Pontiac Trans Am Burt Reynolds Edition: Kjenner du igjen denne?

Tidenes kuleste filmbil: Nå er den enda finere!

Var du en av de som siklet da du så Burt Reynolds fosse frem gjennom de amerikanske sydstatene på film i 1977? Nå kan du kjøpe en nybygget og smakfullt modernisert utgave av den steintøffe bilen han kjørte. Foto: Year One
Var du en av de som siklet da du så Burt Reynolds fosse frem gjennom de amerikanske sydstatene på film i 1977? Nå kan du kjøpe en nybygget og smakfullt modernisert utgave av den steintøffe bilen han kjørte. Foto: Year One

Husker du filmen(e) om Smokey and the Bandit?

Om du ikke husker selve filmene, er sjansen stor for at du husker selve stjernen. Det var ikke en person, selv om både Burt Reynolds og Sally Field gjorde så godt de kunne, men en sort 1977 Pontiac Firebird Trans Am Special Edition.

I hvertfall var det en 1977-modell i den første filmen. Og det er den alle husker.

Den elleville bilrace-komedien ble en klassiker, og bilen økte enormt i popularitet omtrent over natten. De som hadde råd flokket seg rundt Pontiac-forhandlerne i USA, og barn og ungdom over hele verden sa at ”en slik skal jeg eie en dag”.

Like populær blant alle

Og det gjaldt så godt som alle, uansett om de ellers hadde sans for amerikanske biler eller ikke.

I år er det 35 år siden filmen kom ut, og fem år siden 30-årsjubileet. Det ble selvsagt feiret i USA, en feiring som fikk i hvertfall én meget interessant ”spin-off”: Deleleverandøren Year One sin Trans Am ”Burt Reynolds Edition”. Se video av bilen nederst i saken!

Del med Facebook-vennene dine!

Amerikanerne kan dette med å feire. Da filmen rundet 30 år ble det arrangert minneløp langs den opprinnelige biljakt-ruten for Trans Am-eiere og -klubber, og deleleverandøren Year One utviklet denne nybygde jubileumsmodellen til stor applaus fra entusiastene. Foto: Year One
Amerikanerne kan dette med å feire. Da filmen rundet 30 år ble det arrangert minneløp langs den opprinnelige biljakt-ruten for Trans Am-eiere og -klubber, og deleleverandøren Year One utviklet denne nybygde jubileumsmodellen til stor applaus fra entusiastene. Foto: Year One

Den gamle filmhelten lånte gladelig ut navnet og velsignelsen sin da gutta i Year One ville lage en respektfullt oppgradert versjon av den gamle favorittbilen hans. Etter å ha mottatt et hyggelig beløp, går vi ut fra, men likevel... Og dermed var eventyret i gang.

Se video: Amerikanske klassikere forlatt for å dø - i Japan!

Hvordan det har gått med prosjektet, og hva status er i dag, det er vi ikke sikre på. Det har vært vanskelig å få svar på mailer og telefoner for å kartlegge hvor mange slike biler som er produsert, men de markedsføres fremdeles på firmaets hjemmeside.

I begrenset antall

Opprinnelig var i hvertfall planen å lage rundt 50, men siden Year One i utgangspunktet lever av å selge ettermarkedsdeler til klassiske amerikanere vil vi tippe at også snackset som ble utviklet til disse bilene fremdeles er å få kjøpt for den som vil bygge sin egen.

Mens bilene som kjøres i filmen altså er de populære Special Edition-utgavene av Trans Amen, tok Year One utgangspunkt i helt standardmessige Firebirder. Det var et poeng for dem at ingen sjeldne, originale SE-utgaver skulle ødelegges.

Bilene ble strippet helt ned og undergikk en omfattende kvalitetskontroll før de ble bygget opp igjen. Lakken ble selvsagt sort, Trans Am-deler som panser med hull til ”shaker scoop”, spoilerpakke og annet gjorde at de ble seende ut som en original Trans Am, og så kom det morsomme.

Smakfullt moderniserte detaljer

For å gi bilen et mer moderne preg, men fremdeles beholde den klassiske bilens fremtoning, oppgraderte man noen detaljer på en i de flestes øyne utrolig smakfull måte:

Originalens kule, gullfargede ”Snowflake”-felger i 15 toms-design ble gjenskapt i 18-tommersversjon, baklysene fikk LED-teknologi, frontlysene ble på tilsvarende måte byttet ut mot projektorlys, og den klassiske ørnen på panseret ble også gitt et litt mer moderne grafisk uttrykk.

