Med Trans Am modellens heftige bakspoiler og dekor og lakkert støtfanger hadde denne bilen også ett av de aller tøffeste akterspeilene av amerikanerne fra denne tiden. I 'Carousel Red' blir den lagt godt merke til i trafikken. Foto: Privat
Med Trans Am modellens heftige bakspoiler og dekor og lakkert støtfanger hadde denne bilen også ett av de aller tøffeste akterspeilene av amerikanerne fra denne tiden. I "Carousel Red" blir den lagt godt merke til i trafikken. Foto: Privat

Pontiac Trans Am: Kjøpte nybil - og parkerte den i ti år

Har kun gått 53.800 kilometer med tre norske eiere siden 1976!

Originalitet når det gjelder bil er et vanskelig begrep.

For de fleste av oss betyr det å holde en bil - eller hva som helst - i samme stand og med samme spesifikasjoner som da det var nytt. For de aller mest bokstavtro er det selve "opprinneligheten" som gjelder - og de hevder du ødelegger originaltilstanden når du vasker bort fabrikkstøvet og etterfyller dekkene med uoriginal luft.

Selv de sistnevnte må gi en viss form for ankerkjennelse til bilen på bildene. For en mer urørt bil skal man lete lenge etter.

Les også: Her er en fiin, gammel Datsun som heller ikke er utslitt

Har gått 150 mil per år

Den har gått 33.600 miles, eller 53.800 kilometer, siden den var ny i 1976. Og det hele blir enda mer spesielt når vi snakker om en av de mest populære amerikanske bilmodellene, og legger til at den har vært norskeid i hele sitt liv.

Del med Facebook-vennene dine!

Mange ønsker å gjenoppleve guttedagene ved å kjøpe drømmebilen fra den gang. Her er en slik som til og med lukter og føles som om vi fremdeles skrev 1976, og som har en unik eierhistorie. Foto: Privat
Mange ønsker å gjenoppleve guttedagene ved å kjøpe drømmebilen fra den gang. Her er en slik som til og med lukter og føles som om vi fremdeles skrev 1976, og som har en unik eierhistorie. Foto: Privat

Historien ville vært inntil utrolig dersom bilen var solgt ny gjennom en norsk GM-forhandler på 70-tallet. Noen svindyre amerikanere gjorde det, men det var for å brukes. Kilometerstanden på denne bilen avslører at den nesten ikke har blitt brukt, og det har sin årsak.

- Ja, slik jeg er blitt forklart var det en nordmann som kjøpte bilen hos en forhandler i USA da han var der på jobb eller ferie i 1976. Den ble registrert og deretter kjørt av ham på en ferietur der borte, hvoretter den ble parkert i en garasje mens eieren dro hjem til Norge igjen, forteller Cato Larsen hos Fana Bilforretning ved Bergen.

Stor interesse

Han har for tiden det ærefulle oppdraget å finne ny eier til bilen - en eier som vil bli nummer fire i rekken. 169.000 kroner er prisen for å overta stafettpinnen.

Se annonsen her:

- Det er stor interesse for bilen, det ringte mange da vi la den ut i fjor høst, men tanken på å transportere den over fjellet på vinterføre skremte de fleste. Men vi har noen navn på blokka, så det blir nok handel etterhvert, sier han.

Det kunne vært et brosjyrebilde, men bilen er altså 36 år gammel og har gått drøyt 50.000 kilometer. Neste eier får en unik mulighet til å ta vare på et 70-tallsikon i utrolig stand. Foto: Privat
Det kunne vært et brosjyrebilde, men bilen er altså 36 år gammel og har gått drøyt 50.000 kilometer. Neste eier får en unik mulighet til å ta vare på et 70-tallsikon i utrolig stand. Foto: Privat

- Prismessig bør den være interessant - til 169.000 kroner koster den jo ikke mer enn sine "normalslitte" artsfrender. Er det fargen som skremmer?

- Ja, det kan være det. Den synes jo godt. Men med en så unik bil i en slik tilstand vil man jo gjerne at den skal synes også, ellers er det jo like greit å kjøpe seg en grå Skoda Octavia, ler Larsen.

Udødeliggjort av "The Bandit"

Toppmodellen i Pontiacs Firebird-serie, Trans Am, har etter hvert blitt ensbetydende med "Special Edition" for svært mange - ikke minst i Skandinavia, der bilene har vært ekstremt populære helt siden de var nye.

Det kan vi takke Burt Reynolds rollefigur "Bandit" for - han kjørte jo slike i tre filmer om "Smokey and the Bandit", selv om Reynolds egentlig bare var med i de to første - i den tredje var manuset så tynt at han var for flau til å stille opp. Men bilene var filmenes egentlige stjerner, og i dag blir bilene ofte feilaktig omtalt som "Bandit editions".

Med Trans Am-modellens heftige bakspoiler og dekor og lakkert støtfanger hadde denne bilen også ett av de aller tøffeste akterspeilene av amerikanerne fra denne tiden. I
Med Trans Am-modellens heftige bakspoiler og dekor og lakkert støtfanger hadde denne bilen også ett av de aller tøffeste akterspeilene av amerikanerne fra denne tiden. I

Trans Amen det her handler om er altså en "vanlig" 1976-modell. Nettopp 1976 var første år da "Special Edition" ble levert, opprinnelig for å feire Pontiacs 50-årsjubileum. Spesialmodellen med sort lakk, gullfargede aksenter, spesielle gullfargede emblemer og spesiell panser-ørn skulle altså overleve i flere år fremover, og ta litt av glansen fra de vanlige Trans Amene.

Les også: Denne nye Trans Amen sto usolgt i butikken i 32 år

Det er egentlig ganske ufortjent, for om fargene på SE var tøffe, så var Trans Amen råtøff i mange andre farger også - og etterhvert kom også noen andre spesialmodeller med egne fargetema som en motvekt mot den enorme SE-populariteten.

Iøyenfallende farge

I 1976 kunne man dog bare velge SE, optionkode "Y82", eller spesifisere sin Trans Am fritt. 2.400 Special Editions ble levert dette første året, av totalt 46.701 Trans Am.

Sittestillingen trenger en smule tilvenning i en slik bil, med en merkbar forhøyning i gulvet rett foran førerstolen for å gi plass til automaten og katalysatoren, og seter uten justerbar vinkel på ryggen. Men til 1976 var stolene forbedret med hensyn til skåling og sidestøtte, og sittestillingen er slett ikke verst. Foto: Privat
Sittestillingen trenger en smule tilvenning i en slik bil, med en merkbar forhøyning i gulvet rett foran førerstolen for å gi plass til automaten og katalysatoren, og seter uten justerbar vinkel på ryggen. Men til 1976 var stolene forbedret med hensyn til skåling og sidestøtte, og sittestillingen er slett ikke verst. Foto: Privat

Vi aner ikke, men tipper at "Carousel Red", som var ny for året, ikke var av de vanligste fargevalgene. Sammen med hvitt skinninteriør med sorte tepper, dashboard og belter er det en virkelig iøyenfallende kombinasjon, og når tilstanden atpå til er så god som her blir det rent som å snakke om en tidsmaskin, fast innstilt på sent 1970-tall.

Under det kule "shaker scoopet" som stikker opp gjennom et hull i panseret finner vi på denne bilen standardmotoren, som til tross for sine 6,6 liter ikke yter mer enn 185 hester, og standard automatkasse. Det flytter seg likevel godt nok, og denne bilen vil forhåpentligvis heller ikke komme til å bli grisekjørt, som det historiske dokumentet den er.

Små lagringsskader utvendig

Fremdeles uten at vi vet det sikkert vil vi til og med tro at panser-ørnen, som i sin tid ble produsert av 3M og var kjent som verdens største klistremerke, er den originale. Både den og øvrig Trans Am-dekor i gull og sølv står for øvrig meget bra til den orange lakken.

Funksjonelt
Funksjonelt

- Ja, jeg tror alt er originalt på denne bilen. Den er egentlig enda finere inni enn utenpå - inni ser den helt ubrukt ut, mens den utenpå har noen små skader bakerst på taket og på bagasjelokket - trolig er det noe som har falt ned på den mens den har stått i garasjen i årenes løp, sier Larsen.

Se video: Amerikanske klassikere hensatt for å dø - i Japan!

For det har blitt mye "ståtid" på den. Etter at første eier til slutt hentet den hjem etter ca. 10 år i garasjen i USA ble den solgt til en kar som registrerte den på norske skilter en gang rundt slutten av 80-tallet. Han tok vare på bilen som den gang hadde en helt unikt lav kilometerstand, og solgte den etterhvert videre til dagens eier - som har fulgt opp på en god måte.

Trenger plass i garasjen

- Hvorfor selger man en slik bil? Det må jo være fristende å beholde et amerikansk ikon som både lukter og føles helt nytt, hvis man likevel ikke får mer for den enn det koster å kjøpe en som har blitt brukt på normal måte?

Tøffe instrumenter og dashboard i rosepolert aluminium ga interiøret et skikkelig særpreg. Amerikanerne var også flinke til å finne på ting å fremheve med emblemer på den tiden, og i 1976 Trans Am var det
Tøffe instrumenter og dashboard i rosepolert aluminium ga interiøret et skikkelig særpreg. Amerikanerne var også flinke til å finne på ting å fremheve med emblemer på den tiden, og i 1976 Trans Am var det

- Det har vel med plass og slikt å gjøre. Nåværende eier har mange andre prosjekter også, sier Larsen, og ler godt når vi innrømmer at det er av akkurat samme grunn vi ikke er på vei til Bergen med bilhenger selv.

Del med Facebook-vennene dine!

- Jeg skjønner det godt. Bilens første eier, han som kjøpte den ny i USA, har for øvrig også vært i kontakt og har fryktelig lyst til å kjøpe den tilbake. Der tror jeg problemet var at han ikke fikk lov av kona, ler selgeren av landets kanskje tøffeste tidsmaskin i øyeblikket.

Les også: Bandits Trans Am - en av filmbilene vi aldri glemmer