MINSKER RISIKO:    Studier har vist at at høyere inntak av frukt, grønnsaker og spesielt vitamin C  er forbundet med redusert risiko for slag, sier forsker Aedín Cassidy. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
MINSKER RISIKO: Studier har vist at at høyere inntak av frukt, grønnsaker og spesielt vitamin C er forbundet med redusert risiko for slag, sier forsker Aedín Cassidy. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Derfor bør du spise sitrusfrukter

Kan forhindre at du pådrar deg alvorlig sykdom.

Bli medlem i TV 2 Sporty – vinn Dag Ottos sykkel

Sitrusfrukter inneholder nemlig den kjemiske forbindelsen «flavonoider». Den kan redusere risikoen for å få slag, særlig blant kvinner, viser en ny undersøkelse.

Det er spesielt appelsiner og grapefrukt som inneholder disse stoffene.

Test deg selv: Hvor gammel er kroppen din?

SITRUSFRUKTER: Spesielt appelsiner og grapefrukt inneholder kjemoske forbindelser som minsker risikoen for slag. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)
SITRUSFRUKTER: Spesielt appelsiner og grapefrukt inneholder kjemoske forbindelser som minsker risikoen for slag. (Foto: Illustrasjonsbilde / Colourbox/)

Fant sammenheng
Forskere fra universiteter i USA, England og Italia står bak studien, der man over en periode på 14 år har fått 69.622 kvinner til å rapportere matinntaket sitt.

LES OGSÅ: Tørket frukt kan gi deg sukkersjokk

Forskerne fant at kvinner som spiser store mengder av flavonoider hadde 19 prosent lavere risiko for blodpropprelatert hjerneslag enn kvinner som spiste lite.

Slag er en felles betegnelse for hjerneinfarkt og hjerneblødning. Dette er den tredje hyppigste dødsårsaken av alle sykdommer, nest etter hjerteinfarkt og kreft. Årlig rammes 15.000 nordmenn av hjerneslag.

Reduserer risikoen
– Studier har vist at høyere inntak av frukt, grønnsaker og spesielt vitamin C er forbundet med redusert risiko for slag, sier Aedín Cassidy, studiens hovedforfatter og professor i ernæring ved Norwich Medical School på University of East Anglia i England, til Science Daily.

LES OGSÅ: Disse øvelsene får deg raskt i superform

Flavonoider er et samlenavn for en flere grupper av antioksidanter. De mest kjente typene er quercetin, kaempferol, naringenin og katekiner.

Trengs flere studier
En tidligere studie fant derimot at hvite frukter som epler og pærer kunne minske risikoen for slag, men fant ingen sammenheng mellom gule og oransje frukter.

LES OGSÅ: Enorm interesse for søvntest på nettet

En annen tidligere studie fant at svenske kvinner som spiste de høyeste nivåene av antioksidanter, omtrent halvparten fra frukt og grønnsaker, hadde færre tilfeller av slag enn de som spiste færre antioksidanter.

Forskerne konkluderer med at det trengs flere undersøkelser for å påvise en mer presis sammenheng mellom inntak av flavonoider og risiko for slag.

På jakt etter treningsutstyr? Sjekk tilbudene i Sportybutikken!