Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden
Tøff bakfra - i alle fall så lenge du velger en farge som står i kontrast til "offroad-stylingen".
Tøff bakfra - i alle fall så lenge du velger en farge som står i kontrast til "offroad-stylingen".

Test Volkswagen Passat Alltrack: Dette er smart tenkt!

Passat Alltrack gjør fint lite nytt – likevel blir den fortjent en bestselger.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Verden kan være urettferdig. Mange bilfabrikanter investerer milliarder i nye og bra bilmodeller, uten at de på noen måte tar av på salgsstatistikkene. Mens andre bare tar en velbrukt oppskrift, dytter på litt nytt stash på en eksisterende bilmodell – og vips så har de en ny bestselger.

Hvor jeg vil med dette? Jo, til Volkswagen Passat Alltrack som jeg akkurat nå sitter og kjører i grenseområdene mellom Tyskland og Østerrike. Dette er en bil som har blitt pønsket ut i markedsavdelingen til VW-konsernet. Den byr på fint lite nytt, den gjør fint lite nytt – men likevel kommer den på egen hånd til å selge mer enn de aller fleste bilmodellene på det norske markedet.

Og det altså i tillegg til det "vanlig" Passat selger, ikke så rent lite det heller.

Brooms Knut Skogstad på billansering, her i "offroad-løypa".

Ja, det kan helt sikkert oppleves som urettferdig, men etter noen mil bak rattet kan jeg ikke fri meg fra å tenke at dette også er utrolig smart tenkt. Med små virkemidler har Volkswagen klart å lage det som nesten oppleves som en ny bilmodell.

Hvis du ikke har hørt om Alltrack før, er dette altså en ny spesialmodell av Passat. Med litt høyere bakkeklaring, litt offroad-styling og litt mer 4x4-teknologi enn det vi finner i dagens 4Motion-utgave av Passat. Prisene ligger ca. 20.000 kroner over tilsvarende Passat i Highline-utgave, det vil si fra 441.800 kroner.

Responsen så langt forteller at dette blir en kjempesuksess, hvis vi da ikke finner ut noe helt overraskende underveis i testen vår.

Del med Facebook-vennene dine

Hvordan er den å kjøre?

Utfordringen er enkel: Er det mulig å kjenne noen forskjell på denne kontra "vanlig" Passat. Svaret mitt er nei. Kanskje vil du merke litt til 30 mm høyere bakkeklaring og noen ekstra kilo hvis du går rett fra Alltrack til en Passat stasjonsvogn med 4Motion. Men uten å gjøre det? Nei.

I likhet med opphavet er dette en veldig komfortabel bil. Tung og solid kjørefølelse. Støydempingen er meget bra, setene gode og du føler deg hjemme med en gang.

170-hesters diesel er akkurat nok til å ha litt morsomt kraftoverskudd. Vi får også kjørt med 211-hesters bensinmotor. Da blir det dyrt – men også hakket mer engasjerende.

Alltrack kommer med tilsvarende offroad-kjøreprogram som vi finner i Tiguan og Touareg. Systemet påvirker innstillingene på ABS og antispinn, nedoverbakke-bremsing aktiveres og gassresponsen reduseres. I praksis hjelper det deg når forholdene blir ekstra vanskelige. Vil du noen gang ha reell bruk for det? Neppe. Men det kan jo være greit å vite at det er der, i tilfelle...

Den gjør ikke så veldig mye nytt i det hele tatt - likevel kommer Passat Alltrack til å bli en stor salgssuksess.

LES OGSÅ: Alltrack er langt fra først ute – denne bilen startet trenden:

Hvordan er plassen?

Passat er en av de største stasjonsvognene du kan kjøpe. Den er 4,77 meter lang og bagasjerommet svelger unna hele 588 liter. Hvis det ikke holder, må du opp i flerbruksbil-klassen.

Bakseteplassen er også god. Dette er en ekte "hytte-stasjonsvogn", med plass til familien og det meste av det man trenger å ha med seg. Også greit med praktiske oppbevaringsrom rundt omkring. Men de smarte smårommene oppe på midtkonsollen er blitt borte. Sparer dere, VW?

Et av klassens største bagasjerom er også smart innredet.

Enda større stasjonsvogn? Sjekk denne!

Finest utenpå eller inni?

Volkswagen har vært ganske forsiktig med "offroad-stylingen". Her er det skliplater under støtfangerne foran og bak, samt diskrete hjulbuer som er de mest synlige bevisene for at dette er noe annet enn standard Passat. Fargevalget avgjør i stor grad hvor synlig dette er. Velger du sølv eller sort, forsvinner offroad-preget nesten helt – mens rødt og hvitt gjør det langt mer framtredende.

Testbilen i knall rødt ser rett og slett tøff ut. Felger blir også viktig på denne bilen, både størrelse og design.

Det er ikke mye som skiller dette fra vanlig Passat innvendig. Denne Alltrack-"dekoren" ser nesten ut som et klistremerke.

Innvendig er det ikke gjort mye. Bilen er basert på Comfortline og spesielt eksklusivt føles det ikke, selv ikke med mye utstyr og skinnseter på plass.

Det er rett og slett litt for mye billigplast, når dette fort er en bil til godt over en halv million kroner.

Et Alltrack-merke er på plass i midtkonsollen, det ser nesten ut som et klistremerke og virker sant å si litt malplassert. Med andre ord: Her er eksteriøret finest.

Du kan koste på Alltrack med mye fint utstyr og komfortdetaljer innvendig. Det er med på å løfte helthetsinntrykket. men spesielt eksklusivt blir det likevel ikke.

LES OGSÅ: Dette interiøret skal virkelig forføre deg

Går den bra?

Vi fikk kjørt to av motoralternativene i løpet av testdagen. 170-hesters diesel og 211-hesters bensin. Begge er 2-litere. I tillegg kan du også få den med 140-hesters diesel, da er manuell girkasse eneste alternativ.

Dette er helt klart en bil som kler automat, og VWs DSG-kasse fungerer veldig bra. I praksis gir 170-hesteren litt mindre overskudd enn vi hadde ventet, den er absolutt tilskrekkelig, men såpass bør det også være. Den er imidlertid sterk og fleksibel i landeveishastigheter.

Med 210 bensinhester blir Alltrack rett og slett morsom å kjøre. Fin, sterk og kultivert motor som innbyr til litt leking. Men denne innabords gjør Alltrack 0–100 km/t på 7,8 sekunder. Ikke verst for en stor familiestasjonsvogn med firehjulstrekk. Men er det verdt 90.000 kroner mer enn største dieselmotor? De fleste vil nok si nei til det.

Passat_Alltrack_grill

LES OGSÅ: Samme bil – men stor prisforskjell

... og hva er konklusjonen?

Som sagt i innledningen: Strengt tatt gjør ikke Alltrack så mye nytt i det hele tatt, likevel kommer den til å bli en storselger. Det handler om smarte markedsførere og om folk som ser at det er mulig å skape et behov. Passat har blitt en så stor bilmodell at mange vegrer seg for å kjøpe den bare av den grunn. Det blir for vanlig, for A4 – men i Alltrack får de plutselig en mulighet til å skille seg litt fra mengden.

Det som trekker ned er litt mye plastpreg i interiøret og også at det fort blir veldig dyrt. VW tar seg nemlig solid betalt for ekstrautstyret. Etter å ha sittet og kikket på (den lange) listen og hva ting koster, har jeg kommet til at den Alltracken jeg potensielt ville kjøpt, minst hadde kostet 100.000 mer enn startprisen. Og da begynner det å bli drøyt ...

VW har finpusset og offroadifisert en gjennomført og superkompetent bil som attpåtil ser riktig bra ut, i alle fall så lenge du velger farge med litt omhu. Dermed kommer den til å stjele kunder fra veldig mange andre. Selvfølgelig fra "vanlig" Passat, men også fra andre store stasjonsvogner, fra SUV-er – og fra de andre høyreiste stasjonsvognene på markedet.

Rett og slett en innertier. Og så er det bare for VW å gni seg i hendene hele veien til banken.

Rødt kler denne bilen veldig godt - kjøper du heller i for eksemepel sølv eller svart, er det ikke så lett å se at det er noe annet enn en standard Passat.

Pluss: Helstøpt og passe tøff bil

Minus: Litt billig interiør, blir fort dyrt.

LES OGSÅ: Flerbruksbil? Disse bør du holde deg unna!

Bil: VW Passat stasjonsvogn Modell: Alltrack Motor: 2-liter diesel / 2-liter bensin Effekt: 170hk / 350 Nm og 211 hk / 280 NM. 0–100 km/t: 8,9 sekunder (diesel), 7,8 sekunder (bensin) Forbruk: Diesel 0,58 l/mil, Bensin 0,86 l/mil, begge ved blandet kjøring Bagasjerom: 588/1716 liter Pris fra: Kr 441.800 Pris testbil: Kr 487.500 / 578.200.

30 millimeter høyere bakkeklaring og noen forsiktige "offroad"-detaljer er største forskjell utvendig på Allrack kontra standard Passat.

LES OGSÅ: Ny billig-SUV er på vei