oljeviking2
oljeviking2

Viking vinner sponsorkampen: – Opplevd en økning på 40 prosent i inntekter fra oljebransjen

Sponsorinntektene bare øker og øker for Viking i oljebyen Stavanger. Sjekk sponsorinntektene i din klubb her!

Viking har de siste sesongene slitt sportslig, men det hindrer ikke næringslivet i å satse på klubben.

For tallene TV 2 Sporten har hentet inn viser at Viking nå er oppe på samme nivå som Brann, Rosenborg og Vålerenga i sponsorinntekter.

LES OGSÅ: Før 2010-sesongen: Tippeliga-klubbene sponses med 588,5 millioner kroner

Takket være kraftleverandøren Lyse og oljebedrifter som blant annet Statoil, Halliburton og SeaDrill – som alle har sine hovedkontorer i Stavanger – vil Viking i løpet av sesongen passere 60 millioner kroner i sponsorinntekter fra det lokale næringslivet.

– Siden vi flyttet til Viking Stadion har vi opplevd en ganske betydelig vekst i inntekter fra oljerelaterte bedrifter. Vi har opplevd en økning på 40 prosent fra den bransjen

Markedssjef Arild Gjerde i Viking har god grunn til å smile.

– Vi har et nettverk av 130-140 bedrifter som er med på dette, og det er kjekt at vi oppnår dette til tross for manglende sportslige resultater. Vi har et attraktivt nettverksprogram som går gjennom hele kalenderåret på ulike arenaer der vi legger til rette for relasjonsbygging, forteller Gjerde til TV 2 Sporten.

«Det svarte gullet» drypper på Viking
Oljebransjen i Stavanger går så det suser. Dermed drypper litt av overskuddet fra «det svarte gullet» på Viking.

– Siden vi flyttet til Viking Stadion har vi opplevd en ganske betydelig vekst i inntekter fra oljerelaterte bedrifter. Vi har opplevd en økning på 40 prosent fra den bransjen siden den gang, sier Arild Gjerde, som tror på ytterligere inntekter underveis i sesongen.

– Vi ligger per dags dato rundt to millioner kroner bak fjoråret (sesongstart), men vi jobber ennå med reforhandlinger og flere spennende prospekts. Og har ennå et salgsvindu på flere uker. Vi selger også samarbeidsavtaler et stykke inn i sesong.

LES OGSÅ: Molde selger til gull: – Solskjær har løftet interessen enormt
LES OGSÅ: Tippeliga-klubbenes budsjetter 2012: – Vi har ressurser som ikke kan måles i kroner

Åge Hareides (Foto: Hansen, Alf Ove/Scanpix)
Åge Hareides (Foto: Hansen, Alf Ove/Scanpix)

Viking hadde i 2007 sponsorinntekter på 45 millioner og øket til rundt 55 millioner kroner i 2010 - til tross for finanskrisen.

I fjor øket inntektene med ytterligere fem millioner kroner til rundt 60 millioner kroner.

Viking ble i motsetning til mange av Tippeliga-konkurrentene ikke like hardt rammet av finanskrisen for fire år siden.

– Vi merket litt til finanskrisen, men vi er fra en region som var mer skjermet enn andre regioner, poengterer Gjerde.

Det er utrolig kjekt at de lykkes på markedssiden og bra for hele regionen at vi får et skikkelig lokalderby mot en klubb som ligger sju-åtte kilometer i avstand

Ny femårskontrakt med hovedsponsoren
Kraftleverenadøren Lyse har vært en viktig samarbeidspartner for Viking i mange år og er fremdeles Stavanger-klubbens generalsponsor.

– Samarbeidet med Lyse har vært kolosalt viktig for oss. De har vært med oss i mange år og skrev en ny femårsavtale i forkant av denne sesongen. Vi skrev også en ny avtale med SR-Bank for fem nye år. Det gir oss trygghet at to så store aktører er med oss, konstaterer Gjerde.

Og legger til:

– Den nye hovedsamarbeidsavtalen med Lyse har også gjort det mulig å investere i storskjermer på Viking Stadion. Disse monteres i disse dager og skal være klare til årets generalprøve, mot Rosenborg, på søndag.

Det er imidlertid ikke bare Viking fra Stavanger som opplever en solid interesse fra aktører i næringslivet.

Også nyopprykkede Sandnes Ulf i nabobyen Sandnes gjøre sine saker bra på sponsorsiden. Daglig leder Tom Rune Espedal opplyser at Sandnes har gått fra åtte millioner kroner til 20 millioner kroner i sponsorinntekter etter opprykket til Tippeligaen – og tallet kan øke frem mot seriestarten.

Det gleder vestlandsrival Viking.

– At Sandnes Ulf øker sine inntekter sier litt om engasjementet i regionen. Det er utrolig kjekt at de lykkes på markedssiden og bra for hele regionen at vi får et skikkelig lokalderby mot en klubb som ligger sju-åtte kilometer i avstand. Vi møter dem også i åpningskampen og stadion er utsolgt, sier Gjerde.

Tippeligamanager er tilbake! Spill Tippeligamanager 2012!
Tippeligaen i altomfotball.no: Tabell | Terminliste | Statistikk

Sandnes Ulf (Foto: Ellingsen, Tommy/Scanpix)
Sandnes Ulf (Foto: Ellingsen, Tommy/Scanpix)

Medaljer kan gi mer penger på konto
Viking satser på medalje i årets sesong og det kan gi ytterligere mynt i kassen.

– Blir det pallplassering på oss ligger det ganske store summer i prestasjonsbonuser. Får Viking en god sesong kan vi passere 60 millioner kroner i inntekter betydelig, men dette er noe vi ikke kan budsjettere med, understreker Gjerde

Han langt på vei er ferdig med arbeidet med å overtale næringslivet i Stavanger-regionen til å investere i Viking.

– Vi setter ikke strek 1. april, men fortsetter salget av produktene i løpet av sesongen 2012. Vår viktigste oppgaver er å skape gode rammebetingelser for sport. Sponsorinntektene går til drift og sport, opplyser han.

De fleste klubbene opplever forøvrig en interesse fra næringslivet tilsvarende det som var før sesongstart i fjor.

oljeviking
oljeviking

Dette melder de ulike klubbene om sponsorinntekter før sesongstart:
Klubbene opplyser om at tallene ikke er endelige og vil øke inn mot sesongstart og underveis i sesongen:

Brann:
Hovedsponsor:
Sparebanken Vest

Sponsorinntekter:
– Vi har økt sponsorbudsjettet noe fra 2011 til 2012, og ligger noe bedre an enn i fjor på samme tid. Vi opplever at næringslivet rundt Brann har en noe økende interesse og tror dette han sammenheng med en positiv sesong i 2011, spennende spillerkjøp, satsing på talentutvikling, orden på økonomien og generell positivitet rundt klubben, forteller mediesjef Gorm Natlandsmyr i Brann. Brann opplyser ikke om konkrete beløp, men tidligere sesonger har klubben hatt mellom 50 og 60 millioner kroner i sponsorinntekter.

Fredrikstad:
Hovedsponsor: Stabburet

Sponsorinntekter:
– Stabburet er vår hovedsponsor. Vi har en god dialog med våre samarbeidspartnere og jobber hardt for få de inntektene vi skal ha for 2012-sesongen, opplyser daglig leder Lars-Thomas Stene i Fredrikstad.

Hønefoss:
Hovedsponsor: AkA

Sponsorinntekter:
– Det er budsjettert en nøktern økning på sponsorsiden og en relativ liten økning i billettinntekter. Her ligger det en stor oppside ved sportslig suksess. Det er også lagt inn flere inntektsgivende tiltak på arrangementstiden, noe vi også håper vil falle i smak hos vårt publikum, sier daglig leder Per Christian Balke.

