HOLD DEG UNG: Du trenger ikke operere eller bruke massevis av  penger på «vidunderkremer». Her får du tips og råd om hvordan du kan se  og føle deg yngre enn din alder. (Illustrasjonsfoto). (Foto: Colourbox)
HOLD DEG UNG: Du trenger ikke operere eller bruke massevis av penger på «vidunderkremer». Her får du tips og råd om hvordan du kan se og føle deg yngre enn din alder. (Illustrasjonsfoto). (Foto: Colourbox)

Her er triksene som holder deg ung uansett alder

Det er aldri for sent – her får du råd for hva som er viktig å passe på for en kvinne i alle aldersgrupper!

Den personen som en gang fant opp uttrykket «du er aldri eldre enn du føler deg» kunne ikke hatt mer rett. Og det positve er at det ikke en gang skal mye til for at du både ser og føler deg mange år yngre.

Små, lure knep

Med bare noen små, smarte helsetriks kan du, uansett om du er en kvinne i 30-, 40-, 50-årene eller eldre, utrette underverker for helsen din.

Lenger ned i artikkelen finner du råd for din aldersgruppe!

For hver aldersgruppe er det spesifikke ting som kan være greit å ha i bakhodet i hverdagen. Likevel kommer du aldri unna helserådene som er like viktig livet igjennom.

Er du mann? Les om de største helsetrusselen for menn i ulik alder her.

Riktig kosthold

Det er selvfølgelig greit å unne seg en sjokolade eller en hamburger med pommes frittes fra tid til annen, men det kreves faktisk en liten innsats på matfronten om du vil unngå kostholdsrelaterte sykdommer som diabetes, hjerte- og karsykdommer eller overvekt.

Les også: Ernæringsfysiolog advarer mot diettvingling: – Folk vet ikke lenger hva som er sunt og usunt

Helsedirektoratet har utformet generelle kostråd tilpasset norges befolkning. Noen av de mest sentrale punktene omfatter å:

  • Spise variert
  • Spise minst fem porsjoner frukt, grønnsaker og bær daglig, hvorav halvparten bør være grønnsaker.
  • Spise grove kornprodukter hver dag
  • La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet.
  • Spise fisk til middag to til tre dager i uken.
  • Begrense inntaket av bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt.

Vitaminer og mineraler

Kvinner trenger også mer av noen vitaminer og mineraler enn hva menn gjør. Ifølge lommelegen.no gjelder det speielt for jern og kalsium.

Menstruerende kvinner har økt jernbehov. Det har også personer med lavt kalori-inntak, for eksempel personer som slanker seg, som heller ikke er uvanlig for mange kvinner.

De viktigste kostkildene til jern er rødt kjøtt, kornvarer, frukt og grønnsaker. Det er også viktig å spise rikelig med matvarer som er rike på vitamin C til måltidene, fordi vitamin C fremmer opptaket av jern i tarmen.

For å forebygge benskjørhet, som også kvinner er mer utsatt for, er det viktig å få i seg nok kalsium, vitamin D og vitamin K.

De aller fleste får imidlertid i seg de næringsstoffene de trenger gjennom kosten, så sant denne er balansert. Føler du derimot at du har et veldig ensidig kosthold kan du se råd om kosttilskudd fra helsenorge.no her.

Les også: Spis smart!

Tren, tren, tren

Fysisk aktivitet er og blir en viktig del av livet for å holde seg frisk og sunn.

Helsenorge anbefaler alle voksne å bruke minst 30 minutter daglig til fysisk aktivitet tilsvarende hurtig gange. Aktiviteten bør gjøre deg litt andpusten. Generelt vil all fysisk aktivitet i hverdagen bidra til bedre helse og mindre risiko for sykdommer og plager. Jo mer trening og aktivitet du er i, jo bedre.

Andre små triks for å skru tiden tilbake:

Gjør dette:

Bruk solfaktor 30+ hver dag

Slutt og røyke

Tren minst tre dager i uken

Gå ned i vekt om du er overvektig

År det «tar av» kropp og ansikt:

20

20

10

5

Her får du konkrete råd for din alder:

30-årene: Eksperttipsene som holder deg ung

40-årene: Eksperttipsene som holder deg ung

50-årene og oppover: Eksperttipsene som holder deg ung

.

Les også: Svært få klarer å bli røykfrie uten hjelp

Bakeglede uten sukker

Derfor blir du lykkeligere med alderen