OPPGITT: ¿ Vi jobber for full kraft uansett hva Widerøe gjør, sier administrerende direktør Jesper Rungholm i DAT til tv2.no.  (Foto: Morten Holm / Scanpix)
OPPGITT: ¿ Vi jobber for full kraft uansett hva Widerøe gjør, sier administrerende direktør Jesper Rungholm i DAT til tv2.no. (Foto: Morten Holm / Scanpix)

Dansk flyselskap oppgitt over Widerøe

Widerøe har trukket Samferdselsdepartementet for retten for å hindre at danskene overtar flyruter i Nord-Norge.

Fra 1. april overtar danske Danish Air Transport, DAT, flyrutene mellom Bodø, Narvik og Lofoten. Det skjer etter at de i januar vant anbudskonkurransen over blant annet Widerøe.

Men nå kan danskenes inntog i nord være truet, for Widerøe mener det var feil å tildele rutene til DAT – og har dratt Samferdselsdepartementet inn for retten.

Navigasjonssystem

I forrige uke klaget Widerøe via advokatfirmaet Arntsen de Besche til Samferdselsdepartementet vedrørende tildelingen av anbudsruter. Widerøe ga departementet to døgn til å svare på klagen, deretter sendte Widerøe et krav til Oslo byfogdembete med krav om midlertidig forføyning.

– Vi mener at Samferdselsdepartementet har delt ut konsesjonen i strid med anbudsutlysningen, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til tv2.no.

Blant annet peker Kongsteien på at DAT ikke har SCAT-1, som var et av kravene i utlysningen.

VIL FORTSETTE: Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe er klar på at flyselskapet ønsker å fortsette å fly konsesjonsrutene. (Foto: Widerøe/)
VIL FORTSETTE: Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe er klar på at flyselskapet ønsker å fortsette å fly konsesjonsrutene. (Foto: Widerøe/)

– Det reduserer antall handlinger under innflyging fra 73 til én, forteller han.

Les også: Dansk flyselskap inntar Rygge

Har utstyr

Hos Danish Air Transport virker de oppgitt over Widerøes klage og krav om midlertidig forføyning. Får Widerøe medhold i kravet om forføyning, kan DAT bli stående på bakken.

– Vi jobber for full kraft uansett hva Widerøe gjør, sier administrerende direktør Jesper Rungholm til tv2.no.

Han mener at de ikke har innflygingsutstyret SCAT-1 ikke har noe å si.

– Det problemet er vi for lengst forbi. Det var mulighet for å levere anbud med tilsvarende systemer, og det har vi gjort, slår han fast.

DATs system er imidlertid ikke godkjent.

FARE FOR STREIK: Torsdag morgen kan det bli full stans i Widerøe. Fristen for å bli enige går ut ved midnatt. (Foto: MORTEN HOLM/Scanpix)
FARE FOR STREIK: Torsdag morgen kan det bli full stans i Widerøe. Fristen for å bli enige går ut ved midnatt. (Foto: MORTEN HOLM/Scanpix)

– Det er opp til myndighetene å godkjenne systemet, sier Rungholm.

Les også: Norsk flyselskap gir opp

I ustand

Rungholm påpeker også at SCAT-1-systemet ved lufthavnen i Svolvær er ute av drift.

– Systemet har vært i stykker i en god stund, sier Rungholm.

Lufthavnsjef Bjørn Opsahl i Svolvær bekrefter overfor tv2.no at på grunn av en feil med en antenne, har systemet vært ute av drift i flere uker.

– Dessuten kan vi fly i dårligere vær med de vanlige instrumentene enn ved å bruke de nye innflygingssystemene, sier Rungholm.

Les også: Widerøe fortsetter alene i nord

Begge klare

Widerøes konsesjon til å fly rutene går ut 31. mars, men selskapet er klare til å fortsette.

– Hvis vi får medhold, står vi klare til å fly, vi, sier Kongsteien.

Hos DAT har de fire fly klare.

– Vi har to Dash 8–100 selv, og en ATR42. I tillegg har vi leid inn et Dash 8–100 som backup, sier Rungholm.

Oslo byfogdembete opplyser til tv2.no tirsdag ettermiddag at det foreløpig ikke er berammet når retten skal ta stilling til kravet om midlertidig forføyning. Hva som skjer med de aktuelle anbudsrutene fra 1. april, er dermed fortsatt uklart.

I Samferdselsdepartementet er man ordknappe.

– Vi ønsker ikke å kommentere saken så lenge det pågår en rettslig prosess, men vi jobber for å sikre at det vil være et kontinuerlig tilbud i Ofoten og Lofoten, sier seniorrådgiver Merete Jebsen i Samferdselsdepartementet til tv2.no.