Interiøret i Volvo V40/XC40 er både sportslig og elegant   og slik føles det når du kjører også, skal vi tro våre kollegaer i svenske Vi Bilägare, som har fått kjøre V40 før noen andre.
Interiøret i Volvo V40/XC40 er både sportslig og elegant og slik føles det når du kjører også, skal vi tro våre kollegaer i svenske Vi Bilägare, som har fått kjøre V40 før noen andre.

2012 Volvo V40: Slik er den å kjøre

Volvos viktigste modell er så vidt prøvekjørt.

Det er ikke beskjedne målsettinger Volvo har satt for sin nyeste modell, V40. Den skal inn å gjøre livet surt for blant andre Norges mest populære bil – VW Golf.

Og for Volvo, som aldri helt fikk C30 til å bli en suksess, er dette en modell som virkelig trenger å lykkes.

Som vanlig er sikkerheten et av områdene det satses på å utmerke seg. Ambisjonen er faktisk at dette skal være verdens sikreste bil.

Mer om det kan du lese her: Volvo V40: Ny Golf-konkurrent byr på en verdensnyhet

Del med dine Facebook-venner

Men for dem som skal kjøpe bilen, må V40 treffe blink på mange andre områder også.

Dette vil internasjonale biljournalister verden over få teste i løpet av de neste månedene. Men våre svenske kollegaer i Vi Bilägare (VB) har fått anledning til en ekstra tidlig "test" av bilen.

Volvo V40.
Volvo V40.

0,36 l/m

VB har nok uvanlig gode kontakter i Volvo-systemet, og nylig fikk de anledning til å prøve Volvos nykommer på den 2,1 km lange testbanen i nærheten av fabrikken.

VB har fått kjøre flere ulike motoralternativer, og er i all hovedsak positive til opplevelsen. De skryter blant annet av at den mest miljøvennlige modellen, en firesylindret dieselmotor på 115 hk, virker frisk.

Denne klarer et forbruk på bare 0,36 l/m og et CO2-utslipp på 94 g/km.

LES OGSÅ: Her er den første smakebiten på XC90-arvtakeren

Som en racerbil

I V40 er fjæring og styring laget av komponenter hentet fra Volvos R-biler. VB påpeker at de sportslige genene passer enda bedre til motoren på 177 hk.

Setene skal for øvrig også være godt egnet til aktiv kjøring. Det er god sidestøtte, også når bilen balanserer på grensen til å slippe i svingene.

– Og for å komme dit må man virkelig ta i – for V40 holder seg fast i veien som en racerbil, mener VBs journalist.

Rødt, hvitt og ... brunt!

Interiøret beskrives for øvrig er av typen som omslutter føreren – bokstavelig talt helt i tråd med mottoet "Designed around you".

Instrumentene foran føreren er visjonære, og gir mulighet til å selv velge hvilken type informasjon som skal prioriteres høyest. Avhengig av hvilken modus du velger, det er tre ulike, blir også fargene endret.

Det er sportslig og rød belysning om du velger "performance", det blir brunlig i "elegance" og hvitt om du går for "eco"-modus.

LES OGSÅ: Golf har ingen planer om å overgi tronen uten kamp – her er neste generasjon

Kan vinkle gulvet

Bagasjerommet er på 335 liter, som ikke på noen måte er egnet til å imponere spesielt i denne klassen. Men, det legges imidlertid opp til en rekke praktiske løsninger som skal kompensere litt for den manglende plassen.

Blant annet kan du bestille bilen med en rekke knagger og gulvet kan vinkles på ulike måter for å sikre at lasten ikke slenger rundt baki der.

En annen praktisk detalj er en oppbevaringslomme tilpasset isskrapen.

Vi regner med å kunne teste bilen selv i mai – og gi et enda bedre inntrykk av hvordan den er å kjøre. Så det er bare å følge med!

Volvo V40.
Volvo V40.

LES OGSÅ: Volvo V40: – Forkastelig at bildene kommer ut