Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er ikke hver dag det dukker opp en helt nytt bilmerke i Norge. Men leter du godt på finn.no, vil du akkurat nå finne en svært sjelden fugl til salgs i Drammen – nemlig en Tata Aria.

En svært observant Broom-leser tipset oss om annonsen, og da må vi naturligvis ta en telefon til selger og høre hva dette er.

Del med Facebook-vennene dine

Er i sluttforhandlinger

– Ja, det er riktig at vi har lagt ut denne bilen til salgs. Vi er i sluttforhandlingene med Tatas europeiske hovedkontor i Italia om å bli offisiell importør og regner med at det går i orden. I mellomtiden tester vi markedet litt forsiktig med denne modellen, sier Bjørn Myhre som er importansvarlig i selskapet som skal hete Tata Motors.

Klikk her for å se annonsen på bilen:

Tata Aria er en stor syvseter med velkjent 2,2-liters diesel fra PSA. Med den motoren, firehjulstrekk og som to-seters varebil, er prisforlangende for Aria 319.900 kroner. Da er en solid utstyrspakke på plass.

Dette skal også bli en svært billig varebil

Nesten 500.000 ansatte

– Vi mener dette er en svært konkurransedyktig bil – til gunstig pris. Teknikken er solid og velprøvet og den opplevde kvaliteten er bra, her er det for eksempel ikke mye hardplast, forteller Bjørn Myhre.

De som følger med litt i bilbransjen, vil vite at Tata blant annet eier Jaguar og Land Rover. Konsernet er kjempestort og totalt sett nesten 500.000 ansatte. Bil-divisjonen til Tata Motors er inne blant verdens 20 største bilprodusenter. De står også bak verdens billigste bil, Tata Nano.

Klikk her for å lese mer om Nano

Satser nøkternt

– Men det kan vel føles litt skummelt å kjøpe et bilmerke som er så lite kjent her hjemme?

– Vi er forberedt på at dette vil ta tid og satser nøkternt i starten. I første omgang skal vi selge Aria i varebilutgave, dessuten en pickup som heter Xenon. Sistnevnte er svært prisgunstig. Tata har en veldig bra teknologibase og elbiler er også på vei. Derfor har vi absolutt tro på dette, sier Bjørn Myhre.

Flere forhandlere

– Hva med deler og garantier?

– Vi vil levere med fem års nybilgaranti og åtte år på rust. Deler henter vi fra Italia, Tata har et solid ettermarkedsnett. De er allerede på plass i flere europeiske land, blant dem Italia, Tyskland og Sveits, forteller Myhre som også har planer om flere forhandlere.

– Ja, vi er i dialog med flere og satser på å få det på plass om ikke altfor lenge. Nå venter vi bare på at Aria skal bli typegodkjent, så skal vi begynne å selge de første bilene snart.

LES OGSÅ: Super-sjelden firehjulstrekker – men er den et smart kjøp?

Ville du tatt sjansen på et helt "nytt" bilmerke som dette? Skriv i kommentarfeltet under: