Volvo XC60 kler den bronsebrune-lakken - og R-pakken i kombinasjon  med 19
Volvo XC60 kler den bronsebrune-lakken - og R-pakken i kombinasjon med 19" felger gjør seg også. Særlig med R-pakke er dette absolutt en bil som designmessig holder seg godt.

TEST: Volvo XC60 D3 AWD: SUV-favoritten holder fremdeles koken

Men på ett viktig område er den ettertrykkelig forbigått.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Da vi nylig testet Volvo XC90, var det ikke vanskelig å skjønne at vi snakker om en "gammel" nybil. Lillebror XC60 i facelift-utgave og med R-pakke, blir noe annet. Noe helt annet, faktisk.

Da den kom i 2008 ble den en umiddelbar suksess. Det ble solgt nesten 1.500 av den i 2009 – og oppturen fortsatte også i 2010.

Del med dine Facebook-venner

Den passer fint inn i trenden med litt mindre SUV-er, og konkurrerer mot så vel Audi Q5 og BMW X3 som Honda CR-V og VW Tiguan.

XC60 har utvilsomt truffet blink hos mange – og nå som den har blitt noen år, er det på tide å sjekke om den holder stand.

Volvo XC60.

Les også vår bruktbilguide på Volvo XC60 her

Hva er dette?

Nyeste versjon har fått en forsiktig oppgradering av interiøret – og vi har i tillegg fått en modell med R-pakke utvendig og innvendig. R-pakkene gjør virkelig susen på SUV-ene til Volvo.

Vi får også mange positive kommentarer på testbilens farge. Den brune metallic-lakken blir kommentert av uvanlig mange i løpet av testuka – og vi kan skrive under på at den kler bilen svært godt.

Under panseret finner vi D3-motoren på 163 hk, det er trekk på alle fire hjul og vi lar en automatkasse stå for giringen. Perfekt bil for nordmenn?

Hvordan er den å kjøre?

Det går helt klart an å kjøre på litt i XC60 – det gynger mye mindre enn den aldrende storebroren, XC90.

Testbilen er dessuten utstyrt med intet mindre enn 19-tommers alufelger på vinterdekkene. Det er utvilsomt gromt å se på, men også rimelig hardt når veiene ikke er helt som en skulle ønske. Og det er de ganske ofte i Norge, dessverre. Særlig på våren.

Vi vil tro at de fleste nok vil synes 18-tommere er et passende kompromiss mellom komfort og sportslighet på denne bilen.

Men kjøreegenskapene er fine, og giringen bedre enn vi er vant med hos Volvo. Her har det skjedd ting – og skiftene går raskt og smidig. Helt på DSG-nivå er det ikke, men et langt steg videre likevel.

Her er testen vår av nye BMW X3

Hvordan er plassen?

Bagasjerommet er ikke størst i klassen - på dette området har for eksempel nye BMW X3 rykket ifra.

XC60 er omtrent midt på treet i segmentet: Ikke størst på noe. Men bra på alt.

Det er godt med armslag både foran og bak. Sjåfør og tre passasjerer finner jeg uten problemer til rette i denne bilen.

Det er litt verre med bagasjeplassen – her har XC60 blitt forbikjørt. Bagasjerommet er nemlig på 490 liter, som plasserer seg et godt stykke bak både Audi Q5 på 540 liter og nye X3 på 550 liter.

Vi savner også litt flere og bedre løsninger for festing av bagasje/handleposer - her har konkurrentene vært flinkere.

Finest utenpå eller inni?

Også innvendig nyter bilen godt at R-pakken. Rattet er tykt og godt å holde o, og den ryddige midtkonsollen har blitt litt mer oversiktlig og enklere å bruke.

Vi har sansen for linjene i XC60 – og ikke minst med litt hjelp fra R-pakken. Det løfter bilen mye – og gir den et mer påkostet utseende. Uten ser den fremdeles stilig ut – men XC60 fortjener snart en oppfølger den også.

Det oppgraderte interiøret er noe av det lekreste du kan få. Elegant og rent på typisk Volvo-vis.

Vi har også sansen for det nye infotainment-systemet, her er det moderne grafikk, gode valgmuligheter og oversiktlige menyer.

Det eneste vi fremdeles savner er et menyhjul til å navigere med, plassert mellom forsetene, så en slipper å strekke seg fram til de små knappene i midtkonsollen hele tiden. Det er nemlig et ganske omfattende menysystem, og noen ganger kreves det mange trykk å komme dit en vil.

Men denne gangen lar vi interiøret vinne kampen om å være penest.

LES OGSÅ: Vi har også testet konkurrenten Audi Q5

Går den bra?

To blanke eksosrør -- men XC60 er ikke så sportslig å kjøre. Motoren på 163 hk leverer såvidt nok krefter - men vi hadde gjerne sett at den hadde

163 hk er slett ikke noen overflod i denne bilen. Snarere tvert imot – det hender at vi kunne ønske oss litt mer. De gangene vi ønsker sterk aksellerasjon, kan ble vi litt skuffet.

Men i det store og hele, kan det ikke klages for mye. Og om du ikke sitter med et sinnssykt glis og litt høyere "aktiv kjøring"-puls til enhver tid, er komforten i alle fall ivaretatt på alle måter. Setene er i beste Volvo-tradisjon helt nydelige – på dette området er det få som matcher våre venner i Sverige.

Lydnivået er også slik at du kan begi deg ut på langtur uten å bli sliten. Og skulle det bli plagsomt å sitte der i stillheten anbefaler vi deg å anskaffe seg Volvos premium sound-stereo – så kan du rocke så hele bilen, og minst et par andre biler også, rister i takt.

Firehjulstrekksystemet fra Haldex byr på nok grep – uten å briljere utenfor normale veier.

Og hva er konklusjonen?

Med de forsiktige endringene som er gjort siden bilen kom på markedet for første gang i 2008, holder XC60 seg fremdeles ung. Den er en nærmest perfekt Norgesbil – og tilbyr firehjulstrekk, høy kjørestilling, diesel, automat og høy sikkerhet.

Men prisen er en utfordring – fordi den fort kommer i samme prisleie som de tyske premiummerkene. Mange vil nok velge enten billigere biler, eller nyheter som nye BMW X3 eller sågar Audi Q3, hvis plass ikke er det viktigste.

Men vi mener fremdeles at XC60 framstår som en av de bilene som gir mest for pengene i dette segmentet.

Bil: Volvo XC60 Modell: D3 AWD R-design Motor: 2.4 diesel Effekt: 163 hk / 420 nm 0-100 km/t: 10,9 sek. Forbruk: 0,68 l/m (automat/blandet kjøring) Bagasjerom: 490 liter Pris fra: 480.900 kroner (FWD) - pris testbil: 699.200 kroner

Volvo XC60 er en bil som bærer alderen godt.

Les mer om XC60 i vår nybilguide her