LEVER LITT SUNNERE: Ni TV 2 profiler røper sine små hverdagstriks som gjør dem litt sunnere og sprekere. (Fra v.) Davy Wathne, Vår Staude, Jan Henrik Børslid og Eli Kari Gjengedal. (Foto: TV 2/)
LEVER LITT SUNNERE: Ni TV 2 profiler røper sine små hverdagstriks som gjør dem litt sunnere og sprekere. (Fra v.) Davy Wathne, Vår Staude, Jan Henrik Børslid og Eli Kari Gjengedal. (Foto: TV 2/)

Her er TV 2-profilenes treningshemmeligheter

– Slik spiser og lever vi litt sunnere.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn Dag Ottos sykkel

De ser alltid sprudlende og friske ut på skjermen. Hvordan klarer de det?

Ifølge de ni TV 2-frontfigurene nedenfor er det ikke noe hokuspokus – bare du følger deres enkle leveregler.

TEST DEG SELV: Hvor gammel er kroppen din?
TEST DEG SELV: Prøv TV 2 Sportys BMI-kalkulator

LIKER SPINNING: Værpresentatør Eli Kari Gjengedal trener spinning og styrke, men innrømmer at hun sliter med å spise sunt hele uka. (Foto: Håvard Solem/Bergen)
LIKER SPINNING: Værpresentatør Eli Kari Gjengedal trener spinning og styrke, men innrømmer at hun sliter med å spise sunt hele uka. (Foto: Håvard Solem/Bergen)

Eli Kari Gjengedal, værpresentatør i Storm
Hva trener du?
Jeg går på spinning og trener litt styrke.

Hva er ditt store treningsmål i år?
– Bli tynn som en tråd ... Ha-ha!

Hva spiser du for å klare det?
– Jeg prøver å kutte ut usunn mat i ukedagene. Men får det ikke alltid til, for å si det sånn, svarer en åpenhjertig Eli Kari.

LES OGSÅ: Her er matfellene du bør passe deg for

stål talsnes ( © TV 2)
stål talsnes ( © TV 2)

Stål Talsnes, programleder
Hva trener du?
– Sykkel, styrketrening, curling, fotball, håndball, basket, golf, alpint og litt tennis.

Hva er ditt store treningsmål i år?
– Øke presisjonen i golf og curling, og utholdenheten i fotball og håndball. I går traff jeg nær 100 prosent i curlingkampen jeg spilte, så jeg sjekker den halvveis av nå på tampen av sesongen. Golfen blir verre, sier Stål, som jevnlig svinger køllene på Oppegård.

Hvilke grep tar du for å spise litt sunnere?
– Jeg lager det aller meste fra grunnen. Sørger for fem om dagen, og holder meg unna brus og søtsaker, røper den aktive programlederen.

LES OGSÅ: Triksene som gjør at du takler hverdagen bedre

TRENER HELE ÅRET: Vår Staude trener jevnlig året rundt for å holde døtrene bak seg. (Foto: TV 2/)
TRENER HELE ÅRET: Vår Staude trener jevnlig året rundt for å holde døtrene bak seg. (Foto: TV 2/)

Vår Staude, programleder i God Morgen Norge
Hva trener du?
– Jeg trener hele året. Nå som ellers er det mye kondisjonstrening og en del styrke. Ikke nok ... skal skjerpe meg. Men jeg er rå på planken!

Hva er ditt store treningsmål i år?
– Å holde meg i jevnt god form. Kunne sykle de turene jeg vil, så fort jeg vil, løpe mine turer, gå på de toppene jeg vil i Italia i sommer, spille fotball med 5-åringen og ikke bli slått i noe av jentene mine på 13 og 15 som begynner å bli farlig spreke.

Hvilke grep tar du for å spise litt sunnere?
– Det går bra. Jeg spiser helt normal, sunn mat og porsjoner som er tilpasset aktivitetsnivået, forteller Vår.

LES OGSÅ: 8 tips for en god start på dagen

davy_sumo
davy_sumo

Davy Wathne, fotballanker
Hva trener du for tiden?
Lite eller ingenting. Har pådratt meg lyskestrekk.

De som fulgte TV 2 Sporty i fjor høst kunne se at Davy iverksatte en livsstilsendring: Trening regelmessig i trimrommet på TV 2 og sunnere varer i eget kjøleskap.

Davy forteller at han ikke har satt seg noen spesielle treningsmål i år, men fortsetter å følge Sporty-ekspertens anbefalinger.

– Jeg følger rådene til Siri Marte, som innebærer mye grønt, forteller Davy.

LES OGSÅ: Nå har Davy gått ned i vekt

lørdagsmagasinet siren henschien
lørdagsmagasinet siren henschien

Siren Henschien, programleder i Lørdagsmagasinet
Hva trener du?
– Jeg trener intervall, styrke og langkjøring. Jeg løper, løfter og sykler. Jeg liker godt å på ski, padle og bokse, men det kan gå lenge mellom hver gang.

Hva er ditt store treningsmål i år?
– Mitt treningsmål er å være fysisk og psykisk sterk nok til å ha overskudd i en hektisk og krevende jobb, og en aktiv hverdag med seks energiske barn.

Hvilke grep tar du for å spise litt sunnere?
– Jeg spiser mat som gir oss energi som varer; mye salat, rent kjøtt, fisk, egg og nøtter, røper Siren.

LES OGSÅ: Tørket frukt kan gi deg sukkersjokk

LES OGSÅ: Vi løper i motbakker som aldri før

Kjetil H. Dale (Foto: Paul S. Amundsen/Paul S. Amundsen)
Kjetil H. Dale (Foto: Paul S. Amundsen/Paul S. Amundsen)

Kjetil H. Dale, nyhetsanker
Hva trener du?
– Jeg løper to-tre ganger i uken, selv om jeg nok er litt treningslei etter vinteren. Skal bli deilig å flette inn noen turer opp Ulriken og Stoltzekleiven her i Bergen nå som våren kommer.

Hva er ditt store treningsmål i år?
– Først og fremst å forbedre tiden min på 10 km, men har ikke valgt meg ut noen løp ennå. Og så blir det kanskje halvmaraton – en gang.

Hvilke grep tar du for å spise litt sunnere?
– Jeg kan alltid bli flinkere og spise enda mer frukt og grønt. Men jeg spiser definitivt mer variert og litt lettere etter at jeg i fjor kom i gang med regelmessig trening, sier Kjetil.

LES OGSÅ: Sjekk Kjetil H. Dales spreke forvandling

Sonja Ystaas (Foto: Nina Kausland/)
Sonja Ystaas (Foto: Nina Kausland/)

Sonja Ystaas, reporter og sportsanker
Hva trener du?
– Jeg er en løpejente. Fjellene rundt Bergen inviterer til fantastiske løpeturer. Derfor er det alltid like godt å komme seg ut i frisk luft etter en lang dag inne på jobb. På en god uke kan jeg løpe tilsvarende et maraton. Det viktigste er å finne en treningsform som du liker.

Hva er ditt store treningsmål i år?
– Mitt kortsiktige treningsmål er å gjennomføre minst tre løpeøkter og en styrkeøkt i uken. Klarer jeg det får jeg så utrolig mye igjen når det kommer til overskudd og energi. Jeg har skaffet meg personlig trener og det er den beste investeringen jeg har gjort på lenge.

– Det langsiktige målet er å fullføre et maraton. Den store drømmen er New York. Tiden får vise om det blir en realitet.

Min favoritt er grove burrito

Hvilke grep tar du for å spise litt sunnere?
– Jeg er veldig glad i snop og sjokolade spesielt, men prøver å holde dette til helgene. For å ikke gå på en smell i ukedagene har jeg av og til med meg mellommåltid på jobb: eple, nøtter, yoghurt og druer. Når jeg ikke har tid til å lage mat blir det Skyr vanilje. For å få mer smak tar jeg oppi bringebær eller blåbær. Enkelt, godt og sunt!

– En annen favoritt er grove burrito rullet sammen med ruccola, magerost, paprika og kalkunskinke. Veldig enkelt å lage og smaker kjempegodt, er tipset fra Sonja.

LES OGSÅ: Sporty-Sonja fjernet søtsuget med akupunktur

børslid fotball sumo
børslid fotball sumo

Jan-Henrik Børslid, sportsanker
Hva trener du?
– Intervaller, motbakkeløp, styrke, sykling, fotball og svømming, sier den aktive karen i TV 2-Sporten.

Hva er ditt store treningsmål i år?
– Sykle Bergen-Voss på 5 timer og 10 minutter. Stoltzen opp under 12 minutter. Og ned i 77 kg i matchvekt.

Hvilke grep tar du for å spise litt sunnere?
Mindre sukker. Frokost hver dag; usukret havregryn med litt melk, rosiner og kanel, er Jan Henriks oppskrift.

LES OGSÅ: Advarer mot pulverslanking

Dag Otto Lauritzen (Foto: TV 2/)
Dag Otto Lauritzen (Foto: TV 2/)

Dag Otto Lauritzen, programleder
Hva trener du?
– Jeg elsker å trene! Har i vinter gått mye på ski, spinning og lett styrke (basistrening for mage og rygg). Nå er det sykkel – våren er kommet til Sørlandet. Det var 23 varmegrader på utetrening i går. Jeg sykler minst 4–5 ganger per uke.

Hva er ditt store treningsmål i år?
– Å holde meg i form, muligens Bergen-Voss, Nordsjørittet og Grenserittet. Søndag sykler jeg Paris-Robaix for mosjonister. Det blir røft på brostein, men gøy!

Ha det gøy på trening, gjerne med en venn eller to

Hvilke grep tar du for å spise litt sunnere?
Jeg spiser sunt til daglig og skeier litt ut i helgene, men nyter livet. Trener mye og kan derfor nyte med god samvittighet. Har kuttet lettbrus og drikker mye vann og litt god vin, sier Dag Otto.

Eks-sykkelproffen gir deg et treningstips på veien: – Ha det gøy på trening, gjerne med en venn eller to!

LES OGSÅ: Dette trenger du for å bli syklist – sjekk hva det koster

Hva er dine beste trenings- og kostholdstips? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!