Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Jeg har akkurat lest testen deres på Volvo XC90 og jeg er en av dem dere skriver om som drømmer om denne som bruktbil. Har fulgt med lenge på prisene og tenker på å kjøpe nå snart. Vi kan bruke inntil 250.000 kroner på det og vil helst ha en bil i svart og den må ha syv seter og helst ikke ha gått for langt. Som småbarnsforeldre har vi mye å bruke pengene på så vi må finne et eksemplar som er i god stand og som ikke gir oss mange bekymringer. Jeg har også skjønt at det kan være noen ting man må passe på på XC90. Hva kan du si om det? Hilsen XC90-drømmer Torbjørn

Benny svarer:

Hei Torbjørn! Du er langt fra den eneste som drømmer om brukt XC90. Denne bilen har en nesten utrolig standing blant norske bilkjøpere. De første årene var den drømmebilen for de med mye penger (eller snill sjef som kjøpte den som firmabil til dem). Senere – når prisene har sunket – har den blitt en oppnåelig bil for veldig mange. Nå har de for lengst havnet under 200.000 kroner i pris – og jeg skjønner godt at det kan friste.

Jeg skal imidlertid gi deg et veldig enkelt og klart svar på det du spør om her. Volvo XC90 til 250.000 kroner synes jeg overhodet ikke du bør kjøpe! Særlig ikke når du forteller at dere er småbarnsforeldre som har et par andre ting å bruke pengene på enn kostbare verkstedbesøk. En XC90 til denne prisen kan bli en skikkelig utgiftsbombe for dere – her er det mye som kan gå i stykker og dessverre er det også gode muligheter for at det kan bli dyrt. Veldig dyrt.

Til denne prisen snakker i praksis 2003/2004-modeller med kilometerstand rundt 200.000. Altså snart ti år gamle biler som har gått et godt stykke. Og da kan faktisk alt skje!

Det dyreste er hvis turbo og/eller girkasse ryker. Automaten XC90 hadde de første årene, var mildt sagt ikke veldig holdbar. Og når den ryker, snakker vi flere titusener rett ut av kontoen (eventuelt Mastercardet). Her er noen andre momenter fra bruktbilguiden vår på denne bilen:

"XC90 har vært belemret med en del irriterende elektriske feil, så sjekk nøye alle funksjoner før du kjøper. Vibrasjon i bremsepedal ved nedbremsing skyldes dårlige bremseskiver. Dette er en gjenganger både foran og bak, så sjekk nøye. En del biler har også vært plaget med skjevt slitte dekk. Bakhjulslagre er også vel verdt å sjekke, da disse har blitt fort slitt på enkelte biler".

Klikk her for å lese mer om XC90 i Bruktbilguiden:

XC90 hadde særlig mange problemer i starten, men tross mange år på baken har Volvo merkelig nok ikke klart å rydde opp i det. Selv de nyeste årsmodellene kommer dårlig ut i kvalitetsundersøkelser..

Mitt inntrykk er også at kvaliteten er merkelig ujevn. Det finnes eiere som nesten bare kjører og kjører og aldri har problemer – mens andre forbanner bilen og har stadige verkstedbesøk.

Skal du først kjøpe XC90, vil jeg sterkt anbefale å legge minst 400.000 kroner i det. Til 250.000 kroner tror jeg du gjør mye smartere i å kjøpe en japansk SUV, for eksempel Honda CR-V, Subaru Forester eller Nissan X-Trail. Jeg skjønner at det ikke akkurat gir veldig høy drømfaktor, men du slipper du sannsynligvis også økonomiske mareritt etterpå. Lykke til!

LES OGSÅ: Disse SUV-ene kan du prute på:

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES TESTEN: Selv svigermor ser at den begynner å bli gammel

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: