STYR UNNA: Koffein og sukker vil ikke hjelpe deg å sove bedre. (Foto: Colourbox)
STYR UNNA: Koffein og sukker vil ikke hjelpe deg å sove bedre. (Foto: Colourbox)

Maten som hjelper deg å sove

Sliter du med søvnen? Løsningen kan være lettere enn du tror!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange mennesker kvier seg for å ta sovepiller. Ved å spise riktig mat kan du unngå dette og likevel falle i søvn uten problemer.

Protein + karbohydrat = god søvn

Ernæringsfysiolog Frances Largeman-Roth sier på CBS` morgenprogram at kombinasjonen av maten du spiser har alt å si for søvnkvaliteten.

– Protein er en viktig kilde for at vi skal sove godt, fordi tryptofan, som finnes i protein, kan omgjøres til både seratonin og til melatonin. Seratonin hjelper deg å slappe av, og melatonin er et sovehormon. Det mange imidlertid ikke vet er at vi må spise karbohydrater for at proteinet skal ha effekt, sier Largeman-Roth.

Den esensielle aminosyren tryptofan går igjen som et sentralt element for søvnkvalitet.

Ifølge nettstedet Everyday health kan mat som inneholder vitamin B6 også hjelpe kroppen i tryptofanprosessen, og derfor virke positivt inn på søvnkvaliteten. B6 finner du i blant annet fjærkre og fisk. Ifølge nettstedet kan også inntak av vitamin B3 hjelpe. Det får du blant annet av rødbeter, svin og fugl.

Les også: Supermat: Start morgenen med en super smoothie

GODT ALTERNATIV: En liten porsjon yoghurt med nøtter. (Foto: Colourbox)

Unngå sterk, stekt og fritert

Ernæringsfysiologen har flere eksempler på mat som er bra å spise cirka 30 minutter før du legger deg.

– Yoghurt med nøtter er et godt alternativ. Det gir deg protein, karbohydrater og også kalsium, og kalsiumet hjelper tryptofanen i omgjøringsfasen.

Et annet godt alternativ kan være en halv grovbrødskive med skinke og ost.

Largeman-Roth fraråder fritert og tung mat sent på kvelden fordi det kan holde deg våken.

STYR UNNA: Fritert og tung mat vil gjøre det vanskeligere å få sove. (Illustrasjonsfoto). (Foto: Colourbox)

Ikke overspis

Kveldsmåltidet bør ikke være et stort måltid. 30 gram karbohydrater eller en liten porsjonsyoghurt er nok.

For å vedlikeholde et godt søvnmønster påpeker Everyday health viktigheten med et balansert og næringsriktig kosthold. Spis jevnlig i løpet av dagen, og ikke overspise på kveldstid for å kompensere for lite mat i løpet av dagen.

Les også:Slik spiser du vekk hodepinen

Ikke ukjent frarådes også inntak av sukker og for mye koffein. Nettstedet mener mer enn tre kopper med koffeinholdig drikke kan føre til søvnproblemer. Sukkerinntaket bør generelt begrenses til et minimum.

I likhet med ernæringsfysiologen trekker nettstedet frem en kombinasjon av komplekse karbohydrater og protein som en fin kveldssnack. De viser også til en undersøkelse fra Americal journal of clinical nutrition, som viser at du sovner fortere hvis du spiser en større del av den anbefalte daglige mengden karbohydrater på kveldstid, da karbohydratene trigger tryptofan i hjernen.

Mindre ensom av te

Flere ulike drikker skal også hjelpe deg å sove bedre. Largeman-Roth anbefaler to glass kirsebærjuice daglig fordi det inneholder melatonin.

Også del velkjente glasset med vin som mange liker å kose seg med på kveldstid blir trukket frem.

– Ett glass vin er bra for deg og kan gi deg bedre søvn. To glass derimot gjør at du sover dårligere, sier hun.

Ifølge Everyday health kan en kopp varm drikke, for eksempel kamille- eller peppermyntete, få mennesker til å føle seg tryggere og mindre ensomme. Selv om eksperter er uenige om effekten av te, kan det uansett virke beroligende å krype opp i sofaen med koppen.

Les også:

Her er de ti hotteste helsetrendene

Derfor er te sunt