Går du rundt å slipper ut luft i smug? Kanskje forårsaker du gassproduksjonen med å spise feil mat. Her er noen av verstingene.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Går du rundt å slipper ut luft i smug? Kanskje forårsaker du gassproduksjonen med å spise feil mat. Her er noen av verstingene. (Foto: Illustrasjonsfoto)

9 ting som gjør deg oppblåst

... og 9 ting med motsatt effekt. Her er listene!

Det du spiser – og ikke spiser – kan ha stor betydning for din midje. Og da tenker vi ikke bare på kaloriene.

Det er nemlig mange kalorifattige matvarer som kan gjøre deg oppblåst, deriblant lettbrus og sukkerfri energibarer.

Se hele listen i bildekarusellen over!

Her er de ti hotteste helsetrendene

Mat for flat mage

I bildekarusellen får du listen over hva som gir deg oppblåst mage. Her følger listen som gjør magen din flat.

Les også: Slik får du flat mage – uten trening

9 ting som hindrer oppblåst mage:

vann_red (Foto: Colourbox)
vann_red (Foto: Colourbox)

# 1 Vann

Oppblåst mage?

– Det beste du kan gjøre er å nippe til vann, sier ernæringsfysiolog Keri Gans til magasinet Redbook.

Ifølge ernæringsfysiologen føler folk seg ofte oppblåst når de er forstoppet. Vannet holder ting i bevegelse, og hjelper med å skylle ut overflødig natrium som fører til oppblåsthet.

Spis deg til yngre hud

# 2 Yoghurt

Probiotika er en bakterie som finnes i yoghurt. Denne kan gjøre underverker for å holde fordøyelsessystemet vedlike og magen flat. Bakteriene reduserer også overflødig gass som kan bygges opp i magen over tid.

Les også: Yoghurt er «JA-mat» når du er gravid

# 3 Vannmelon

vannmelon (Foto: Colourbox)
vannmelon (Foto: Colourbox)

Frukt og grønnsaker med høyt vanninnhold som vannmelon, ananas, tomat og agurk bidrar til å skylle ut natrium som blåser opp magen. Vannet forebygger også forstoppelse, akkurat som når du drikker vann.

# 4 Bær

Mens alle frukter og grønnsaker inneholder fiber, som kan være med på å forkjempe oppblåsthet. Det er bringebær, blåbær, jordbær og hele

Her er de norske superbærene

# 5 Bananer

banan (Foto: Colourbox)
banan (Foto: Colourbox)

Kalium har vist seg å lette på trykket ved å hjelpe til med å regulere kroppens natrium-nivåer. Det samme gjelder avokado, pistasjenøtter og appelsinjuice, som er kaliumrike alternativer.

Lyst på bananpannekaker? Her er Wenches oppskrift.

# 6 Grønnsakssuppe lav på Sodium

Buljong-baserte supper er mettende og har et høyt vanninnhold som skyller systemet. Se etter supper full av grønnsaker for ekstra fiber. Hold deg borte fra supper med et høyt nivå av natrium.

# 7 Papaya

Papaya, sammen med grapefrukt og ananas, inneholder fordøyelsesenzymer som bryter ned proteiner i fordøyelsessystemet. Dette gjør fordøyelsesprosessen lettere.

# 8 Quinoa

Quinoa er rik på magnesium, noe som har vist seg å redusere oppblåsthet. Dette har vist seg å gjelde spesielt når oppblåstheten er PMS-relatert. Quinoa er også rik på kalium, som er med på å hindre oppblåsthet.

Lag en quinoasalat

# 9 Laks

oppblost-laks (Foto: Illustrasjonsfoto)
oppblost-laks (Foto: Illustrasjonsfoto)
Blandt sine mange andre helsefordeler, reduserer omega 3-fettsyrene som du finner i laks, betennelse i kroppen. Dette kan bidra til å redusere oppblåstheten som er assosiert med fordøyelsen.

