Stemmestyring av funksjoner i biler er ikke noe nytt, men Mercedes-Benz er blant de få som har hatt et visst volum på dette. Deres "Linguatronic"-option velges i dag av en god del kunder på de dyrere modellene, men er ikke kommet dit hen at det har noen fremtredende posisjon i de fleste annonsetekster.

Del med Facebook-vennene dine!

Det kan endre seg ganske kjapt dersom nye A-klasse, som straks avdukes på bilutstilllingen i Geneve, slår an. Og dersom utstyret gis en pristerskel som mange nok finner det interessant nok å klatre over når herligheten skal betales.

Interessant nok skal systemet være standard selv på grunnpakken "Audio 20". For nå skal stemmestyring bli enklere.

Sømløs integrering

Ifølge en pressemelding fra Daimler vil nye A-klasse få en stor skjerm-prydet multimedia-enhet - eller snarere et helt kontrollsenter for alskens funksjoner - som i tillegg til egne funksjoner også skal legge til rette for integrering av iPhone´n din. Dette blir en videreutvikling av det nåværende Command Online-systemet.

For kort tid siden skrev vi om at man i USA nå kan få sin nye Mercedes med spesialtilpassede Facebook-apper som holder kontakten med ens sosiale nettverk via bilens wifi når man er ute på tur.

Les også: Mercedes med egen Facebook-app i USA

På nye A-klasse har man imidlertid gått enda lengre.

Musikk, navigasjon eller kanskje en mail til kjæresten - via den sentrale skjermenheten og integreringen med telefonen kan du styre det meste i nye Mercedes A-klasse. (Foto: Daimler AG)

Denne gangen bruker man altså Apple-telefonen som brukergrensesnitt, via en egen Mercedes-app som skal hete "Drive Kit Plus".

Gjennom den skal man kunne holde seg oppdatert både på Twitter og Facebook under turen, samtidig som alle funksjoner i bilens innebygde Garmin-navigasjon også utveksler informasjon med disse og andre telefon-apper.

Integrerer sporingssystem

En interessant detalj som inngår i systemet er også en "Car Finder"-funksjon, som du kan bruke dersom noen stikker av med A-klassen din. Uten at det er forklart inngående vil vi tro den også gjør bruk av den tilsvarende Apple-teknikken som man kan få til alle nye epleprodukter, fra telefoner til iPader og større datamaskiner.

Stjålne biler har jo faktisk allerede blitt gjenfunnet inndirekte takket være denne funksjonen, i tilfeller der en iPhone eller iPad har ligget i bilen.

Systemet skal kunne styres via den store skjermen i bilen samt en etterhvert typisk musknapp i midtkonsollen. Men som nevnt innledningsvis skal det meste kunne gjøres uten å ta nevene fra rattet også.

Les også: Her er det første bildet av nye A-klasse

Hvorvidt Mercedes har skrinlagt sitt gamle Linguatronic-system eller brukt deler av det som utgangspunkt for det nye er også helt usikkert, men faktum er at stemmestyringen i dette systemet kommer direkte fra Apple-enheten som integreres.

Utviklere fra både Apple og Daimler har jobbet tett sammen på hovedkvarteret i Palo Alto, California, for å viske ut de merkbare grensene mellom bil og mobiltelefon, og nyheten markedsføres med gjensidig stolthet av begge parter. (Foto: Daimler AG)

Stemmestyringen i ikke-lenger-helt-nye iPhone 4S, bedre kjent som "Siri", er etterhvert i ferd med å bli en slags industristandard, og gjennom Drive Kit Plus-appen kan du også styre mange av bilens funksjoner via stemmestyringen på telefonen.

Siri får fritt, digitalt spillerom

Dette er ifølge "dings-nettstedet" Gizmodo en milepæl, da det skal være første gang at Apple tillater at deres stemmestyring via en slik app faktisk styrer funksjoner som ligger helt utenfor telefonen.

Del med Facebook-vennene dine!

Det blir spennende å se hvordan dette fungerer i praksis, og om det blir så enkelt i bruk som det høres ut til. Siri skal ifølge rapportene være god i muntlig, og som "sekretær" i en Mercedes påstås det at hun til og med skal kunne skrive og sende mail og SMS, finne lagret musikk og utføre et utall ordre basert på førerens ordre.

Skeptikerne frykter nok at Apple-damen vil oppføre seg som en valp som slipper ut av buret sitt for første gang når hun får fritt, digitalt spillerom i den nye A-klassen, men vi vil tro både Apple og Daimler har dobbeltsjekket dette både to og tre ganger før de tør å slippe det ut på markedet.

Systemet skal fra høsten av også være tilgjengelig i B-, C- og E-klasse.

Les også: Til nå er det datanerdene som har manipulert Siri