Glatt, rettlinjet og ganske tidløst design preget mange sportscoupeer fra tiden rundt 1980. Mitsubishi Starion kom i 1982, sammen med nye Toyota Celica Supra, og utseendemessig hadde de mye til felles. Mitsubishi sparte dog på sylinderne, men la til turbo i stedet. Foto: Privat
Glatt, rettlinjet og ganske tidløst design preget mange sportscoupeer fra tiden rundt 1980. Mitsubishi Starion kom i 1982, sammen med nye Toyota Celica Supra, og utseendemessig hadde de mye til felles. Mitsubishi sparte dog på sylinderne, men la til turbo i stedet. Foto: Privat

Mitsubishi Starion: Her kan du sikre deg en japansk sjeldenhet

Rundt 70 ble solgt i Norge. Når så du en sist?

Mitsubishi Starion var en svært moderne, rettlinjet og lekker coupé da den kom i 1982. Den hadde mye til felles med Toyota Celica Supra, som også var en av hovedkonkurrentene, men under panseret skilte den seg merkbart fra Supraen.

Mens Toyota satset på seks sylindre uten pustehjelp, ville Mitsubishis ingeniører utforske det som på slutten av 70-tallet hadde blitt moderne i Europa, ikke minst takket være Saab og Porsche. Dermed ble Starion utstyrt med fire sylindre og beskjedent 2-liters volum, men en eksosvifte som gjorde den svært så hissig.

Les også: Turbo gjorde Saab überkult på 70-tallet

Rundt 75 biler i Norge

En eksklusiv sportsbil med turbo og gode prestasjoner var kanskje ikke det folk flest forventet seg fra Mitsubishi, og verden brukte litt tid på å venne seg til dette. Ikke minst her hjemme, der en slik bil attpåtil ble svært kostbar.

Del med Facebook-vennene dine!

Dermed ble den en urealistisk drømmebil for Mitsubishi-entusiastene da den var ny – og den er ikke lett å få tak i i dag, heller.

Rette linjer og pop up-lykter var populært rundt 1980, og siden Mitsubishi tok mål av seg til å lage en slags japansk parallell til Porsche 924 Turbo var det heller ingen overraskelse at mange detaljer også lignet. Foto: Privat
Rette linjer og pop up-lykter var populært rundt 1980, og siden Mitsubishi tok mål av seg til å lage en slags japansk parallell til Porsche 924 Turbo var det heller ingen overraskelse at mange detaljer også lignet. Foto: Privat

- Nei, det skal være rundt 75 slike biler i Norge i dag. Jeg har drømt om den helt siden jeg var liten, så da det endelig dukket opp en til salgs slo jeg til med én gang, forteller Jonas Kristiansen fra Skjeberg ved Sarpsborg.

- Må kjøpe en igjen senere

Etter 22 somre kan han fremdeles ikke kalles utgammel, men Starion-eier har han vært siden han var 16. Nå gjør andre prioriteringer seg gjeldende, slik at den sjeldne sportscoupeen har havnet på Finn.no.

Om enn meget motvillig.

Se annonsen her:

- Jeg er nødt til å kjøpe en Starion igjen en dag, sukker han.

Japansk 80-tall betydde mye vinyl og kantet-het helt ned til detaljer som girspak-mansjetten, men også grei kjørestilling - i hvertfall når setene var påkostet nok, og hadde greie sitteputer også for førere over 180 cm. Det hadde den kostbare coupeen. Foto: Privat
Japansk 80-tall betydde mye vinyl og kantet-het helt ned til detaljer som girspak-mansjetten, men også grei kjørestilling - i hvertfall når setene var påkostet nok, og hadde greie sitteputer også for førere over 180 cm. Det hadde den kostbare coupeen. Foto: Privat

I mellomtiden håper han den røde, særpregede bilen kommer til noen som tar vare på den. Det er et aktivt klubbmiljø rundt Mitsubishi i Norge, og interessen for bilen har vært bra, dog uten at det har kommet til noen handel ennå.

Kjøpt fra Nord-Norge

Det er også entusiaster på klubbens forum som bidrar med de eneste tallene vi finner for Starion-utbredelsen i Norge. Ifølge de kildene skal det ha vært importert 71 nye biler i modellens levetid mellom 1982 og 1989, hvorav 6 ble reeksportert til utlandet. Med noe bruktimport, men også noe avgang, kan Jonas anslag på 75 biler i dag stemme.

Hans egen bil er en 1984-modell, som etter alt å dømme ble solgt ny her i landet.

