Land Rover Freelander II er tøffere enn de fleste...
Land Rover Freelander II er tøffere enn de fleste...

Land Rover Freelander: Denne holder ingen følge med – utenfor veien

En morsom, aristokratisk og litt annerledes SUV, på godt og vondt ...

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en brukt Freelander II, men er litt i tvil på bilens kvalitet ettersom forgjengeren ikke var særlig bra. Vil kjøp av en Freelander 2 gi et dyrt bilhold i forhold til utgifter på service, vedlikehold og reparasjoner? Er det noe jeg bør være spesielt oppmerksom på ved kjøp av en slik bil? Vet du om det snart kommer en ny modell av Freelander 2?

mv. Thomas

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Land Rover Freelander: Det er faktisk mulig å elske denne bilen

Benny svarer:

Hei Thomas.

Heldigvis er disse MYE bedre enn første generasjon. Det skal for så vidt ikke så veldig mye til, de første bilene var jo rullende katastrofer – og noe av det mest elendige som noensinne har blitt lagd av biler i moderne tid. Så jeg forstår din skepsis.

Freelander II er en helt annen bil og selv om den kanskje ikke kan måle seg med for eksempel Subaru Forester og andre japser i driftssikkerhet, er den slett ikke en bil jeg fraråder å kjøpe. Snarere tvert imot. Den har absolutt noe av det litt små-aristokratiske og typisk britiske ved seg – selv om man kanskje må være litt over middels interessert for å fange det opp.

Freelander II fikk også mye ros av en samlet motorpresse da den ble lansert.

Når det er sagt er det absolutt ikke noe problem å finne andre SUV-er med minst like god plass, lavere pris og kanskje et noe bedre rykte. Honda CR-V, Mitsubishi Outlander, BMW X3 er eksempler på aktuelle konkurrenter.

Freelander begynner å dra på årene nå og kan oppleves som litt gammeldags. Den var ikke akkurat full av innovative nyvinninger da den kom heller. Innvendig er den heller ikke spesielt god på plass.

Land-Rover-Freelander-02

Les vår Freelander-test her:

Bilen har ingen kjente store svakheter, men en litt nøye sjekk og eventuelt en NAF-test før kjøp anbefales likevel. Sjekk også at alle elektriske funksjoner virker som de skal.

Service og reparasjoner er ikke dyrere enn hos konkurrentene.

Prisene har blitt humane etter hvert også. Rundt 300 000 kroner må du ut med for en 2007-modell som er fin. Bilene har både stil og sjarm og ikke minst har de – i kjent Land Rover-stil – et godt firehjulstrekksystem og rå framkommelighet. Utenfor veien så kjører den ifra de aller, aller fleste.

Du er jo tydeligvis litt innforstått med hva du går til, så finner du en fin og velholdt bil med god servicehistorikk, kanskje bare en entusiastisk eier og fersk EU-kontroll, så anbefaler jeg kjøp!

Del med Facebook-vennene dine

Hengerfeste: Hvordan kan dette koste over 15.000 kroner?


Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: