Mercedes B-klasse: Kåret til den aller beste vinterbilen
16 biler testet - her er det store forskjeller.
Norske Motor har i samarbeid med den finske samarbeidspartneren Tekniikan Mailma i flere år kjørt tester på hva som er de best tilpassede bilene for nordiske forhold.
Disse testene baserer seg utelukkende på hvordan bilen håndterer det kalde klimaet vi har her i nord. I den ferskeste testen er det 16 biler som deltar.
Her er områdene bilene har blitt testet:
Kjørekomfort på vintervei
Veiholdning
Bremser
Framkommelighet
Forbruk i kaldt vær
Utslipp i kaldt vær
Varme i bilen
Lys og sikt
Elektriske hjelpere
Samlingen av biler i utgangspunktet to ting til felles: De trekker på to hjul og alle kjører på piggfrie Nokian Hakkapeliitta-dekk.
LES OGSÅ: Trenger du en billig og liten vinterbil?
Premiumbilene best
Konklusjonen til testpanelet etter at alle de 16 bilene hadde gjennomgått 10 grundige tester, er at Mercedes B-klasse er den aller beste vinterbilen.
– Hvordan de forskjellige vinteregenskapene skal vektlegges kan selvfølgelig diskuteres. Vi har gjort vårt valg og da ble vinneren Mercedes-Benz B 180 CGI, tett fulgt av Lexus CT 200h, Audi A6 2,0 TDI og BMW 116i, sier Jan Ivar Engebretsen som er kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil Forbund (NAF).
Disse bilene var med i testen: Mercedes B 180 CGI, Lexus CT200h, Audi A6 2,0 TDI, BMW 116i, Ford Focus 1,6 EcoBoost, Citroën C4 VTI, Toyota Yaris 1,33 VVT-I. Volkswagen Beetle 1,2 TSI, Chevrolet Aveo 1,2 LT, Hyundai i40 1,7 CRDi, Kia Rio 1,4 ISG, Mazda 5 1,6 TD, Peugoet 508 THP, Suzuki Swift 1,2 VVT, Opel Zafira Tourer 1,4 Turbo, Nissan Micra 1,2 DIG-S.
LES OGSÅ: Er det egentlig så farlig med sommerdekk på vinterføre?
Varme i rattet
Blant de områdene som har vært testet er hvor raskt bilene blir varme. På dette området var det Peugeot 508 som trumfet testen. Den har bensindrevet tilleggsvarmer som standard, og var raskest til å oppnå 15 grader.
Jumboplassen i denne testdelen gikk til tresylindrede Nissan Micra.
Når det gjelder setevarme, varmetråder i bakruta og oppvarmede speil er dette nå standard på de fleste biler. Men noen har også varme i rattet og baksetene. Blant annet finner vi dette på Hyundai i40. Kia kan også tilby varme i rattet.
Ford Focus på sin side kan som en av svært få tilby varmetråder i frontruta.
LES OGSÅ: Kan man forlange mer av en vinterbil?
Tilleggsvarmer koster mye
Men også forbruk er et viktig område når det gjelder kjøring i vinterklima – det er noe helt annet enn på sommertid. Årsaken til dette er blant annet økt friksjon i motoren, girkasse og hjullager. Særlig ved småkjøring, der bilen ikke rekker å bli varm, vil dette være av stor betydning.
I denne testen ble det avdekket at biler med tilleggsvarmer får dels mye høyere forbruk enn oppgitt. Kanskje mer enn en skulle tro. For Peugeot 508 sin del øker det fra oppgitt forbruk på 0,92, til 1,49 l/m.
For øvrig er det vanskelig å sammenligne forbruket mellom testbilene, ettersom det er stor variasjon i størrelse både på bilen og motor.
Du kan lese mer om testen på NAFs hjemmesider her