Allerede i høst begynte bestillingene på den nye kompakt-SUV-en Subaru XV å hagle inn. Flere hundre bestilte bilen utsett. Og da mener vi ordentlig usett. Dette er nemlig en helt ny modell, og ikke facelift eller en gang ny versjon av en utgående modell. Så her visste ikke kundene hva de gikk til i det hele tatt.

Så er da også Subaru-kundene lojale som få. Det vet hva de vil ha - og en hel del om hva de får når de kjøper en Subaru. Så kanskje er det ikke så overraskende at de har tillit til at merket leverer det de vil ha, også med helt nye modeller.

Subaru XV satser på å sjarmere deg med et stilig yre.

LES OGSÅ: Subaru XV: 300 nordmenn har kjøpt den – usett

Kneippbrødet

Om vi skal trekke paralleller til matverden, der vi allerede har plassert Mitsubishi ASX som pizza Grandiosa, synes vi XV kan være kneippbrødet: Det er kanskje ikke så spennende og eksotisk – hvis du leter etter fire ulike lyspakker, fjorten innstillinger til understellet og et så omfattende infotainmentsystem at du helst skal ha treårig høyskoleutdanning innen IT for å skjønne hvordan det funker, så er dette IKKE bilen for deg.

Men du får akkurat det du trenger – og det duger for de fleste av oss.

Subaru har stor tro på modellen, og forventer at den skal stå for halvparten av alt Subaru-salg i 2012. Det tilsvarer omtrent 2.000 biler.

Forhåndssalget skulle tilsi at det ikke er urealistisk. De har i alle fall fulgt en formel som passer mange nordmenn som hånd i hanske: Liten bil, et velutviklet firehjulsdriftsystem, boxermotor og rimelig inngangspris.

LES OGSÅ: Mitsubishi ASX: Den store bilkometen i 2011

Lav pris

Ikke minst gjelder dette innstegsmodellen med dieselmotor. Med en prisen på 314.000 kroner plasserer den seg gunstig i feltet av kompakt-SUV-er/cross over.

Vi har testet den minste dieselmotoren i kombinasjon med nøkternt utstyrsnivå (Classic) og fikk både overraskelser og noen aha-opplevelser underveis.

Motor: 4/6

Subaru er kanskje ikke kjent for sine dieselmotorer – men de laget verdens første boxer-dieselmotor i 2008.

Den er også utgangspunktet for motoriseringen i XV: 2-liters motor som leverer 147 hk/350 nm eller 109 hk/310 nm.

Sistnevnte oppleves noe snaut, også i en liten bil som XV. Nå skal det nevnes at vi tester en bil som var så lite kjørt at motoren fremdeles trenger noen kilometer før den leverer optimal ytelse.

Bilen har seks gir, men det er sjelden du føler du har nok moment til å bruke det høyeste. Da må du i tilfelle kjøre på motorveien, ellers blir det mye giring.

XV med innstegsmodellen på 109 hk byr ikke på en overflod av krefter. Men det er tilstrekkelig mesteparten av tiden.

En hel del giring må du egentlig regne med uansett, ettersom arbeidsområdet i hvert gir er noe begrenset. Men dette blir sannsynligvis bedre når bilen er skikkelig innkjørt og du lærer motoren bedre å kjenne.

Siden dette er en boxermotor er tyngdepunktet i bilen lavest i klassen. Det merkes når du er ute og kjører i svinger. Det er mindre svaiing enn vi skulle tro i en så smal og høy bil.

Dessuten kan du glede deg over et lavt snittforbruk. 0,56 liter på mila ved blandet kjøring er oppgitte tall, og lar seg så absolutt høre.

Apropos høre, motoren lar seg også høre. Godt. Og dessverre er det en del knatring – både når den går på tomgang, og når du kjører. Men her må nok dårlig lydisolering dele noe av skylden for den litt påtrengende lyden.

LES OGSÅ: Tre skikkelig vinterbiler til under 10.000 kroner

Interiør/plass: 4/6

Subaru XV interiør foran

Vi har alt slått fast at XV i innstegsutgave på langt nær er noen utstyrsbombe. På sett og vis er det litt som å dra tilbake i tid. Her er det for eksempel ikke automatisk tre blink når du toucher blinklyshendelen og ingen LED-lys, verken her eller der.

Men, på en annen side er den befriende enkel å forholde seg til. Dashbordet er ikke jålete, men funksjonelt. Knappene er solide og det meste du tar på kjennes ut som det skal holde i mange, mange år.

Helt fritt for duppeditter er bilen dessuten ikke. Du får en skjerm oppå dashbordet, og her kan du hente fram diverse informasjon fra kjørecomputeren, som i kjent Subaru-stil formidler relevant informasjon på en nøktern måte.

Plasseringen høyt oppe på dashbordet er smart, og bidrar til at du slipper å flytte blikket fra veien. Skjermen er også aktiv når du bruker ryggekameraet.

Plassen er god – også i baksetet – og takhøyden imponerende for en så komptakt bil. Du finner en god sittestilling, uten at setene utmerker seg spesielt på den ene eller andre måten.

Bagasjerommet rommer 380 liter, også det er på nivå med snittet i klassen. Hvis du legger ned baksetene øker plassen til 1.270 liter (20 liter mindre om du krysser av for takluke på utstyrslista). Det er ikke dårlig, men det kan jo nevnes at ASX tilbyr 442 liter med baksetene oppreist.

Kule felger er med å gi XV et stilig utseende.