Starion var en full fireseter, og baksetet var ikke fullt så tarvelig som i en del av konkurrentene. I Jonas bil er baksetet fremdeles det originale i skinn, mens forsetene er byttet ut mot tilsvarende i stoff i løpet av bilens liv. Foto: Privat
Starion var en full fireseter, og baksetet var ikke fullt så tarvelig som i en del av konkurrentene. I Jonas bil er baksetet fremdeles det originale i skinn, mens forsetene er byttet ut mot tilsvarende i stoff i løpet av bilens liv. Foto: Privat

- Jeg kjøpte den for et par år siden fra en kar i Nord-Norge. Fløy halvveis opp og hentet den og kjørte den hjem, forteller han, og vi skjønner at det var en hyggelig biltur.

Bilen er en basismodell som originalt ble levert uten intercooler, og i den utførelsen ga 180 hestekrefter. Man kunne også få den med intercooler, som ga 7 hester ekstra.

Les også: Turbo-moro for få kroner - her er noen ideer

Starion ble for øvrig også solgt som Dodge Conquest i USA, på samme måte som oppfølgeren Mitsubishi 3000 også hadde ”tvillingen” Dodge Stealth. I USA fikk imidlertid bilen større motorvolum, på 2,6 liter, men dermed også en langt mindre turtallsvillig og mindre hissig fremtoning.

Ny turbo og ekstra injection

- 2-litersversjonen er langt morsommere å kjøre, bekrefter Jonas, som har mange gode minner etter tiden bak rattet.

Han har også gått over den slik at han vet at det meste er på stell – det er stort sett litt kosmetikk som neste eier må fikse for å få en strøken, japansk klassiker.

Litt tilpassning mellom førerdør og framskjerm samt noen andre smådetaljer må fikses før Jonas Starion ser helt strøken ut. Men så følger det også med en delebil som man kan plukke sjeldne deler fra. Foto: Privat
Litt tilpassning mellom førerdør og framskjerm samt noen andre smådetaljer må fikses før Jonas Starion ser helt strøken ut. Men så følger det også med en delebil som man kan plukke sjeldne deler fra. Foto: Privat

Finishen på karosseriet er ikke 100 prosent hele veien. Og inne i bilen har han skiftet ut de slitte skinnstolene foran mot ditto i stoff – dermed må enten baksetet eller framstolene byttes for å få den lik foran og bak.

- Den har noen skjønnhetsfeil, men alt fungerer. Ikke minst maskinelt, der jeg har tatt full service og byttet registerreim. I tillegg har jeg byttet ut turboen mot en litt større, samt montert intercooler som denne bilen ikke hadde originalt.

Les også: Supra var Toyotas tilbud til coupé-kjøperne

- Hva har det å si for effekten?

- Det aner jeg faktisk ikke, men den går fint, sier den stolte eieren.

Delebil medfølger

Starion var, i tillegg til å være den første japanske modellen der man virkelig satset for fullt på turbomating, også den første japaneren med elektronisk innsprøytning. Det systemet var ikke helt uten lyter, men også der har Jonas fikset litt. Han har montert et system med tilleggsinnsprøytning som styres av sjåføren inne i bilen. Det bidrar også til friske egenskaper.

2 liter sylindervolum fra en firesylindret motor var ikke egnet til å skremme noen - før turboen ble nevnt. Starion var en forholdsvis hissig sportscoupé i utgangspunktet, og etter Jonas sine modifikasjoner er ikke denne blitt mindre skummel. Foto: Privat
2 liter sylindervolum fra en firesylindret motor var ikke egnet til å skremme noen - før turboen ble nevnt. Starion var en forholdsvis hissig sportscoupé i utgangspunktet, og etter Jonas sine modifikasjoner er ikke denne blitt mindre skummel. Foto: Privat

- Men du fortalte at du kjøpte en Starion da du var 16, også. Vil det si at du har igjen en?

- Nei, den følger med som delebil til denne. Det var en bil som det en gang hadde vært tatt karosseribytte på, og den viste seg å trenge litt for mye jobb, sier han, og legger til at det nok kan komme godt med for en kjøper.

Del med Facebook-vennene dine!

I dag er ikke alle deler like enkle å skaffe til disse bilene på våre breddegrader, så de som har en drøm om å holde en slik klassiker på veien i mange år fremover setter pris på å ha litt ekstra ”å gå på”.

Les også: Se BMWs nye - nå er det tre turboer som gjelder!