Det klassiske dashboardet og rattet er stort sett urørt, men dørsidene er oppgradert og bilen har fått seriøse racingstoler med Burt Reynolds rollefigur Bandits siluett innbrodert. Foto: Year One
Det klassiske dashboardet og rattet er stort sett urørt, men dørsidene er oppgradert og bilen har fått seriøse racingstoler med Burt Reynolds rollefigur Bandits siluett innbrodert. Foto: Year One

Ikke enorme forandringer, men akkurat nok til at bilen ser både moderne og klassisk ut på én gang.

Les også: Nesten ubrukt, klassisk Trans Am til salgs - i Norge!

Hvor mye trøbbel de gikk gjennom for å få det til viser små ting som bare den helt store entusiasten legger merke til – som for eksempel at både front- og bakvinduet også ble laget på nytt etter litt modifiserte mål, for at de skulle kunne monteres ”utenpåliggende”, som vindusglasset på moderne biler.

Tre nivåer

De som husker filmen vil også huske at registreringsnummeret på Bandits Trans Am var ”BAN ONE”. Year One bestemte seg i utgangspunktet for å bygge ny-bilene i tre forskjellige effektutgaver, og hva var mer naturlig enn å kalle dem ”BAN 1”, ”BAN 2” og ”BAN 3”:

De er like utenpå, men under skallet er forskjellene betydelige. BAN 1 er standardmodellen, med oppgradert hjuloppheng, Baer-bremser og en 450 hestekrefters utgave av Pontiacs 455-motor under panseret, koblet til en femtrinns manuell kasse fra Tremec.

Det bør allerede sørge for adskillig friskere egenskaper enn originalen.

Og holder det ikke, kan man altså gå for en av de andre to: BAN 2 med firepunkts veltebur og mer avansert subframe under fronten, coilovers, enda større bremser og enda bredere hjul (18x11 bak, mens BAN 1 har 18x9 rundt hele), og valget mellom en 550 hesters Pontiac-motor bygget av Butler Performance eller en GM LS7-motor med samme antall hester.

700 hesters versting

Spinnville BAN 3 har i tillegg et race-tunet fourlink bakhjulsoppheng, enda større bremser igjen og sekspunkts veltebur, samt en 700 hesters Pontiac 496-motor, eller eventuelt en tilsvarende versjon av LS7-motoren, for den som ikke nødvendigvis må ha en ektefødt Pontiac-drivkilde.

Større hjul etter originalt mønster, moderne lysarmatur, diskret plasserte kjørelys og detaljer som utenpåliggende front- og bakrute gjør det klassiske designet svært så moderne igjen. Foto: Year One
Større hjul etter originalt mønster, moderne lysarmatur, diskret plasserte kjørelys og detaljer som utenpåliggende front- og bakrute gjør det klassiske designet svært så moderne igjen. Foto: Year One

BAN 1 og BAN 2 ble i utgangspunktet også tilbudt med spesialpreppet automat for de som ønsket det, men vi tipper vel at den manuelle Tremecen har vært mest populær her.

Bilen ble introdusert samtidig som man markerte filmens 30-årsjubileum i 2007, blant annet med en Trans Am-parade langs den opprinnelige biljaktruten fra Texarkana, Texas til Atlanta, Georgia.

Prismessig markedsføres bilen på Year Ones websider fra 130.000 dollar - og oppover. Ikke spesielt billig, men så har nok også en del av de typiske kjøperne som var siklende smågutter på 70-tallet blitt relativt velbeslåtte businessmenn i dag. Og da er det sjelden at en slik detalj som penger får stå i veien for planene om å realisere en gammel drøm...

Del med Facebook-vennene dine!

På den annen side; om disse bilene solgte godt i sin tid har de også blitt brukt friskt, og den som skal ha en ekte SE-utgave for å finne frem banditten i seg selv i dag må uansett grave svært dypt i lommeboka. Og så lenge godsakene som ble utviklet til denne modellen kan kjøpes separat over disk, er det nok mange der ute som godt kan tenke seg å bygge en smakfullt modernisert Trans Am selv.

Hvem blir den første i Norge? La deg inspirere av filmen i videovinduet under!

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ZLQLy4gIWes

Les også: Bandits Trans Am - en av filmbilene vi aldri glemmer...