Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Det likner på en ganske alminnelig VW Golf ved første øyekast, men skinnet bedrar... Til de grader!
Det likner på en ganske alminnelig VW Golf ved første øyekast, men skinnet bedrar... Til de grader!

VW Golf Mk1: Sjelden har begrepet "ulv i fåreklær" passet bedre

Les om den utrolige VW Golfen med Porsche-krefter.

Noen ideer er villere enn andre og noen mennesker har ”guts” nok til å fullføre sine ville ideer.

Günter Artz er en slik person. På slutten av 70-tallet og begynnelsen på 80-tallet drev den driftige tyskeren sitt eget foretak med ombygging av biler, primært VW, Audi og Porsche, men også en og annen Opel kom innenfor verkstedportene.

Del med Facebook-vennene dine

Det som er helt sikkert – er at det som kom ut igjen fra verkstedportene var noe helt annet enn det som kjørte inn ...

Slik for eksempel denne Porsche 928-en som var til salgs i Norge i høst:

Bilen under er et godt eksempler på dette!

VW Golf 928

Det likner på en ganske alminnelig VW Golf ved første øyekast, men skinnet bedrar... Til de grader!

Se på bildet en gang til. Nei – det er ikke en helt vanlig VW Golf med litt rare felger. Til tross for at den ser svært så tilforlatelig ut ved første blikk – så må du ikke la deg lure ...

Da denne bilen var ny kjørte den fletta av både BMW 535, Aston Martin V8, Mercedes 450 SL og Jaguar XJS. Vi kan trygt si at dette er en ekte "sleeper".

Artz Golfen har nemlig en 4,5-liters V8-motor på 240 hk fra Porsche 928. Den har også bakhjulstrekk. Øvelsen 0–100 km/t gjøres unna på 6,6 sekunder og toppfarten er 240 km/t.

Mye jobb

Den er bygget på en forkortet 928 plattform, men Golfen måtte allikevel både forlenges noe og breddes 30 cm før den kunne "pares" med sin nye plattform.

Bilene ble rett og slett kappet i fire. Altså både på langs og på tvers og "fôret ut" i passelig lengde og bredde før det hele ble satt sammen igjen–samtidig som Porsche-plattformen ble forkortet.

Her gikk det nok med atskillige timer med både vinkelsliper og sveiseapparat.

Det ble lagt mye jobb i å beholde proposisjonene så nærme originalt som mulig.

Til tross for at bilen er betydelig større enn originalt ble det lagt mye jobb i å beholde proposisjonene så likt opprinnelig som mulig. Særlig var visst "svingen" fra helt nederst på bakskjermen, bak hjulet og opp til baklyktene vanskelig å få til. Hvis du studerer bildene så ser du at den er noe høyere bak enn originalt, mens den faktisk er lavere foran.

Clean

Man valgte å ikke lage GTI-kopi. Så verken frontspoileren, skjermbredderne eller fartsstripene er å finne på Artz-Golfen. Grunnen er at man ville ha den så clean som mulig.

Les mer om 80-tallets GTI-bonanza her:

VW-Golf-928-4x

Grill, støtfangere og vindusruter måtte naturlig nok også breddes. Særlig frontruten ble visstnok svært kostbar, men også en detalj som det å flytte bakruteviskeren tok mye tid og alt dette i sum bidro til å trekke prisen opp.

Porsche også innvendig

Innvendig er både skinnseter og modifisert dashbord fra 928 også på plass. Utvendig har den 16 tommers "telefonfelgene" fra 928 som er skodd med 225/50 x 16-dekk.

Innvendig er det mer Porsche 928 enn VW Golf.

Artz Golf 928 var altså alt annet enn billig. Rundt 150 DM–eller 600.000 kroner–kostet den i Tyskland for 30 år siden. Det var vanvittig mange penger den gang! Kanskje derfor det ikke ble lagd så mange.

Del med Facebook-vennene dine

Bare seks stykker?

Det er uvisst hvor mange som egentlig ble bygget. Noen mener at bare to eksemplarer så dagens lys, mens de største optimistene sier tjue. Nyere "forskning" viser at det korrekte tallet trolig er seks stykker.

En eller to av disse ble også levert med en grommere 5-liters V8 på 300 hk hentet direkte fra 928 GT og dette gir prestasjoner som selv dagens "versting" VW Golf R32 sliter med å matche ...

VW-Golf-928-motor
VW-Golf-928-Artz

Les mer om de forskjellige Golf GTI-generasjonene her: