Tren mage og rygg på matter. (Foto: Lars Martin Kræmer/)
Tren mage og rygg på matter. (Foto: Lars Martin Kræmer/)

Skli deg til en strammere mage

Her er to gode skliøvelser for å styrke mage og rygg.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn Dag Ottos sykkel

Hver dag utover våren vil TV 2 Sporty vise deg nyttige treningsøvelser. Instruktør i denne videoen er Anne Marte Handal Sneve, personlig trener og Sportys styrkeekspert.

LES OGSÅ: Disse matvarene er fulle av sukker

Du finner tidligere publiserte treningsvideoer i stolpen til høyre.

TEST DEG SELV: Hvor gammel er kroppen din?
TEST DEG SELV: Prøv TV 2 Sportys BMI-kalkulator

Funksjonell trening der du kun bruker egen kroppsvekt som belastning er på full fart inn igjen. Denne øvelsen kan du trene både hjemme og på helsestudio.

Sjekk testen: Disse treningstoppene tar best vare på brystene dine

Slik utfører du sklitrening for mage og rygg:

  • Still deg i utgangsposisjon i håndstående med beina på to sklimatter eller grytekluter.
  • Spenn mage og rygg, beina inntil kroppen og beveg deg bakover, trekk knærne opp mot brystet igjen.
  • Du kan også jobb opp med rumpa for å få litt annen treningsbelastning, eller jobbe med armene litt mer foran kroppen for å gjøre øvelsen tyngre.

LES OGSÅ: Dette trenger du for å bli syklist – sjekk hva det koster

Sportys vurdering:

  • Utmerket kjernemuskulaturtrening og er ypperlig alternativ til kjedelige situps og ryggups.
  • Trener både mage, rygg og coremuskulatur.
  • God hjemmeøvelse som fort får frem svetten.
  • Pass på at du ikke går lenger i bevegelsene enn at du har full kontroll, og får stabilisert mage og rygg hele veien.

LES OGSÅ: Din styrketreningsguide

Hva synes du om denne styrkeøvelsen? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!