Teoretisk sett kan du få nesten så mange hestekrefter som du vil i denne Audi A4 en. Men er det smart? Se det er en helt annen sak...
Teoretisk sett kan du få nesten så mange hestekrefter som du vil i denne Audi A4 en. Men er det smart? Se det er en helt annen sak...

Audi A4: 500 hestekrefter i denne – smart eller galskap?

Her er det noen som har planer om litt av et bil-prosjekt...

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny har en Audi A4 med 1,8 Turbo-motoren. Den yter 180 hk originalt men det har jeg tenkt å gjøre noe med. Jeg har tenkt å trimme den skikkelig og få den "tøffeste Audien i gata". Har sjekket litt på tunere og den beste måten å få til mye krefter på og i et forum jeg kom over ser jeg at det skal være kurant å trimme denne motoren helt opp til 500 hestekrefter. Det høres mye ut, men tror du at det lar seg gjøre? Hvor dyrt blir det? Hilsen stolt A4-eier.

Benny svarer:

Hei A4-eier. Jeg håper du vil fortsette å være stolt av bilen din, men hvis du trimmer den opp til 500 hestekrefter er jeg redd det kanskje ikke er så mye å være stolt av etter en stund. Det smaker nemlig stygt av motorhavari og veldig mange problemer med mindre at du gjør en seriøs og kostbar jobb.

Rent teoretisk sett er det ikke noe problem å trimme denne motoren så mye. Her er det egentlig bare fantasien (og fornuften) som setter grenser. Men for det første er risikoen for at du ødelegger motoren stor – dessuten må du ikke glemme at resten av bilen heller ikke vil henge med. Her tenker jeg for eksempel girkasse – men ikke minst også at noe så livsviktig som bremser er dimensjonert etter det bilen yter originalt – ikke det noen kan finne på å trimme den opp til.

Før i "gamledager, når jeg holdt på med kamaksler, doble Webere, grenrør etc. hadde vi en tommelfingerregel som sa at trimming koster ca 1000 kr. per ekstra hk.. Unntaket her er chip, som kan gi deg ganske mye ekstra for 5000-6000 kroner.

Ombygging av drivverk, hjuloppheng og bremser kommer i tillegg - det er heller ikke billig.

Det lar seg naturligvis gjøre å sørge for at resten av bilen også henger med på en så voldsom trimming, men det blir dyrt. Veldig dyrt. Da gjør du nok smart i å starte med en modell som har mye mer power originalt for eksempel en Audi S2 el lignende.

De fleste turbobiler skal greit tåle 20–25 prosent økning. Når du beveger deg over dette – og i ditt tilfelle vesentlig over dette – blir det straks mye mer risikofylt om du ikke gjør MYE. Ved en slik ekstrem trimming som du antyder her er det vel nesten bare motorblokka, dynamo og starter som kan brukes på nytt. Alt annet bør byttes, slik som selve turboen, topplokket må byttes /bearbeides, annet innsprøytningssystem, smidde stempler og smidd veiv er en selvfølge - samt forsterket clutch andre drivaksler - bare for å nevne noe.

Jeg ville dratt innom et firma som driver med dette og som du ideelt sjekker noen referanser på først. En seriøs aktør vil kunne gi deg et godt råd om hvor mye det er fornuftig å trimme bilen din. Jeg er redd det er langt mindre enn du kanskje håper på nå, men det er det altså gode grunner til.

Pris for 500 hk? Her snakker vi fort flere hundre tusen kroner... Litt avhengig av hvilke deler du velger.

Ønsker deg lykke til videre med bilen.

LES OGSÅ: Dette må du vite om chiptuning

Del med Facebook-vennene dine

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Er det vanskelig å selge trimmet bil?

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: