FULL I SUKKER: Det er ikke alltid like opplagt hvilke matvarer som inneholder mye sukker. - Sjekk ingredienslistene, anbefaler Sporty-ekspert Trine Thorkildsen. (Foto: Birgitte Vaksdal/ TV 2/)
FULL I SUKKER: Det er ikke alltid like opplagt hvilke matvarer som inneholder mye sukker. - Sjekk ingredienslistene, anbefaler Sporty-ekspert Trine Thorkildsen. (Foto: Birgitte Vaksdal/ TV 2/)

Disse matvarene er fulle av sukker

Gir deg et blodsukker på berg-og-dalbane.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn Dag Ottos sykkel

– Sukker er og blir usunt. Det er så å si blottet for mineraler, vitaminer og fiber. Derimot gir det gjerne et blodsukker på berg- og dalbane. Dette fører til at du blir fort sulten igjen, og du kan bli slapp og i dårlig humør, forteller Trine Thorkildsen, TV 2 Sporys kostholdsekspert.

LES OGSÅ: Rull deg til strammere mage og sterkere rygg

FYSEN: De fleste av oss har opplevd føelsen av at vi "bare må" ha noe godt. Dette kan vi unngå ved å holde blodsukkeret stabilt. (Foto: Illustrasjonsbilde / oOlourbox/AltoPress / Maxppp)

Sultsignaler
Når du får i deg store mengder sukker på en gang svarer kroppen med å produsere insulin for å få ned blodsukkeret. Årsaken er at høyt blodsukker er skadelig for nervesystemet vårt.

TEST DEG SELV: Hvor gammel er kroppen din?
TEST DEG SELV: Prøv TV 2 Sportys BMI-kalkulator

– Dette medfører et raskt fall i blodsukker, og tilhørende kraftige sultsignaler. Ved lavt blodsukker vil man ofte oppleve å bli veldig «fysen» på noe, og gjerne av det søte slaget. Det er fordi kroppen sender signaler om at den vil ha opp blodsukkeret raskest mulig – og dermed kan man fort havne i en ond sirkel, sier Thorkildsen.

På sikt kan et høyt sukkerinntak gjøre deg mer utsatt for en rekke livsstilsykdommer.

Hva er anbefalt?

  • Helsemyndighetene anbefaler at vi begrenser inntaket vårt av tilsatt sukker til maksimalt ti prosent av energiinntaket vårt i løpet av en dag.
  • For gjennomsnittskvinnen vil dette si omtrent 50 gram om dagen, noe mer for menn.

LES OGSÅ: Disse matfellene bør du passe deg for

Kullsyre kan forårsake oppblåsthet. Et tips er å erstatte brus med smaksatt vann eller peppermynte te. (Foto: Illustrasjonsfoto)

Sukkerfelle
– De opplagte varene med mye sukker er selvfølgelig godteri og sukret brus, men en del andre matvarer er også tilsatt sukker. Det er spesielt viktig å være obs på dette når det gjelder matvarer som du spiser daglig, som for eksempel frokostblandinger, råder Sporty-eksperten.

  • Det høres fint ut når det står på iskaffen at den kun er tilsatt 5 prosent sukker, men det gir faktisk 11 gram i en kopp (Starbucks Seattle Latte).
  • I en vanlig Go’ Morgen yoghurt er det nesten 18 gram.
  • Mange velger iste istedenfor brus for å være litt sunnere. En halvliter av Nesteas vanlige iste gir 38 gram sukker.

Go' morgen yoghurt (Foto: Frode Sunde/TV 2/)

Ketchup
Ketchup er gjerne ikke noe man spiser mye av, men hvis du eller barna dine er av dem som har ketchup på alt så bør du vite at det er mye sukker i dette. Et par spiseskjeer gir 8 gram sukkerarter.

MYE SUKKER: Et par spiseskjeer ketchup inneholder hele 8 gram sukker. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Brunost
For de som spiser brunost hver dag kan det være nyttig å vite at brunost til to brødskiver gir nesten 12 gram sukkerarter (hovedsakelig i form av melkesukker) i tillegg til at den har 29 prosent fett.

– Selv om dette sukkeret er i naturlig form, og ikke går inn under de ti prosentene som myndighetene anbefalerat vi holder oss innenfor, så fungerer naturlig sukker ganske likt i kroppen som tilsatt sukker, forklarer Thorkildsen.

Tidligere ble brunost på brødskiver anbefalt til barn fordi brunosten var beriket med jern, men det er den ikke lengre (ble slutt på dette i 2001).

KALORIRIK: Brunost inneholder mye sukker og fett. (Foto: Birgitte Vaksdal / TV 2/)

Sursøt saus
Et glass Uncle Bens Sweet & Sour inneholder over 80 gram sukker og 5,4 gram salt. Produsenter beregner at det er fire porsjoner i et glass, så da blir det 20 gram sukker per porsjon (og 1,3 gram salt).

Les mer om hvorfor du ikke bør spise mye salt her

MYE SUKKER: Ett glass Sweet and Sour fra Uncle Ben's inneholder 80 gram sukker. (Foto: Birgitte Vaksdal / TV 2/)

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!