Det er hvorvidt du er A  eller B menneske som avgjør hvordan koffein påvirker søvnen din  (Foto: Camilla Blok/TV 2)
Det er hvorvidt du er A eller B menneske som avgjør hvordan koffein påvirker søvnen din (Foto: Camilla Blok/TV 2)

Kaffe er verst for A-mennesker

Studier viser at kaffen har størt negativ effekt på morgenfuglene

Det er et velkjent problem at mye kaffedrikking i løpet av dagen kan gjøre det vanskelig å sovne om kvelden.

Nå viser en ny studie, publisert i The Journal Sleep Medicine, at det absolutt ikke gjelder alle.

Les også: Brownies til søndagskaffen

A-menneskene sliter mest

Hvis du er et B-menneske vil ikke kaffe ha noen negativ effekt på søvnmønsteret ditt.

Hvis du derimot er typen som er frisk og rask tidlig om morgenen kan det være lurt å styre unna alt med koffein når det nærmer seg leggetid.

Les også: Slik lager du perfekt kaffe

Overraskende resultat

Studien er basert på 50 amerikanske studenter. Søvnmønsteret og kaffe-inntaket til studentene ble nøye studert. I tillegg hadde de apparater rundt håndleddene som målte hvorvidt de var våkne i løpet av natten.

Resultatet var at morgenfuglene slet med å sovne på kvelden, og var oftere våkne gjennom natten. De menneskene som til vanlig foretrekker å sove lenge hadde ingen problemer med å sovne på kvelden.

Les også: Derfor er te sunt

Hold deg til frokostkaffen

Hvor mye koffein som er igjen i kroppen din varierer fra person til person. Noen kvitter seg med koffeinen raskt, mens andre fremdeles har spor av koffein i kroppen ved leggetid selv om siste kaffen var til lunch. Derfor kan det være vanskelig å gi helt konkrete råd om hvem som bør styre unna kveldskaffen.

Men for sikkerhetsskyld, er du et A-menneske kan det være lurt å vente med kaffen til frokost.

Les også:Kaffe kan være godt for kroppen