2500 nordmenn skal kjøpe denne Volvoen neste år. De fleste av disse har ikke hatt Volvo tidligere.
2500 nordmenn skal kjøpe denne Volvoen neste år. De fleste av disse har ikke hatt Volvo tidligere.

Volvo V40: Skal kapre kunder fra BMW og Audi

Denne bilen er beregnet på deg som ikke har vurdert Volvo tidligere

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den helt nye Volvo V40 ble vist for første gang under Genèveutstillingen for kort tid siden. Dette er en av årets viktigste bilnyheter og har også vakt stor interesse utenfor Volvo-kretser.

Det siste er Volvo veldig glade for. Dette er nemlig modellen som skal ut og kapre de kundene som kanskje aldri har vurdert Volvo tidligere.

Del med Facebook-vennene dine

Først og fremst de kundene som ser til BMW 1-serie og Audi A3. Timingen for dette er rimelig perfekt – og neppe helt tilfeldig. Begge de to uttalte hovedkonkurrentene stiller i ny drakt av året, så Volvo legger lista høyt – og mener altså at de har en reell sjanse til å hevde seg i dette svært tøffe segmentet.

God å kjøre

Volvo-V40-ovenfra
Volvo-V40-ovenfra

Kjøreegenskapene har fått høy prioritet i nye V40 og kundene kan velge mellom "Dynamic" som er standard, eller "Sport" som har 10 millimeter lavere fjæring og et fastere og dermed mer sporty fjæringsoppsett.

Les også: Slik er V40 å kjøre:

Verdens sikreste?

Som alltid i Volvo har sikkerheten høy prioritet, og nykommeren kan lesses med alt du kan tenke deg – og enda litt til – av støtte- og assistansesystemer som skal fremme sikkerheten. Dette skal være den sikreste Volvoen noensinne og kanskje også verdens sikreste bil – om vi skal tro Volvo.

Volvo-V40-Instrument
Volvo-V40-Instrument
Volvo-V40-sikker
Volvo-V40-sikker

Vi tar en telefon til Marius Hayler som er informasjonsdirektør i Volvo Personbiler Norge for å høre hva han kan fortelle oss om nykommeren:

– Hvilken motor tror du vil være den vanligste i V40 her i Norge?

– Vi forventer at de aller fleste kundene – kanskje så mange som 90 % – vil velge sin V40 med 1,6-liters dieselmotoren på 115 hk / 285 Nm. Denne motoren har rekordlave 94 g/km i CO2-utslipp, forteller Hayler.

Seks motorer

Dette er motorene du finner under panseret på nye Volvo V40:

Diesel:

D4: R5 2.0 liter 177 hk / 400 Nm

D3: R5 2,0 liter 150 hk / 400 Nm

D2: R4 1,6 liter 115 hk / 270 Nm (+15 Nm overboost)

Bensin:

T5: R5 2,5 liter 254 hk / 360 Nm (+ 40 Nm overboost)

T4: R4 1,6 liter 180 hk / 240 Nm (+30 Nm overboost)

T3: R4 1,6 liter 150 hk / 240 Nm

Se video: Gammel Volvo mot Ferrari:

Billig

Den nye Volvo V40 skal nå de kundene som ikke har kjøpt Volvo tidligere.
Den nye Volvo V40 skal nå de kundene som ikke har kjøpt Volvo tidligere.

Lavt CO2-utslipp gjør at prisene på ny-Volvoen blir hyggelige, da CO2-utslippet er et betydelig parameter i avgiftsberegningen i Norge.

– Hvilken pris snakker vi om da?

– V40 vil koste fra 249.900 kroner og oppover. Dermed bør vi også kapre kunder ikke bare fra statusmerker som Audi A3 og BMW 1-serie, men også fra mer folkelige biler som f.eks. VW Golf og Toyota Auris forteller Hayler videre. Han legger også til at mange trolig også vil benytte seg av muligheten til ”bygge sin egen” personlige” V40 i form av et raust tilbehørsutvalg og forskjellige utstyrspakker.

Les også: Familiebilen taper seg en tusenlapp – hver uke

Kommer i august


Og Volvos kjente R-Designpakke, er den tilgjengelig på V40 også?

– Ikke fra starten av, men den kommer etter hvert.

– Når får de første kundene bilen sin?

– Produksjonsstart er i midten av mai og bilen lanseres for fullt siste halvdel av august. Det gleder vi oss selvfølgelig til og interessen rundt bilen har vært veldig stor.

Nye Volvo-kunder

Bakfra er den lik, men allikevel ulik andre Volvoer.
Bakfra er den lik, men allikevel ulik andre Volvoer.

– Hvem skal egentlig kjøpe bilen – de som har kjørt Volvo V50 tidligere?

– Ja, gjerne det, men vi tror at mange V50-kunder gått over på V60. På V40 regner vi med at mange av kundene er førstegangs Volvokjøpere. De kommer altså fra andre merker. Dette er nemlig Volvo på en helt ny måte. Dessuten tror jeg vi kommer til å selge den til mange av de som i dag kjører en av Volvos XC-biler – men da som nummer to bil i familien avslutter Hayler.

Volvo XC60 SUV-favoritten holder fremdeles koken: