'Verdens raskeste murstein' ble den kalt, Volvo 850 T 5R, da den dukket opp. Med Porsche hjelp fikk man bilen opp i 100 på rundt 6 sekunder   med automatgir. I dag er bilene så smått blitt samlerobjekter.
"Verdens raskeste murstein" ble den kalt, Volvo 850 T 5R, da den dukket opp. Med Porsche hjelp fikk man bilen opp i 100 på rundt 6 sekunder med automatgir. I dag er bilene så smått blitt samlerobjekter.

Gult er kult - også i trafikken

Her er noen påske-gule høydepunkter. Hvilken er din favoritt?

Om man liker gulfarge eller ikke er det like forfriskende og like stas hvert år når snø og rusk forsvinner til fordel for hestehov og påskeliljer. Og appelsiner i solveggen.

På samme måte frisker det opp med gule ting i trafikkbildet også.

Vi har plukket ut noen av våre favoritter. Kanskje har du flere gode forslag – i så fall hører vi gjerne om dem i kommentarfeltet under!

Les også: Å kjøpe gul bruktbil kan være et lite kupp...

Del med Facebook-vennene dine!

1995 Volvo 850 T-5R

850 T-5R representerte noe temmelig u-volvosk da den kom, men fikk brennkvikt en stor tilhengerskare. I dag er mange kjørt hardt og modifisert i høy grad, men denne på Volvo-museet har fått være i fred. (Foto: Toerme/Wikipedia Commons)
850 T-5R representerte noe temmelig u-volvosk da den kom, men fikk brennkvikt en stor tilhengerskare. I dag er mange kjørt hardt og modifisert i høy grad, men denne på Volvo-museet har fått være i fred. (Foto: Toerme/Wikipedia Commons)

Plutselig ble Volvos nye forhjulsdrevne volummodell ikke bare sportslig, men rent alvorlig sportslig. Vi har aldri helt fått med oss hva det egentlig var Porsches ingeniører hadde gjort med motorkonstruksjonen, bortsett fra å skru opp turbotrykket litt, men det fungerte i hvertfall:

Ifølge enkelte kilder skal den automatgirede sportsbilen ha klart 0-100 på rundt 6 sekunder. Og kjøperne sto i kø, mens de kløp seg i armen: Dette var ikke akkurat hva man hadde forventet fra fornufts-produsenten på Hisingen.

”T-gul” ble kallenavnet i Sverige, et ordspill som hentyder på de fargekodede betegnelsene på forskjellige typer teknisk sprit hos broderfolket. Med 240 hester under "huven" var det uvanlig sterke saker, som først og fremst ble brygget for å homologisere bilen for deltagelse i BTCC-racing.

Den gule verstingen skal visstnok ha vært planlagt bygget i 2.500 eksemplarer, men langt flere ville ha en. Det skal ha ført til beslutningen om å tilby den også i andre farger litt utover i produksjonsløpet. Etterfølgeren 850 R var i prinsippet samme bil, men det er den gule vi skulle ønske vi hadde i garasjen - gjerne i stasjonsvogn-utgave...

Les også: Her er de fem kuleste stasjonsvognene fra Volvo

1998 – 2001 Skoda Felicia Fun

Felicia Fun - moro på tsjekkisk: Trekk bakveggen ut på planet, og vips har du to ekstra seter med himmelen som tak - og, vil vi tro, en ganske betydelig trekk i nakken for de to som sitter foran...
Felicia Fun - moro på tsjekkisk: Trekk bakveggen ut på planet, og vips har du to ekstra seter med himmelen som tak - og, vil vi tro, en ganske betydelig trekk i nakken for de to som sitter foran...

En pickup er ikke det man i utgangspunktet forventer å få et ”kick” av. I hvertfall ikke når den kommer fra snusfornuftige Skoda.

Men så kom Felicia Fun, og visst var den gøyal: Gult karosseri, litt mer sennepsfargede plastdetaljer, "spoiler" på baklemmen og noe så overraskende som en uttrekkbar bakseteløsning der man ble sittende under åpen himmel på lasteplanet!

4.016 eksemplarer skal ha blitt bygget til sammen, fordelt på fire årsmodeller, om vi skal tro en dedikert fanside på nettet. Og det må vi nok, for særlig andre kilder til informasjon om denne spesialmodellen finnes ikke.

Vi vet at noen også ble solgt i Norge, selv om det er lenge siden vi så en. Kanskje kan dette altså være en morsom og ikke altfor dyr, gul fremtidig klassiker som man bør vurdere å slå til på om en dukker opp?

Les også: Superb Cross - denne finnes egentlig ikke i Norge...

VW Polo Color Concept

Polo i gul
Polo i gul

Volkswagen tydde til en skikkelig hestekur for å få litt mer liv i de minste bilene sine på 90-tallet. Både Golf og Polo kunne fås i ”Color Concept”-versjoner med markerte utvendige farger som gikk igjen i skinninteriør med sorte aksenter.

Det fungerte. Selv for oss som ikke hadde småbiler øverst på ønskelista så det til dels ganske barskt ut, litt avhengig av fargen: Rødt ble gjerne litt glorete, blått og grønt har liksom aldri helt fungert som farge på skinninteriør – i våre øyne. Men gult var akkurat passe oppviglersk til å bli kult. Og du verden som det syntes!

Aller tøffest var det på minstemann, altså Polo. Og fikk man det kombinert med såkalt ”makrellboks-tak”, altså det store sammenskyvbare soltaket, hadde man en herlig sommerbil som var både litt eksklusiv og litt små-harry på én gang.

Snakk om å slå to fluer i én smekk!

Antagelig er dette en av de vanligste av de gule bilene vi her lister opp, men den viser seg å være den vanskeligste å finne bilder av. De eneste vi finner er av bilen til Dag i Fredrikstad, som er til salgs på Finn. Kanskje kan det tyde på at disse bilene har vært så populære at de begynner å bli sjeldne, de også?

1994 – 1999 Ford Ranger Splash

Igjen et ærlig forsøk på å friske opp en ellers relativt kjedelig og yrkesorientert bil. Vi husker ikke om Ranger Splash eller TV-serien ”Baywatch” kom først, men bilen hadde i hvertfall meget god drahjelp av serien der lettkledde badevakter, rikelig utstyrt med flyteelementer på både den ene og den andre måten, reddet liv over en lav sko.

Så stor var effekten at Splash i ”Baywatch-gult” også hadde en riktignok svært begrenset suksess her hjemme – men den ble i hvertfall importert og solgt i noen eksemplarer, til "Baywatch"- og pickup-entusiastenes enorme glede.

Del med Facebook-vennene dine!

Bortsett fra stepside-planet og optisk pynt var det ikke mye som forandret Splash fra en vanlig Ranger, og dermed sto kanskje heller ikke kjøreopplevelsen helt i stil med utseendet. Men tøff var den – med eller uten badedraktmodeller på planet.

Les også: Når vi først snakker om kule pickuper må vi nevne disse:

Andre gule biler som burde vært med? Skriv i kommentarfeltet under: