Ettbeinsbøy
Ettbeinsbøy

Tar du denne utfordringen fra Olaf Tufte?

Ettbeinsbøy er øvelsen for deg med god balanse og stor selvtillit. Se video!

Hver dag utover vinteren vil TV 2 Sporty vise deg nyttige treningsøvelser. Instruktør i denne videoen er Olaf Tufte, olympisk mester i roing.

– Her stimulerer du alt fra lilletåa til brystkassa: Legg, lår, bakside, fremside og rumpe, og du bruker mage og rygg til å støtte opp. I tillegg tar det på skuldrene bare å holde i vektene, sier Tufte.

Han utfordrer TV 2 Sportys lesere til å prøve denne totaløvelsen der du trener nesten hele kroppen.

Du finner tidligere publiserte treningsvideoer i stolpen til høyre.

LES OGSÅ: Hva gjør Dag Otto i sengen til Olaf Tufte?

LES OGSÅ: Bli råsterk som Olaf Tufte

Slik gjør du ettbeinsbøy:

  • Stå oppå en stabil benk, gjerne med noe tungt i hver hånd.
  • Ta knebøy på én fot så dypt du klarer, helst til undersiden av låret er parallelt med benken.
  • Det fremre beinet pendler ned, så frem foran benken.
  • Gå rolig ned, kontrollert opp igjen. Dersom du synes det er for tungt å gå helt ned, gå så dypt du klarer. Du kan også droppe vektene.


LES OGSÅ: Ro deg til bedre holdning

LES OGSÅ: Triksene som gjør at du takler hverdagen bedre

Sportys vurdering:

  • En øvelse som krever god oppvarming og grunnstyrke.
  • Belastende for knærne, derfor bør du ikke gå dypere enn at du har kontroll.
  • Godt alternativ til knebøy, kan utføres hjemme når du ikke har tilgang på helsestudio og frie vekter.


LES OGSÅ: Enorm interesse for søvntest på nettet

Hva synes du om denne styrkeøvelsen? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor!

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!