KAN BLI STRAFFET: Vegevesenet ser nå på muligheten for å straffeforfølge selskapenen som leier inn de dårlig utstyrte vogntogene.  (Foto: Goran Jorganovich/Gunn Iren Johnsrud/Montasje TV 2 )
KAN BLI STRAFFET: Vegevesenet ser nå på muligheten for å straffeforfølge selskapenen som leier inn de dårlig utstyrte vogntogene. (Foto: Goran Jorganovich/Gunn Iren Johnsrud/Montasje TV 2 )

Vil straffeforfølge selskap som leier vogntog

Norske selskap som bestiller transportoppdrag fra utenlandske underleverandører kan bli holdt ansvarlige når vogntogene får problemer på norske veier.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I dag er det kun sjåføren og eieren av kjøretøyet som kan straffeforfølges.

Søndag var semitraileren på vei fra lakseslakteriet til Marine Harvest på Herøy til Gardermoen med hengeren full av laks.

Les også: – Skulle vært stoppet på grensen

Marine Harvest hadde leid transport av firmaet Thermo-Transitt, som igjen hadde leid inn en østeuropeisk underleverandør.

Vil straffeforfølge norske selskap

Som de fleste har fått med seg taklet ikke semitraileren forholdene og kjørte seg fast.

Både politiet og Statens vegvesen er lei av de mange ulykkene med utenlandske vogntog på smale norske veier.

Les også: Sjokkvideo: Vogntog tok med seg bergingsbilen – sjåføren hoppet ut i fart

Derfor jobbes det nå med nye tiltak som kan gjøre det mulig å straffeforfølge også de som bestiller transporten.

Alle skjønner at når det kommer 56 tonn vogntog burde det være andre krav til mønsterdybde.

– Det vi ser på nå er at vi skal utrede om de andre i transportkjeden, blant andre de som bestiller transporten, skal få noe ansvar i tillegg til det som eier og fører har. Der har vi ikke konkludert enda, men det er et arbeid som vi er i gang med, sier Marte Spets, kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen.

Sjåføren fra Litauen ligger fortsatt på sykehus. Situasjonen er forverret. Mannen har kompliserte brudd og skader på lungene.

Frp krever endring

Bård Hoksrud, nestleder i Stortingets transportkomité for Fremskrittspartiet, er opprørt etter at TV 2 Nyhetene i går fortalte at Statens vegvesen kun kontrollerer 20 av 2000 vogntog på Svinesundsgrensa per dag.

Les også: Sjekker dekkene på én prosent av vogntogene

– Man må virkelig intensivere kontrollen på grensa. Da kan man unngå mange av de problemene man ser nå hvor vogntog kjører på steder de aldri burde kjørt med det utstyret de har.

– Derfor må vi sørge for å ha kontrollører på veien som stopper de bilene som ikke bør få lov til å kjøre videre, sier Hoksrud til TV 2.

Overmodent

Men med dagens regelverk får de fleste vogntog kjøre videre med mangelfulle dekk. Det er samme krav på tre millimeter mønsterdybde på både personbil og tunge kjøretøy.

Fremskrittspartiet mener tiden er overmoden for endringer.

Les også: Vil straffe de som leier dårlig utstyrte vogntog

– Det er ikke tvil om at regelverket er altfor lite omfattende. Spesielt det som går på dekktype. Alle skjønner at når det kommer 56 tonn vogntog burde det være andre krav til mønsterdybde. Vi har tatt opp dette før og vi kommer til å gjøre det igjen for å se om vi klarer å få på plass andre regler for lastebiler, sier Hoksrud.