Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Første generasjon av Ford Kuga har ikke vært den helt store hiten på salgslistene blant kompakt-SUV-ene.

Forskjellen til for eksempel Mitsubishi ASX, som må sies å være klassens milepæl, er spesielt synlig i bagasjerommet. Her er det nemlig smått i Kuga. 80 liter mindre enn ASX. Ekstra ille er den begrensende plassen ettersom det heller ikke var mulig å justere baksetene i lengderetning.

Prisen går heller ikke i Kugas favør – ASX er billigere.

Del med dine Facebook-venner

Men med den helt nye generasjonen av Kuga, vil Ford slå i bordet med 82 liter mer enn de 360 literne bagasjeplass fra første generasjon – og med 442 liter kan de dermed krysse av "bestått" på det punktet i alle fall.

Kuga har vokst ti centimeter i lengden. Det kan plutselig gjøre den interessant for langt større kundegrupper enn i dag. Fleksibiliteten skal også ha blitt langt bedre. Blant annet legges baksetene flatt ved å trykke på en knapp – praktiske løsninger er viktig i slike biler.

Slik ser det ut inne i nye Ford Kuga. Bilen kommer til Norge mot slutten av året og har fått en svært viktig endring i forhold til første generasjon: Den har blitt ti centimeter lenger og bagasjerommet vokser med 80 liter.

Åpner bakluka med foten

Ford selv er dessuten veldig stolte over at den kommende Kuga-modellen kan åpne bakluka selv – ved at du sveiper foten under den bakre støtfangeren. Dette er jo ikke heeelt nytt – men svært praktisk er det. Og ingen andre modeller i klassen har denne detaljen - ennå.

– Dette gir kundene fordeler i hverdagen, påpekes det fra Ford-hold.

Klikk på videovinduet under for å se løsning i aksjon:

http://www.youtube.com/watch?v=AjA4AmgOXWM&feature=player_embedded

Men Kuga har også andre måter å gjøre livet ditt lettere på, med pakeringsassistanse for automatisk lukeparkering, sensorbaserte blindsoneinformasjon – for ikke å nevne et 4x4-system som analyserer kjøreforholdene nesten utrolig fort. Ja, sågar 20 ganger raskere enn et menneske rekker å blunke, faktisk. Tenk på det!

Og kjøreegenskapene har tradisjonelt sett aldri vært et problem i Ford – og er det så visst heller ikke nåværende utgave av Kuga.

LES OGSÅ: Minitest: Ford Kuga 2.0 TDCi

Bilen ringer om ulykken er ute

Og skulle ulykken være ute, har Ford laget et effektivt, automatisert varslingssystem. Bilen kontakter selv nærmeste alarmsentral dersom en kollisjonspute utløses eller drivstoffpumpen slås av i forbindelse med en ulykke.

Her benyttes så bilens GPS og mobiltelefon til å koble opp via blue tooth, der mottakeren får bilens posisjon og en stemmestyrt melding på språket i det landet bilen befinner seg i om at det har skjedd en ulykke.

Deretter åpnes det for dialog med dem som er i bilen.

Det hersker liten tvil om at dette er en Ford når du ser bilen bakfra.

Priser ikke klare

Lansering i Norge skjer mot slutten av året. Da blir bilen tilgjengelig med enten 140 hk eller 163 hks versjonen av dieselmotoren på 2-liter, som også kan bestilles med automatgir.

Ønsker du heller bensin, må du gå for en 1.6-liters ECOBoost-motor.

Prisene er ikke klare ennå.

Synes du forresten bildene ser litt kjent ut? Ja, det gjorde vi også – med god grunn. Bilen har nemlig vært vist som konsept allerede for nesten ett år siden. Mer om det kan du lese her:

- Designet har blitt mer dynamisk og vi har gitt bilen en langt bedre kvalitetsfølelse enn første generasjon, sier designingeniør for Ford Europa, Martin Smith.

LES OGSÅ: Ford Kuga eller Ford Mondeo: – Er det mye dyrere å eie en SUV