Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Bilen vår er i ferd med å ta kvelden. Den har vært trofast i mange år, men nå er det så mye tull og påkost at jeg ikke tror det er lurt å putte mer penger i den. Ser derfor etter nyere bruktbil og har siktet meg ut Saab 9–5 stasjonsvogn. Har alltid likt Saab og nå ser det ut som disse er utrolig billige, gir mer bil for pengene enn noen av de andre jeg har kikket på. Vet at Saabs framtid er uviss og må vel regne med at de ikke kommer tilbake. Er det da dumt å kjøpe denne bilen? Har du noen andre råd på veien?

Benny svarer:

Hei sann! Ingen tvil om at Saab akkurat nå gir deg utrolig mye bil for pengene. Både 9–5 og 9–3 kan derfor være skikkelige kupp på bruktmarkedet. De var rimelige også før alle problemene til Saab startet og nå er det så absolutt kjøpers marked – og veldig gode muligheter til å prute.

Konkret for 9-5: Dette er en stor, solid og komfortabel stasjonsvogn med mange gode kvaliteter. Den ble riktignok veldig gammel mot slutten (den kom i 1998 og burde vært byttet ut mange år før den ble det), men hvis du ikke er opptatt av å ha det nyeste nye, er det kanskje ikke noe problem. Saaben har også stilig interiør og veldig gode seter. Har kan du sitte i mange timer og sluke mange mil – uten å bli sliten.

Jeg vil anbefale å kjøpe en så ny bil som mulig. Den mest kurante motoriseringen er 1,9-liters diesel (styr unna 2,2-literen, den er primitiv og svært bråkete). Men du kan sannsynligvis gjøre de aller beste kjøpene på bil med bensinmotor, også her er det litt slik at "alle" vil ha diesel.

Som vi skriver i Bruktbilguiden her på Broom er 9–5 stort sett gode og solide biler, men den har også et par «bomber» du må prøve å styre unna. Det er veldig viktig med god servicehistorikk og at motorolje er skiftet minst en gang i året. Hvis ikke kan det dannes slam som kan tette oljekanalene, og som igjen fører til ulyd fra registerkjedet. Dette er en relativt dyr operasjon, så sjekk nøye på biler med 2,0- og 2,3-liters bensinmotor. En annen ting som også bør kontrolleres nøye, er at topp-pakningen er tett og ikke lekker olje.

Saab har mange entusiasteiere. Det aller beste er å kjøpe av en av dem. Komplett servicehefte er også viktig. Som sagt er det absolutt kjøpers marked på disse bilene nå. Det smarteste er derfor å se seg ut en liten bunke eksemplarer – så ta en runde og se hvor du kan få presset prisen mest.

Deler til denne 9-5-generasjonen tror jeg ikke blir noe problem på mange, mange år. Men verditapet vil nok også bli stort de neste årene, derfor er det nok lurt å være forberedt på å ha den i mange år framover.

Lykke til med biljakten!

Saab 9-5 er en stor og solid stasjonsvogn - og nå får du den billig!

Les her hva vi skriver om 9–5 i Brooms bruktbilguide:


Del med Facebook-vennene dine

Stort arkiv

Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Dette er de 15 beste billigbilene

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: