FØRE TIL FEDME: Ny forskning viser at for mye omega 6, som blant annet finnes i solsikkeolje, kan gjøre deg overvektig.  (Foto: Colourbox)
FØRE TIL FEDME: Ny forskning viser at for mye omega 6, som blant annet finnes i solsikkeolje, kan gjøre deg overvektig. (Foto: Colourbox)

For mye omega-6 kan gjøre deg fet

Norsk forskere mener det er en sammenheng mellom fedme og et for høyt innhold av omega-6 i kosten.

En ny studie viser at et høyt inntak av omega-6 kan gi en overproduksjon av signalstoffer som stimulerer appetitten og fører til overspising, skriver Forskning.no.

Spiser mindre fett – blir fetere

Resultatene bygger på et forskningssamarbeid mellom amerikanske og norske forskere.

– Basert på våre resultater kan det være grunnlag for å undersøke om den økte bruken av matoljer med mye omega-6, spesielt soyaolje, maisolje og solsikkeolje, kan være en medvirkende årsak til utviklingen av overvekt og fedme i Norge, sier Anita Røyneberg Alvheim, forsker ved Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning.

Les også: Ernæringsfysiolog advarer mot diettvingling: – Folk vet ikke lenger hva som er sunt og usunt

– Kroppen trenger både omega-6 og omega-3. Problemet oppstår når det blir en ubalanse som følge av et for høyt inntak av omega-6 i forhold til omega-3.

Hun påpeker at vi i dagens samfunn spiser stadig mindre fett, mens vi likevel blir fetere. Hun mener derfor hvilken type fett vi får i oss er viktigere enn mengden.

Essensielle fettsyrer

Omega-6 og omega-3 er de to fettsyrene som kalles essensielle fettsyrer. En essensiell fettsyre produseres ikke naturlig i kroppen, og vi må derfor få i oss disse gjennom maten vi spiser.

Ifølge Helsedirektoratet bør inntaket av essensielle flerumettede fettsyrer utgjøre mellom fem og ti prosent av kostens energiinnhold. De påpeker at det er viktig å sikre et tilstrekkelig inntak av omega-3 og omega-6 fettsyrer. Spesielt viktig er omega-3 fettsyrer fra fet fisk.

Omega-6 finner du blant annet i en del planteoljer, kjøtt, egg og ferdigmat.

Utkonkurrerer hverandre

I kroppen omdannes omega-6 til signalstoffer som regulerer appetitt, sultfølelse og energi- og fettlagring. Hvis vi da spiser mer enn vi trenger vil ikke sultfølelsen slå inn som den skal.

– Kroppen trenger både omega-6 og omega-3. Problemet oppstår når det blir en ubalanse som følge av et for høyt inntak av omega-6 i forhold til omega-3, sier Alvheim.

Les også: Fedon: – Disse matoljene skal du bruke

Ifølge treningsmagasinet iForm spiser vi i dag ti ganger for mye omega-6. Det er det som byr på problemene.

– Kroppen kan ikke danne ubegrensede mengder signalstoffer, så omega-3 og omega-6 konkurrerer om å bli omdannet. Fordi planteoljene er i flertall, er det i størst grad dem som legger beslag på enzymene i stoffskiftet. Dermed dannes det mange flere signalstoffer fra omega-6-planteolje enn fra omega-3.

Forskning gjenstår

En balanse mellom inntaket av omega-3 og omega-6 i kosten, kan altså være en av nøklene til å redusere og forebygge fedme, og da også fedmerelaterte sykdommer.

Denne balansen kan lett oppnås ved å spise mer fisk og mindre kjøtt.

Alvheim og kollegene har hittil kun forsket på mus, så selv om resultatene så langt viser at for mye omega-6 kan føre til overvekt, gjenstår fremdeles forsøk på mennesker for å bekrefte resultatene.

Les også:

Disse matvarene skjuler skummel palmeolje

Professor: – Overvektige må komme seg ut i sola

Spis smart!