Haugesund:
Hovedsponsor: Sparebanken Vest

Sponsorinntekter:
– Ca 85 % av budsjettet er signert hittil i år for sponsorer. Det er på nivå som forventet. Det er lagt opp til en solid vekst i sponsorinntekter i år og det er lovende så langt, sier daglig leder Asle Skjærstad

– Opplever dere en nedgang eller økende interesse fra samarbeidspartnere som vil sponse fotballen i forhold til tidligere år?

– Vi opplever en sterk vekst i interessen og vi har fått med oss flere nye samarbeidspartnere i år. Samtidig er det ikke noe enkelt salg. Vi konkurrerer om plassen til mange aktører og opplever også at mange store selskaper jobber på forbundsnivå. FKH er allikevel privilegerte som har mange samarbeidspartnere, som også har vært med oss i mange år. Det fundamentet er viktig for å oss å bygge videre på, opplyser Asle Skjærstad.

Lillestrøm:
Hovedsponsor: Foreløpig ikke klar, men klubben opplyser at en ny generalsponsor kan presenteres i løpet av kort tid

Sponsorinntekter:
– Vi er «pipeline» i forhold til sponsorsalg og vi mener vi skal nå budsjettene våre. Ting tar lengere tid, men vi opplever et positivt engasjement i LSK. Vil miste noen, men får også inn flere nye. Vi ligger i dag i forkant av fjoråret, opplyser markedsdirektør Robert Lauritsen.

Molde:
Hovedsponsor: Sparebanken Møre

Sponsorinntekter:
– Vi har pr. i dag hentet inn ca. 23 mill i sponsorkroner. Her er nettokroner uten VIP og billetter. Vi har en oppgang på ca. 22% i forhold til 2011 som er meget bra. Interessen er stor og klubben merker at produktet er bra både lokalt og ikke minst nasjonalt, forteller Jan A Byttingsvik, markedsdirektør i Molde FK.

Odd Grenland:
Hovedsponsor:
Skagerak Energi (tiårsavtale)

Sponsorinntekter:
– Vi har passert 25 millioner. Det er omtrent som forventet. Vi opplever en økende interesse når det gjelder antallet som vil være med, men noen ønsker å redusere sitt bidrag med tanke på tøffe økonomiske tider og usikkerhet rundt fotball som produkt og hva som skjer i Europa, sier Bjørn Erik Hansen, som er markedssjef på Skagerak Arena.

Rosenborg:
Hovedsponsor: Rema 1000

Sponsorinntekter:
– Det vil jeg si er som forventet og i rute. Her er vi litt bak budsjett, ca 7-8 prosent unna budsjettet, men opplever nå en positiv kurve. Vi føler ikke en nedgang, men at det er mye positivt rundt klubben. Det er ikke positivt med de store underskuddene gjennom fire år, men vi har fått gode tilbakemeldinger fra næringslivet i Trondheim i forhold til at vi har tatt tak og kjørt en omstillingsprosess, sier daglig leder Hroar Stjernen.

– 2011 var omdømmemessig tøft, er det snudd føler du?

– 2011 får vi ikke gjort noe ned, men vi får gjort noe i 2012. Rosenborg skal leve etter våre verdier, ha klare retningslinjer, og tåle at dere og andre ser oss i kortene, svarer Stjernen.

Sogndal:
Hovedsponsor: Sparebanken Vest

Sponsorinntekter:
– Vi har fått inn 12,9 millioner kroner, noe som er forventet. Markedet er relativt statisk i Sogn og Fjordane. Vi er ikke helt i mål med alle reforhandlingene og kontraktsmøtene enda. Forventer en liten økning, sier Rasmus Mo, markedssjef i Sogndal.

Sandnes Ulf:
Hovedsponsor: Østerhus

Sponsorinntekter:
– Den største grunnen til vårt budsjett på 35 millioner kroner er veksten på sponsorsiden. Vi har gått fra åtte millioner kroner til 20 millioner kroner i sponsorinntekter foran denne sesongen. Vi opplever en stigende interesse fra næringslivet og kommer fra en region med et sterkt næringsliv. Vår hovedsponsor Østerhus har øket fra to millioner kroner i fjor til seks millioner i år i bidrag, sier daglig leder Tom Rune Espedal i Sandnes Ulf.

