
Ble loppet for lørdagskuppet
Expert nektet Sigve å kjøpe øretelefonene til annonsert pris.
Etter å ha lest annonsen på Expert.no, gjorde Sigve Prestnes fra Stavanger akkurat slik han fikk beskjed om. Han reiste til nærmeste Expert-butikk for å kjøpe ukens «lørdagskupp».
Men hos elektrokjedens butikk i Drotningsvik i Hordaland skulle handelen vise seg å bli langt vanskeligere enn først antatt.
Les også: Dette mente Expert var en ekstrempris
Nektet å selge produktet til annonsert pris
Butikkpersonalet nektet nemlig Sigve å kjøpe øretelefonene til halv pris. De ville han skulle betale 299 kroner, og ikke 249 kroner.Altså 50 kroner mer enn kjeden selv hadde skrevet i annonsen på deres nettsider.
Forklaringen fra butikk-personalet var at den annonserte prisen sannsynligvis var en internett-pris, noe som falt på sin egen urimelighet, da reklameteksten uttrykkelig sa at man måtte dra til en Expert-butikk den aktuelle dagen for å benytte seg av tilbudet.
Problemet var at papirversjonen av den sammen annonsen sa at «lørdagskuppet» kostet 299 kroner.
Les også: Odd ble sjokkert over Experts pris
Måtte dra uten nye øretelefoner
Det hele endte med at Sigve måtte reise fra butikken med uforrettet sak.
– Jeg ble litt irritert, men ikke mye. Det var bare en 50-lapp, men i min verden er det sånn at gjør man en tabbe bør man rydde opp og si sorry, sier Sigve til TV 2 hjelper deg.
Han syntes det var lite smidig av butikken å ikke selge han produktet til prisen det faktisk var annonsert for.
– Det som irriterte meg mest var at de brukte masse tid på det, sier Sigve.
Se også: Sjekk Experts salgs-bløff
Administrerende direktør beklager
Selv om butikkpersonalet brukte godt med tid klarte de, ifølge Experts administrerende direktør, ikke å følge retningslinjene fra kjeden.
– Kunden skulle selvsagt ha fått produktet til den annonserte prisen. Jeg har ingen god forklaring på hvorfor dette ikke har skjedd, sier Lars Tendal til TV 2 hjelper deg.
Han forklarer at det hele handler om en misforståelse mellom reklamebyrået Expert bruker og deres egne ansatte. Prisen som ble oppgitt i den aktuelle internett-annonsen var ifølge Tendal feil.
– Så fort dette ble oppdaget ble det sendt ut melding til våre ansatte, men det er tydelig at ikke alle har fått det med seg, sier Tendal.
Les også: Expert har ikke TV-en de reklamerer for
Lover å skjerpe seg
Tendal forteller at de nå jobber med å lage nye rutiner for korrektur, slik at man unngår liknende tilfeller fremover.
I Sigves tilfelle vil Tendal sørge for at han likevel får benytte seg av tilbudet og administrerende direktør vil i tillegg gi ham en kompensasjon for bryderiet.
– De som blir mest skadelidende av dette er oss i Expert. Det er viktig for oss at når man reklamerer for ting skal det være korrekt, avslutter Tendal.