Toyota Hiace: Absolutt siste sjanse!
Denne har blitt nesten like norsk som brunosten.
Det hele startet i 1967. Da trillet den første Toyota Hiace ut av fabrikkportene og ut i solskinnet. Og en solskinnshistorie ble bilen - i alle fall sett med norske øyne.
Hit til berget kom ikke den første bilen før i 1974, men selv om den kom sent - kan man trygt si at den kom godt. Den klarte kunststykket å bli Norges nest mest solgte varebil det første året den fantes på markedet - i et segment som den gang var preget av godt inngrodde Ford Transit og VW Transporter. Siden har det fortsatt.
Over og ut
Men nå er det imidlertid slutt, etter 38 år og godt over 110 000 solgte eksemplarer bare i Norge. I november i fjor ble siste bil skrudd sammen og forlot fabrikken.
Hiace tilfredsstiller nemlig ikke de nye Euro 5 utslippskravene som gjelder fra 1. januar i år.
I kø for å kjøpe
Den norske importøren har kjempet med nebb og klør for å få tak i så mange eksemplarer som mulig. Det meldes om steinhard kamp forhandlerne i mellom for å få tildelt biler - og det ryktes at flere kunder - både private og bedrifter - har kjøpt opp nye biler og satt på lager til senere bruk. De vil rett og slett ikke ha noe annen bil.
Det foreligger nemlig ingen planer om en erstatter til denne populære varebilen som har fått rykte på seg for å være nærmest uslitelig - og som du allerede har skjønt - både forhandlere og kunder fortviler.
Men om du er lynkjapp finnes det et håp. Det er fortsatt noen få usolgte biler igjen hos enkelte forhandlere. Både med tohjulstrekk og firehjulstrekk.
Les
også: Denne mannen
har hatt 500 Toyota Hiace:
30 x Norgesmester
I løpet av de 38 årene bilen har blitt solgt i Norge, har den vært årets mest solgte varebil hele 30 ganger og har seks andreplasser i samme øvelsen. Sterkt!
Beste Hiace-året var i 1995, da solgte man hele 4576 eksemplarer. Men også 1990, 1994, 2006, 2007 og 2008 var gode år med over 4000 solgte biler.
Tidvis har lille Norge med bare ca 4,5 millioner innbyggere stått for hele 25 % av europasalget på denne modellen. Et utrolig tall.
Les vår test av Toyota Hiace her:
Hva synes du? Gi din stemme under:
Dette er Hiace-historien:
1974 - 1977:
Slik så de aller første Hiace-ene ut. Plutselig hadde man noe annet å velge i enn VW Transporter og Ford Transit. Hiace ble med 1032 solgte biler Norges nest mest solgte varebil allerede første året - som altså var 1974. Disse tidlige bilene begynner så smått å få samlerstatus.
1977 - 1983:
Oppfølgeren kom i 1977 og Hiace gikk rett i tet med nykommeren. Norges mest solgte varebil alle de seks årene den var på markedet. Det årlige salget lå på rundt 2500 biler og den var et svært vanlig syn på veiene da. Nå er det imidlertid lenge mellom hver gang man møte på den.
Motor mellom forsetene og det at man regel rett satt oppå forhjulene, ga en litt spesiell kjørefølelse i humper – for å si det mildt. Kollisjonssikkerheten var vel også så som så.... Bilen fikk mye skryt for at den var kvikk, romslig og hadde en utrolig god driftsikkerhet.
1983 - 1989:
I 1983 kom Hiace tilbake med grill. I kjent stil fantes den i mange utgaver, både med høyt tak, som pickup og ikke minst som campingbil. På bildet sees en litt påkostet utgave med blant annet doble hovedlykter.
Under et nytt ytre var det tekniske ganske likt med forrige versjon, men dieselmotor ble mer vanlig. Beste året for tredje generasjon var 1986 med nesten 3500 solgte.
1989 - 1995:
Hiace fikk etter hvert en del kritikk for manglende kollisjonssikkerhet. Motoren satt jo mellom forsetene så man satt jo regelrett med knærne som airbag. Fra 1989 kom den med et ”underbitt” som liksom skulle understreke at den var sikker.
Til tross for at enkelte mente at Hiace-konseptet begynte å bli litt gammeldags, var den norges mest solgte varebil gjennom hele perioden. Nå kom også firehjulstrekkutgavene for alvor – noe som også hjalp på populariteten.
Les også: Tør du å kjøpe Hiace etter en halv million kilometer?
1995 - 2007:
Så kom det endelig en helt ny Hiace. Motoren foran gav både økt sikkerhet og bilen ble også bedre å kjøre. I kjent stil fantes den i mange varianter. Kort, lang, høy, lav som buss, kombi og varebil.
Bilen setter ny Hiace-rekord med 4576 solgte i premiereåret 1995 – så suksessen fortsetter. Dieselmotor blir mer og mer vanlig og muligheten til firehjulstrekk er også noe mange kunder setter pris på.
2007 - 2011:
Siste generasjon kom så langt tilbake som i 2007, og den er vel strengt tatt ikke engang ny, men mer en facelift av den som kom i 1995 – uten at de trofaste kjøperne bryr seg nevneverdig om det.
Solid og utprøvd teknikk som gir lav driftskostnader gjør at enkeltenorske firmaer har hatt over 150 utgaver av Hiace. Siste bil ble produsert i november 2011.
Les også: Hiace - en av Norges mest poplære bruktbiler:
Har du Hiace-minner? Skriv inn i kommentarfeltet under: