Bilen min Lexus IS200: Nå skal Tor Aleksander kaste ut baksetet!

I stedet satser han på veltebur og større turbo.

En Lexus IS200 er en frisk og luksuriøs japaner som tok opp konkurransen med tysk premium. Nå begynner bilene å bli aktuelle for eiere med egne tanker om hvordan de bør være   som Tor Aleksander. Foto: Privat
En Lexus IS200 er en frisk og luksuriøs japaner som tok opp konkurransen med tysk premium. Nå begynner bilene å bli aktuelle for eiere med egne tanker om hvordan de bør være som Tor Aleksander. Foto: Privat

I spalten "Bilen Min" har Broom.no-leserne mulighet til å fortelle litt om sin egen eller sine egne biler, og litt om sin bilinteresse.

Denne gangen skal vi se nærmere på en interessant bil fra en ung produsent, som på kort tid har fått godt fotfeste over hele verden - og er på gang også i Norge.

Startet ikke helt på bunnen...

Vi snakker om Lexus - og selv om merket i seg selv er ungt, er det altså snakk om en produsent som på ingen måte startet med to tomme hender. Tvert imot fikk man alle tilgjengelige ressurser i Toyota-konsernet, og beskjed om å gjenta Toyota-suksessen i luksus-enden av markedet. Et utgangspunkt mange kunne misunne dem.

Del med Facebook-vennene dine!

Men det var utfordringer også. Ikke minst i å gi produktene personlighet og den formen for tyngde som måtte til i konkurranse med hundre år gamle konkurrenter med tradisjon i hver skrue. For på 80-tallet var Toyota kjent for å være solid, men også ganske traust og kjedelig.

Det har vært viktig for Lexus å distansere seg fra Toyota i design, ikke minst innvendig. Første generasjon IS var langt mer markert, og med mer sportslig tilsnitt enn samtidige Toyota-modeller. Foto: Privat
Det har vært viktig for Lexus å distansere seg fra Toyota i design, ikke minst innvendig. Første generasjon IS var langt mer markert, og med mer sportslig tilsnitt enn samtidige Toyota-modeller. Foto: Privat

Allerede den første Lexusen, den store sedanen LS, viste at de var på gang, om enn ikke helt i mål med den jobben. Og bilen i seg selv var utsøkt, og ga Lexus et godt utgangspunkt på hovedmarkedet i USA.

Les også: Her er en av de få, tidlige LSene på norsk jord

I Europa, og Norge i særdeleshet, ble Lexus en parentes helt til kompaktmodellen IS kom rundt et tiår senere, på slutten av 90-tallet.

Også i kompakt utgave

På samme måte som med LS, var det snakk om en kostbar bil, men siden IS var langt mindre, konkurrerte den med biler som det ble solgt en god del av her i landet, som kostbare BMW 3-serie og Mercedes C-klassebiler. Med sekssylindrede motorer på 2 og 3 liter (IS200 og IS300), sportslig oppsett, lekker instrumentering og få asiatiske særegenheter i designet falt den i smak.

Nysalget var fremdeles preget av at folk var skeptisk til å betale "premiumpris" for en japansk bil, men bruktimport bidro i det minste til å gjøre Lexus til et noenlunde kjent merke.

Designet på første generasjon IS var kraftfullt, men samtidig elegant og ganske
Designet på første generasjon IS var kraftfullt, men samtidig elegant og ganske

Når de første IS-utgavene nå både runder og begynner å nærme seg 10 år, er de prismessig tilgjengelig for flere av oss. Også for et publikum som gjerne har egne teorier om hvordan bilene bør være, og ikke har mer respekt for japansk luksus-modernisme enn at de gjerne setter både drillen og saga i bilen for å gjennomføre planen.

2004-modell IS som førstebil

Tor Aleksander er nettopp en slik Lexus-eier, som attpå til starter sin bileier-karriere på usedvanlig høyt nivå med en IS200 av forholdsvis ny modell.

Les også: Lexus mistet førsteplassen i USA etter 11 år i tet

Eier: Tor Aleksander Aastrali, (19)

Bosted: Tønsberg

Litt om meg selv: Njaa, nyter livet med venner og bil. Går også mye i fjellet på sommeren, og på vinteren går det i slalom.

Bilen: Lexus IS200 Limited Edition GXE, 2004-modell.

Det spisse og høye instrumenthuset var en av detaljene som ga IS særpreg, og huset instrumenter som lignet på et eksklusivt armbåndsur. Foto: Privat
Det spisse og høye instrumenthuset var en av detaljene som ga IS særpreg, og huset instrumenter som lignet på et eksklusivt armbåndsur. Foto: Privat

Hvor lenge har du eid den? Kjøpe bilen den gangen jeg skulle ta lappen, så det blir nesten fire år.

Hva har du gjort med den? Ikke mye, det eneste så langt er TTE-dempere.

Bur og kun to seter

Liker best med bilen: Det er mye, men det er kjøreegenskapene som er mikset sammen med en fantastisk sekstrinns manuell, pluss utrolig rask og presis styring.

Liker minst med bilen: Det eneste jeg kan komme på er bensinforbruket.

Beste opplevelse med bilen: Den dagen jeg fikk lappen, det var den første bilen jeg kjørte alene.

Framtidsplaner for bilen: Har planer om TTE Turbo, pluss å registrere bilen om til to seter med halvt bur, og så videre.

Tor Aleksander kjøpte sin IS200 før han fikk førerkortet, og er godt fornøyd med det meste på bilen. Nå blir neste prosjekt å bygge halvbur og kaste ut baksetet, forteller han. Foto: Privat
Tor Aleksander kjøpte sin IS200 før han fikk førerkortet, og er godt fornøyd med det meste på bilen. Nå blir neste prosjekt å bygge halvbur og kaste ut baksetet, forteller han. Foto: Privat

Drømmebil: 1967 Ford mustang, "Eleanor".

Annet: Bilen er kanskje den eneste tyske Limited Editionen i Norge.

Del med Facebook-vennene dine!

Har du en bil du vil dele med oss? Billig, dyr, stygg, pen, gammel, ny, liten eller stor, se info her.

Les også: Lexus IS som førstebil? Her er flere meninger:

Hva synes du om bilen? Noe du vil spørre Tor Aleksander om? Bruk kommentarfeltet under!