Kjøreglede: 4/6

XV har 22 cm bakkeklaring og Subaru har laget firehjulsdrift i 40 år. Det borger for gode offroad-egenskaper. Vi har ikke dratt ut på tur i de verste løypene, men har gitt den sjansen til å bevise hva den kan på sørpete, isete og dårlige kjerreveier. Resultatet var som ventet og helt i tråd med Subarus eget slagord: XV er ustoppelig.

For øvrig kjennes det ut som en bil som tåler juling. I kjent Subaru-stil får vi inntrykk av alt ting er skrudd godt sammen og er ment å skulle vare lenge. Selv om det humper på dårlig underlag, er det ingenting som knaker, knirker eller lager andre irriterende ulyder inni bilen.

På landeveien er opplevelsen komfortabel og god. Det lave tyngdepunktet gjør at du ikke merker så godt at bilen faktisk er ganske høy. Men noen racerbil gjennom svingene vil vi ikke si at det er likevel. Kanskje blir den mer inspirerende med større motor?

De tørre fakta er som følger: 0–100 km/t 11,3 sekunder og toppfart på 175 km/t.

Som nevnt tidligere har lydisoleringen måttet vike litt for å holde prisen nede. Ikke helt optimalt ved langkjøring.

LES OGSÅ: Denne SUV-en kan du gjøre et bruktkupp på

Design: 4/6

Utvendig synes vi XV byr på klassens stiligste design. Den er røff og stilig fra alle vinkler – og vi har sansen for de mørke felgene med mønster i krom. Det kler bilen og gjør den litt friskere å se på, uten at du føler deg som en råner med dårlig smak og mye penger.

Du kan for øvrig fås en hel del styling, som en større spiler over bakluka, som faktisk også gjør seg. Denne bilen tåler litt ekstra "pynt".

Bilen ser litt høy og smal ut takket være 22 cm bakkeklaring, men det har jo sine praktiske fordeler.

Interiøret er ikke like stilig som utsiden, men minst like funksjonelt og absolutt et steg videre fra en del av de tidligere modellene.

Men på innsiden merker du godt forskjell på de mest utstyrte modellene – og skinn og navi gjør noe med totalinntrykket.

Det er slett ikke noe problem å dra til skogs for å hente ved - men du må nok kjøre noen turer om du skal få nok til å klare deg hele vinteren.

Miljø/økonomi: 5/6

Dette er XV-ens sterkeste kort. Prisen starter faktisk en pose med panteflasker under 300.000. Da får du riktignok bensinmotoren på 114 hk – mens nordmenn helst velger diesel. Enn så lenge.

Da må du ut med minst 314.000 kroner – som likevel plasserer den hakket under storselgeren Mitsubishi ASX.

Velger du den sterkeste dieselmotoren stiger prisen til 399.000 kroner – som imidlertid også betyr at du får premium utstyrsnivå. Men ingen av dieselmotorene kan kombineres med trinnløst CVT-automatgir. Da må du ha bensin. Først senere blir dieselen også tilgjengelig med automat.

XV har også lavt Co2-utslipp. Dieselmotorene stopper på 146 (109 hk) og 155 (147 hk) gram. Men enda mer imponerende er det kanskje at den største bensinmotoren på 150 hk bare slipper ut 153 gram med automatgir.

LES OGSÅ: Røff firehjulstrekk med god plass? Sjekk denne

Konklusjon: 4/6

XV leverer helt klart en bil som tåler å måles opp mot fjorårets komet, ASX. Subaru leverer biler med svært god driftssikkerhet, et godt firehjulsdriftsystem og dessuten kan vise til svært gode resultater når det gjelder sikkerhet.

Du kan også jazze den opp om du vil. Med 150 hk dieselmotor blir det mer futt, om legger litt mer penger på bordet får du både skinninteriør, navi, automatgir, blue tooth og stort stereoanlegg med aux/iPod-inngang.

XV er en bil som i motsetning til mange av de tidligere modellene, fint gjør seg i bymiljøet også. Den kan faktisk være Subarus første urbane bil – som i tillegg kjører deg helt fram til hytta når de andre må gi opp.

Nyhetens interesse gjør nok at også potensielle ASX-kunder tar en kikk på denne før de bestemmer seg. Og vi blir ikke overrasket om en del blir fristet til å gå for Subaru ...

For 314.000 kroner får du trolig klassens beste, permanente firehjulsdriftsystem, utvilsomt den høyeste bakkeklaringen i klassen, lavest tyngdepunkt, lavt forbruk og de "obligatoriske" fem stjernene i Euro NCAPs krasjtest.

De fleste er enige om at Subaru XV er en bil der designet stemmer. Det ble mange nysgjerrige blikk da den stod parkert utenfor dagligvarebutikken.

Bilen for deg hvis:

Du trenger en driftssikker, kompakt-SUV med god framkommelighet

Ikke bilen for deg hvis:

Du elsker alt det siste innen elektroniske duppeditter

Prøv også:

Mitsubishi ASX:

Fjorårets overraskelse på salgslistene. Viser hvor stort potensial kompakte SUV-er har i Norge. Men modellen er ikke like fersk lenger ...

Hvordan kunne dette bli Norges mest solgte firehjulstrekker?

Nissan Qashqai:

Nylig oppgradert med facelift. Ikke like barsk som XV, men har andre fordeler.

Vi har testet Qashqai + 2 med firehjulstrekk – se hva vi synes

Bil: Subaru XV Modell: 2.0 D Classic Motor: 2-liters boxerdiesel Effekt: 109 hk/310 nm 0–100 km/t: 11,2 sek Forbruk: 0,50 l/m EU-mix Pris: 314.000 kroner

Subaru XV detalj logo

LES OGSÅ: Subaru XV: Satser stort på liten SUV