DETTE ER TRENDY: Det amerikanske magasinet Redbook har funnet  ut hvilke helsetrender som er de ti mest populære akkurat nå. (Foto: Montage)
DETTE ER TRENDY: Det amerikanske magasinet Redbook har funnet ut hvilke helsetrender som er de ti mest populære akkurat nå. (Foto: Montage)

Her er de ti hotteste helsetrendene

Hørt om vaginal trening? Eller multitasking-sko? Se hele trendlisten her!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det amerikanske magasinet Redbook har kommet frem til de mest populære trendene innen helse. Noen er nok kjent for deg allerede, mens andre kanskje overrasker blant de topp ti.

Trend # 1: Spill deg i form

Nintendo Wii er for mange kanskje ikke lenger noen nyhet, men interessen rundt treningsspillet har eksplodert. Nå er det å spille av seg helgekosen en av de hotteste trendene. Nintendo Wii har solgt mer enn åtte millioner enhet over hele verden, og kjøper du balansebrettet kan du nok utfordre deg selv i enda større grad.

Et annet godt tips for å trene i hjemmet er å skaffe seg en rockering med vekter. I vektklasser fra 1,5 til 2,2 kilo, med polstret bølgete innside, utfordrer ringen spesielt kjernemuskulaturen i kroppen.

– Dette er først og fremst et utrolig godt redskap å bruke for å trene kjernemuskulatur i mage og rygg, har Kari Jaquesson tidligere uttalt til God morgen Norge.

Trend # 1: Spill i hjemmet. (Illustrasjonsfoto). (Foto: Colourbox)

Trend # 2: Slanke- eller «multitasking»-sko

Sko som skal trene rumpe og lår i hverdagsaktiviteten har blitt veldig populært. En av modellene, FitFlop, har vært i salg i Norge en stund nå og er bygget på en måte som skal gjøre steget ustabilt. På denne måten gjør skoen at legg- og benmuskulaturen må jobber hardere.

Eksperter er foreløpig ikke overbevist om skoen faktisk gir resultater, men svært mange kvinner elsker likevel tanken på å gi skotypen en sjanse og salget har skutt i været.

Trend # 2: Mulititask-sko (Foto: Skjermdump fitflop)

Trend # 3: Superfrukt

Mattrendene er ikke til å komme unna i en trendoversikt. Mens skjønnhetsdronningen Lillian Müller er blant de som sverger til Rawfood, og lavkarbofeberen ennå ikke har sluppet taket, er det nå superfrukter helsetilhengerne lovpriser.

Acáibær, gojibær og granateple er blant superfrukten som har fått en enorm tilhengerskare. De er alle proppfulle av antioksidanter som beskytter cellene, og i tillegg smaker de godt. Acái er ikke så tilgjengelig i Norge foreløpig, men kan kjøpes i helsekostbutikker som juicer, pulver eller i tørket form, eller eventuelt bestilles på nett.

TV 2 testet i fjor hvor mye du kan spare på å kjøpe helsekost på nett.

All frukt gir aller best helseeffekt når du spiser den i sin naturlige form, da er den fremdeles full av fiber og viktige næringsstoffer.

Trend # 3: Superfrukt (Illustrasjonsfoto) (Foto: Colourbox)

Trend # 4: Å vite hva du spiser

I dagens stadig mer opplyste samfunn setter mange spørsmålstegn til hva maten de spiser faktisk inneholder, og flere og flere bruker tid til å lese næringsdeklarasjoner før de kjøper en vare.

Les også: Matprodusenter kan ikke lure deg lenger

Også myndighetene har tatt grep for å hindre at matprodusenter kan lure forbrukeren. Obligatorisk næringsdeklarasjon er at av de nye kravene fra EU. Det betyr at alle matvarer må merkes med mengde energi, protein, fett, mettet fett, karbohydrater, sukkerarter og salt per 100 milliliter, i per porsjon vare. Hos flere restauranter kan du nå også spørre om å få opplyst næringsinnholdet på maten de serverer. Det kan være til stor hjelp om du er opptatt av kosthold eller forsøker å gå ned i vekt.

Trend # 4: Lese innholdsdeklarasjoner (Foto: Celine C. Normann)

Trend # 5: Kutte ned på salt

Med kalori- og karbohydrattelling som «gammelt nytt», er det store nå å begrense inntaket av salt.

