Det er hvorvidt du er A- eller B-menneske som avgjør hvordan koffein påvirker søvnen din  (Foto: Camilla Blok/TV 2)
Det er hvorvidt du er A- eller B-menneske som avgjør hvordan koffein påvirker søvnen din (Foto: Camilla Blok/TV 2)

Kaffe er verst for A-mennesker

Studier viser at kaffen har størt negativ effekt på morgenfuglene

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er et velkjent problem at mye kaffedrikking i løpet av dagen kan gjøre det vanskelig å sovne om kvelden.

Nå viser en ny studie, publisert i The Journal Sleep Medicine, at det absolutt ikke gjelder alle.

Les også: Brownies til søndagskaffen

A-menneskene sliter mest

Hvis du er et B-menneske vil ikke kaffe ha noen negativ effekt på søvnmønsteret ditt.

Hvis du derimot er typen som er frisk og rask tidlig om morgenen kan det være lurt å styre unna alt med koffein når det nærmer seg leggetid.

Les også: Slik lager du perfekt kaffe

Overraskende resultat

Studien er basert på 50 amerikanske studenter. Søvnmønsteret og kaffe-inntaket til studentene ble nøye studert. I tillegg hadde de apparater rundt håndleddene som målte hvorvidt de var våkne i løpet av natten.

Resultatet var at morgenfuglene slet med å sovne på kvelden, og var oftere våkne gjennom natten. De menneskene som til vanlig foretrekker å sove lenge hadde ingen problemer med å sovne på kvelden.

Les også: Derfor er te sunt

Hold deg til frokostkaffen

Hvor mye koffein som er igjen i kroppen din varierer fra person til person. Noen kvitter seg med koffeinen raskt, mens andre fremdeles har spor av koffein i kroppen ved leggetid selv om siste kaffen var til lunch. Derfor kan det være vanskelig å gi helt konkrete råd om hvem som bør styre unna kveldskaffen.

Men for sikkerhetsskyld, er du et A-menneske kan det være lurt å vente med kaffen til frokost.

Les også:Kaffe kan være godt for kroppen