Les også: For mye omega-6 kan gjøre deg fet

HVITE UKER: Tirsdag lanserer helsedirektør Bjørn Inge Larsen kampanjen «Hvite uker», som er ment å skulle redusere alkoholkonsumet i befolkningen. (Foto: Illustrasjonsfoto)
HVITE UKER: Tirsdag lanserer helsedirektør Bjørn Inge Larsen kampanjen «Hvite uker», som er ment å skulle redusere alkoholkonsumet i befolkningen. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Du kommer sent hjem og kaster en rask ferdigmiddag i mikroen. Mange av de frosne måltidene er kalorifattige. Likevel inneholder mange av dem opp mot 500 mg natrium   25 prosent av den daglige anbefalte verdien, noe som forårsaker vannansamling og oppblåsthet.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Du kommer sent hjem og kaster en rask ferdigmiddag i mikroen. Mange av de frosne måltidene er kalorifattige. Likevel inneholder mange av dem opp mot 500 mg natrium 25 prosent av den daglige anbefalte verdien, noe som forårsaker vannansamling og oppblåsthet. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Tyggegummi kan holde deg fra å fråtse i andre kalorifulle godbiter, men du kan også svelge luft mens du tygger. Denne luften blir fanget i fordøyelsessystemet og forårsaker oppblåst mage og press.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Tyggegummi kan holde deg fra å fråtse i andre kalorifulle godbiter, men du kan også svelge luft mens du tygger. Denne luften blir fanget i fordøyelsessystemet og forårsaker oppblåst mage og press. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Sukkerfritt godteri, noen sukkerfri energibarer og sukkerfri tyggegummi inneholder ofte søtstoffer kalt xylitol, sorbitol og maltitol. Disse kjemikalene kan forårsake oppblåsthet og diaré.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Sukkerfritt godteri, noen sukkerfri energibarer og sukkerfri tyggegummi inneholder ofte søtstoffer kalt xylitol, sorbitol og maltitol. Disse kjemikalene kan forårsake oppblåsthet og diaré. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Kullsyre kan forårsake oppblåsthet. Et tips er å erstatte brus med smaksatt vann eller peppermynte te.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Kullsyre kan forårsake oppblåsthet. Et tips er å erstatte brus med smaksatt vann eller peppermynte te. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Ingenting vil blåse deg opp raskere enn en cheesburger med bacon og pomme frites. Fet mat er vanskelig å fordøye. Da må kroppen din jobbe ekstra hardt, og mens den jobber, er magen oppblåst.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Ingenting vil blåse deg opp raskere enn en cheesburger med bacon og pomme frites. Fet mat er vanskelig å fordøye. Da må kroppen din jobbe ekstra hardt, og mens den jobber, er magen oppblåst. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Noen opplever at grønnsaker som brokkoli og blomkål kan gi deg luft i magen og gjøre deg oppsvulmet. Dette betyr ikke at du må unngå grønnsakene helt. Start med små posjoner slik at kroppen blir vant til dem. Om de varmebehandles blir de lettere å fordøye.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Noen opplever at grønnsaker som brokkoli og blomkål kan gi deg luft i magen og gjøre deg oppsvulmet. Dette betyr ikke at du må unngå grønnsakene helt. Start med små posjoner slik at kroppen blir vant til dem. Om de varmebehandles blir de lettere å fordøye. (Foto: Illustrasjonsfoto)
De fleste hermetiserte grønnsaker og bønner er pakket i salt væske for å bevare sin naturlige smak. Denne væsken virker oppblåsende. Å skylle hermetikk under kaldt, rennende vann i 30 sekunder kan hjelpe.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
De fleste hermetiserte grønnsaker og bønner er pakket i salt væske for å bevare sin naturlige smak. Denne væsken virker oppblåsende. Å skylle hermetikk under kaldt, rennende vann i 30 sekunder kan hjelpe. (Foto: Illustrasjonsfoto)
Salami, pølser og kjøttdeig har mye fett som er hardt å fordøye. Kjøttet inneholder også natrium, som gjør deg oppblåst. Hold deg unna disse kjøttypene, eller velg rene alternativer som skåret kalkun eller kyllingfilet.  (Foto: Illustrasjonsfoto)
Salami, pølser og kjøttdeig har mye fett som er hardt å fordøye. Kjøttet inneholder også natrium, som gjør deg oppblåst. Hold deg unna disse kjøttypene, eller velg rene alternativer som skåret kalkun eller kyllingfilet. (Foto: Illustrasjonsfoto)