne saftflasken er det 352 sukkerbiter

#8 Du spiser for sjelden

Folk tror kanskje at de bør spise sjeldnere for å gå ned i vekt, men det blir stadig nevnt at nøkkelen er å spise ofte og lite.

– Det er ingen grunn til at du kun skal tenke frokost, lunsj og middag, sier Villacorta.

#9 Du dropper frokosten

Det er gjort flere studier som viser at folk som spiser frokost har et bedre utgangspunkt for å kontrollere vekten. Så ta deg tid til et morgenmåltid. Velger du for eksempel sunne frokostblandinger, så unngår du også tidsklemma.

Les også: 8 tips for en god start på dagen

#10 Du hater å lage mat

Å spise ute er en hyggelig og sosial begivenhet, men mat fra restauranter er som regel mer kaloririke enn hjemmelagede måltider. Så tørk vekk støvet fra forkleet og finn frem noen sunne oppskrifter.

Les også: Slik velger du sunn take away-mat