Stabæk:
Hovedsponsor: Sparebank 1 Oslo og Akerhus

Sponsorinntekter:
– Vi er ikke helt i mål og har signert 65 prosent av målsetningen vår for hele året. Vi er i en spesiell situasjon der vi har flyttet ut fra Telenor Arena og tilbake til Nadderud. Derfor kom vi litt sent i gang med arbeidet fordi de produktene vi hadde å selge ikke ble klare så tidlig som vi ønsket. Men de siste tre ukene har vært veldig, veldig gode, og vi har faktisk ikke signert så mange avtaler siden gullsesongen 2008, sier Stabæks daglige leder Peter Wulff.

Strømsgodset:
Hovedsponsor: NexGenTel

Sponsorinntekter:
– I 2009 hadde vi sponsorinntekter på ca. 19 mill, i 2010 ca. 22 mill, i 2011 32 mill, i 2012 budsjetterer vi med ytterligere 10-12% vekst! Vi har passert fjorårets rekordår – men mangler fortsatt noen kroner for å nå budsjett 2012. Eksakte tall for inneværende år er det for tidlig å gå ut med, sier daglig leder Erik Espeseth i Godset.

Og fortsetter:

– Vi føler det er en stabilt høy interesse fra lokale/regionale samarbeidspartnere. Hva gjelder det nasjonale markedet – så mangler vi først og fremst interesse fra nasjonale medier for å bli mer synlige – noe vi jobber med i disse dager. Med andre ord – på det nasjonale markedet er vi fortsatt ikke sterkt representert, og blir da antagelig ikke sterkt påvirket av de svingninger som eksisterer der, sier han.

Tromsø:
Hovedsponsor: Sparebank 1 Nord-Norge

Sponsorinntekter:
– Totalt sikter klubben på 30 millioner i sponsorinntekter, men klubben er ikke ferdige med arbeidet. Rundt 90 prosent av budsjett 2012 er i havn per dags dato, og det er normalt og som forventet på dette tidspunkt. Vi har hatt en stabil kundeportefølje over mange år og merker ingen store forskjeller fra tidligere år, opplyser markedsdirektør Trond-Steinar Albertsen i Tromsø.

Viking:
Hovedsponsor: Lyse

Sponsorinntekter:
– Omtrent som forventet. Vi nådde 60 mill. i inntekter fra samarbeidsavtaler i 2011, og regner med å havne på samme sum i løpet av 2012, sier markedsdirektør Arild Gjerde i Viking.

– Opplever dere en nedgang eller økende interesse fra samarbeidspartnere som vil sponse fotballen i forhold til tidligere år?

– Jeg vil si at markedet er omtrent som i 2011, men det er klart at det er en tydeligere forventning til levering av resultater, svarer Gjerde.

Vålerenga:
Hovedsponsor: Nordea

Sponsorinntekter: – Vi er avhengig av engasjement og positiv oppmerksomhet - nye profiler/spillere som Marcus Pedersen, Ibba , Simon Larsen «den nye Rune Bratseth» samt nye profilerte samarbeidspartnere som blant annet Bravida, Gunnar Karlssen, Steria og TV 8 har gitt oss et løft den siste måneden – farten inn i sesongen er god. Budsjettet for 2012 er tilsvarende 2011 og vi er godt i rute - vi skiller mellom hospitality og sponsorinntekter og opplever en større etterspørsel etter losjer til store kamper enn vi har hatt før, forteller Esben Garlie, som er kommersiell direktør i Vålerenga.

Aalesund:
Hovedsponsor: Sparebanken Møre

Sponsorinntekter:
– Vi har nå inne cirka 33 millioner kroner og det er i henhold til budsjett per dags dato, men en økning mot tilsvarende tid i fjor. Vi opplever økt interesse, ikke minst grunnet vår satsing på digital arenareklame, konstaterer markedsdirektør Kjell Slinning i Aalesund FK.