BMW Trippelturbo: Dette er et kraftverk!
Tre turboer, seks sylindere og 381 hestekrefter.
Når gutta hos BMW M-Performance skal bygge motorer, så leker de ikke – de gjør det skikkelig. Resultatet av siste prosjekt der i gården er en 3-liters dieselmotor med ikke mindre enn tre turboer.
Resultatet blir på massive 381 hestekrefter og et dreiemoment på hele 740 Newtonmeter.
Dette gir prestasjoner tett opptil dagens etter hvert så berømte M-biler fra BMW. Denne kraftpluggen av en motor blir å finne i BMW M550d, X5 M50d og X6 M50d.
Like rask som M5
M550d med denne motoren gjør unna 0-100 km/t på brennkvikke 4,9 sekunder. Det er faktisk like raskt som forrige BMW M5 - med V10-motor og 507 hk!
Samtidig er den svært gjerrig ved dieselpumpa, de gode prestasjonene, automatgiret og firehjulstrekken tatt i betraktning. 0,63 l/mil er det oppgitte snittforbruket.
Toppfarten er på sedvanlig tysk vis elektronisk begrenset til 250 km/t.
Om vi tar et lite dypdykk under panseret, og under det svarte plastdekselet med M-logoen på, finner vi en rekkesekser på 2993 ccm. Den når maksimalt dreiemoment på 740 Nm allerede fra 2000 o/min.
Dette er takket være det uvanlige trippel turbo-arrangement. Nettopp disse, og deres samspill, er nøkkelen til at motorens høye effektivitet og høye moment.
Les også: Dette er nye BMW M6
To små og en stor
Det er eksosen som driver et turboaggregat - ved lave turtall og lav belastning dannes det ikke mye eksos. Ved en slik motorbelastning er det en fordel med en liten og lettdrevet turbo. Det sikrer at turbotrykket bygges raskt opp, så man oppnår både rask akselerasjon og et godt moment.
Ved høye turtall og høy belastning derimot, vil ikke en liten turbo klare å "henge med", da trenger man et større og kraftigere aggregat for å oppnå maksimal effekt.
Her begynner vi å nærme oss sakens kjerne. Tre forskjellige – to små og et stort tuboaggregat - sikrer en til hver tid så godt som optimal turboladning gjennom hele turtallsregisteret.
Den ene turboen aktiviseres allerede på turtall rett over tomgang noe som sikrer svært rask respons.
Ettersom turtallet øker, og eksosstrømmen blir større, aktiveres turbo nummer to ved rundt 1500 o/min. Resultatet av to parallelt jobbende aggregater er selvfølgelig høyere turbotrykk.
Den minste turboen gir seg ved ca. 3000 o/min – men da har allerede den største turboen koblet inn på ca. 2700 o/min.
Det er for lengst slutt på den tiden da dette var rent mekaniske greier med klaffer, spjeld og mekaniske ventiler. Det hørte turbo-barndommen til. Samspillet mellom de tre forskjellige turboene styres nå elektronisk, på grunnlag av en hel rekke parametere som turtall, gass-spjeldåpning, temperaturer både på luft, kjølevann og eksos for å nevne noe.
Les også: Nå kan du gjøre vinterkupp på drømmebilen
Maksimal presisjon
For å sikre at ladetrykket er så effektivt som mulig, er både eksosflyten og tilførsel av frisk luft til turboer og kanalisering av komprimert luft inn i forbrenningskammeret, regulert med maksimal presisjon.
Hvis den store turboen snurrer ved spesielt høye hastigheter, åpner vakuumregulatoren en wastegate ventil for å avlaste trykket, også for å unngå uønsket eksos mottrykk.
Tilførselen av frisk luft er også styrt etter behov ved hjelp av pneumatisk aktiverte ventiler.
Vannavkjølt Intercooler med egen elektrisk vannpumpe sørger for at temperaturen på luften som skal komprimeres i turboene reduseres til det optimale nivået – for å øke motoreffekten.
Ikke bare, bare...
Det er selvfølgelig ikke så enkelt som å bare sette på noen turboer og en intercooler. Når BMW M Performance Automobiles - som det korrekte navnet er - gikk i gang med prosjektet ble alt fra topplokk, veivaksel, stempler og ikke minst innsprøytningsanlegget sammen med motorelektronikken spesialtilpasset.
Dette er Norges mest populære bruktbiler:
Mye har skjedd på 38 år
Det er nå 38 årsiden BMW - som aller første europeiske bilmerke - kom med turbo for første gang. En stor, tung, veldig mekanisk og alt annet enn lettdrevet sak som gav en skummel ketsjupeffekt når man passerte 4000 o/min og 170 hk - fra en 2-liters motor.
Når vi skriver 2012 lager de altså en dieselmotor som matcher ytelsene til en V10 bensinmotor på 507 hk. Ganske rått! Man kan jo saktens lure på hvor det hele skal ende...
Uansett - jeg håper vi i Broom får teste en av bilene med denne kraftkilden om ikke altfor lenge. Ser vel ikke helt bort ifra at det kan bli tilløp til opptøyer i redaksjonen den dagen...
Visste du at:
– Den første BMW med turbomotor var 2002 fra 1974?
– BMW M1 - som ble lansert i 1978 og produsert fram til 1981 i kun 452 eksemplarer - var den første bilen fra BMWs M-avdeling?
– Første BMW med turbodiesel var 524 TD fra 1983?