Skikkelige ekstralys er foreløpig eneste forandring fra originalt utseende på denne bilen. Men som 12 åring har bileieren også god tid, selv om han har omfattende planer for bilen. Foto: Privat
Skikkelige ekstralys er foreløpig eneste forandring fra originalt utseende på denne bilen. Men som 12 åring har bileieren også god tid, selv om han har omfattende planer for bilen. Foto: Privat

Ford Sierra: Eieren er 12 - bilen 26 år gammel!

Og når Jørgen får førerkort er denne bilen enda mer sjelden enn i dag.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I spalten ”Bilen Min” har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og lit om sin bilinteresse.

Her skal vi kikke på en bil som en gang var noe av det vanligste man kunne møte på norske veier – men som i løpet av kort tid er blitt en virkelig sjeldenhet etter hvert som alder og rust har innhentet svært mange av eksemplarene.

Designmessig revolusjon

Ford Sierra var en liten sensasjon da den kom i 1982. Folk gapte av bestyrtelse over at Ford satte en bil i produksjon som var ”nesten identisk” med en super-glatt og rund konseptbil. Satte man en produksjons-Sierra ved siden av den forutgående konseptbilen Ford Probe 3 ville man nok sett at den var langt mindre ekstrem, men det hjalp ikke.

Del med Facebook-vennene dine!

Det runde og uvanlige designet slo virkelig ikke an ute i Europa, men i Norge ble bilen snart en favoritt – til tross for at den i første rekke ble markedsført som en kombi-coupé, en karosserivariant som allerede da egentlig var på vei ut. Men den skrå hekken var en del av den aerodynamiske hemmeligheten.

Les også: Denne Sierraen er norgesmester i bilstereo

Slo an i Norge

I Norge var som vanlig stasjonsvognen populær, men mange tok også til takke med kombi-coupe. Den kunne for øvrig også leveres i todørs (eller egentlig tredørs) versjon, og ble en av de siste bilene som solgte i særlig antall i den konfigurasjonen her til lands.

For noen år siden var dette en av de vanligste bilene man kunne se i trafikken i Norge. Nå er nesten alle borte - og når Jørgen får førerkort om seks år vil den være enda mer sjelden. Foto: Privat
For noen år siden var dette en av de vanligste bilene man kunne se i trafikken i Norge. Nå er nesten alle borte - og når Jørgen får førerkort om seks år vil den være enda mer sjelden. Foto: Privat

Sierraen var til tross for et futuristisk utseende ikke ekstremt avansert. Under skallet fant man fortsatt mye teknikk og mange løsninger fra Taunusen som den erstattet. Det førte til god driftssikkerhet uten særlige overraskelser, om enn ikke spesielt avanserte kjøreegenskaper.

Noen stor vinterbil var den heller ikke. Men dette var like før forhjulsdrift ble normalen og elektroniske hjelpemidler jevnet ut forskjellene, så folk kjørte med ”egg” under gassfoten, ballast i bagasjerommet og kjettinger i bakhånd, uten å tenke så mye over det.

Cosworth hevet statusen

Etter hvert som bildesignet utviklet seg, ble Sierraen mindre og mindre ekstrem, og da man også kunne få kjøpt en mer normalt utseende sedanversjon etter faceliften i 1987, var den allment akseptert. Den fortsatte å selge bra helt frem til Mondeo tok over stafettpinnen i 1993, og fikk også en viss status mot slutten som følge av suksessen til versting-modellen Sierra Cosworth.

I dag er en fin Sierra en god bil å kjøre, og en enkel og ukomplisert bil det er lett å bli glad i. Og etter hvert som flere og flere blir spiker, er en strøken bil også stadig morsommere å eie.

Jørgen Nygaard er forut for sin tid, og som 12-åring har han god tid til å fikse på sin Sierra frem til han får førerkort om seks år. Da er nok Sierraen enda mer sjelden i trafikken også, og vil vekke enda mer oppsikt enn den blanke 86-modellen gjør i dag.

Les også: Nå har faktisk de første Sierraene blitt veteranbiler

Eier: Jørgen Nygaard, (12)

Bosted: Vennesla.

Den skal tidlig krøkes...

Litt om meg selv: Jeg er en gutt som har dilla på alt med hjul og motor.

Diverse Cosworth-detaljer hører med blant de planlagte modifikasjonene på Jørgens Sierra. Det vil forandre utseendet ganske mye. Foto: Privat
Diverse Cosworth-detaljer hører med blant de planlagte modifikasjonene på Jørgens Sierra. Det vil forandre utseendet ganske mye. Foto: Privat

Bilen: Ford Sierra 2,0L, 1986-modell.

Hvor lenge har du eid den? Ca. et halvt år.

Hva har du gjort med den? Kjøpte den av faren min, så den var helt i orden. Da han kjøpte den var det noe galt med bremsene, men det fikset han fort! Har også akkurat fått tak i noen BBS lettmetallfelger til den.

Liker best med bilen: At den har bakhjulstrekk! Liker også at det er montert Alpine høyttalere.

Liker minst med bilen: Ingenting!

Har omfattende planer

Beste opplevelse med bilen: Da vi hentet den i Askim. Vi kom med 2010-modell Passat forhjulstrekk med bilhenger som var leid på bensinstasjon. Dette var en dårlig kombinasjon på vinterføre! Vi kom fint hjem igjen etter en skummel tur. Men den var verdt det!

Framtidsplaner for bilen: Veldig mye, egentlig. For eksempel Cosworth/XR4i-spoiler, Cosworth grill, montere BBS-felgene +++

Drømmebil: Ford Escort RS2000 mk 1.

Annet: Har også en veteransykkel-samling. Det kan nevnes Apache og Crossmaster.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: XR4i - når så du en slik Sierra sist?

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Jørgen om? Bruk kommentarfeltet under!