– Salt har veldig mye å si for smaken, noe som har ført til at mange matprodusenter og restauranter har brukt det som en erstatning for fett, påpeker ernæringsfysiolog og nasjonal talsperson for American Dietetic Association, Bonnie Taub-Dix til magasinet.

I snitt regnes det med at nordmenn får i seg ti gram salt daglig. Helsedirektoratet ønsker å oppnå en gradvis reduksjon ned til fem gram salt daglig for voksne.

Trend # 5: Kutte ned på salt. (Illustrasjonsfoto) (Foto: Colourbox)

Trend # 6: Helseregistrering på nett

For å oversikt i hverdagen har det blir veldig populært å logge informasjon om matinntak, trening og annen helseinformasjon. På flere nettsteder som for eksempel FitDay eller Revolution health kan du legge inn opplysninger, registrere kaloriinntak og kaloriforbruk og også få råd og tips fra andre personer.

Å legge inn informasjon på nett er en fin måte å holde oversikt på, og det kan også gjøre det lettere å motivere seg selv til å fortsette med trening og gode matvaner fordi du kan følge med på egen utvikling.

Trend # 6: Føre helsejournal (Foto: Skjermdump FitDay)

Trend # 7: Vaginal trening

En av de muligens noe overraskende helsetrendene i år, er vaginal trening. Det vil si trening som strammer opp bekkenbunnsmuskulaturen. Grunnen til at dette er populært er at det kan hjelpe kvinner med problemer som urinlekkasjer og mage- og blæretrøbbel. Treningen sies også å kunne hjelpe kvinner til bedre orgasmer.

Trend # 7: Vaginal trening. (Illustrasjonsfoto). (Foto: Colourbox)

Trend # 8: DNA-basert diett

Den såkalte blodtypedietten, ideen om å spise riktig for din blodtype, har ikke tatt det norske folk med storm. Kanskje har vi nordmenn mer troen på den nyeste diett-trenden; DNA-basert diett.

Noen forskere mener kjemikalier i mat kan påvirke hvordan vårt DNA fungerer. Derfor mener de at det, gjennom å se på familiehistorie og genetisk testing, er mulig å identifisere hvilke sykdommer hver og en av oss er disponert for. På den måten kan vi da ta høyde for hvilken mat vi bør og ikke bør spise for å unngå å bli syke.

Trend # 8: DNA-diett. (Illustrasjonsfoto). (Foto: Colourbox)

Trend # 9: Sykkeltrend

I flere norske byer jobbes det for å utvikle flere sykkelveier for å gjøre det lettere for alle å bruke sykkelen i hverdagen. Myndighetene oppfordrer alle til sykkelbruk, og i Oslo, Trondheim og Drammen har det kommet bysykler.

Generelt har det blitt trendy å være mer i aktivitet, og nå når våren melder sin adkomst, finner stadig flere frem sykkelen.

Noen sykler for treningens skyld, andre fordi det er kjappere, billigere eller bare mer behagelig. Uansett grunn er det ingen negative elementer knyttet til å sykle mer i hverdagen, og at du i tillegg blitt sett på som trendy er vel ikke negativt?

Trend # 9: Sykling (Foto: Scanpix)

Trend # 10: Detox

Å rense kroppen har også klart å karre seg opp på trendlisten. Det er flere måter å gjøre dette på. Du kan gå til ekstreme steg og gå inn for tarmskylling, eller du kan gå på ulike kurer på alt fra 24 timer til flere uker.

Mange leger er imidlertid skeptiske til denne rensingen og mener det eneste du egentlig renser er samvittigheten. I september i fjor testetTV 2 hjelper deg å rense kroppen med detox. Det gikk bokstaveligtalt rett i dass.

– Det finnes ikke noe medisinsk belegg for at detoxen har effektene de påstår, sa overlege Bjørn Hofstad ved gastromedisinsk avdeling på Ullevål universitetssykehus, til TV 2 hjelper deg den gang.

Hvis du likevel vil hive deg på en detoxdiett kan du prøve Oprah Winfreys litt mindre ekstreme versjon. Hun valgte å kutte ut koffein, sukker, alkohol, gluten og animalske produkter og isteden spise frukt, grønnsaker og fullkornprodukter.

Trend # 10: Detox. (Illustrasjonsfoto). (Foto: Colourbox)