Brooms Knut Skogstad på billansering, her i
Brooms Knut Skogstad på billansering, her i "offroad løypa".

VW Passat Alltrack: – Dette blir helt sikkert en storselger

Broom er på nybillansering – og redaktøren er ikke i tvil om at denne blir en hit. Se hvorfor.

Det er ikke så lenge siden undertegnede og Benny koste seg med testen av en vaskekte Rolls-Royce Ghost. Hjemme satt en syk og bitter redaktør Knut Skogstad, som egentlig skulle være med på testen.

Muligheten til å prøve en Rolls-Royce får du ikke hver dag, men en liten trøst er det nok at det denne gangen er Knut som er ute for å teste bil. Sågar i Østerrike, der han tester en av årets mest spennende nyheter: VW Passat Alltrack.

Del med dine Facebook-venner

LES OGSÅ: Hva skal jeg gå for – Alltrack eller SUV?

VW-Passat-Alltrack-forfra
VW-Passat-Alltrack-forfra

– Hei Knut, hvordan går det?

– Heisann. Jo, her går det strålende. Jeg har riktignok vært oppe siden halv fire, syke barn fremdeles gitt. Men det har i alle fall gitt meg bedre tid før en tidlig flyavgang enn jeg noen gang har hatt før.

– He, he, klassisk hverdagshelthistorie dette. Har du rukket å få kjørt litt da?

– Ja, vi fikk hentet bilene med en gang etter landing i München. Foreløpig har vi kjørt hit til Østerrike – via Autobahn må vite. Jeg har vært oppe i 200 km/t allerede i dag. Det er ikke en dårlig start på dagen.

LES OGSÅ: Passat Alltrack: Over 400 nordmenn har bestilt denne bilen usett

Tabbe på autobahn

Her hjemme er det hundrevis av kunder som allerede har lagt inn bestilling på bilen. Den har en startpris 441.800 kroner – som gir deg en 140 hk dieselmotor med manuell gir. For 487.500 får du 170 hk med DSG-girkassen. Det er denne Knut har fått prøve mest foreløpig.

– Det føles egentlig som en helt vanlig Passat. Jeg merker i alle fall ikke noe særlig forskjell. Litt høyere er den jo, men den har justerbart understell, slik at du kan bestemme selv hvordan du vil at den skal oppføre seg.

Men det er ikke bare bilen som skal oppføre seg, også sjåføren må være på hugget. Særlig på autobahn. Det har Knut fått erfare.

– Ja, jeg dummet meg litt ut i stad, og la meg over i venstre felt uten å ha sjekket godt nok. Dermed lå det plutselig en BMW 5-serie GT og snuste farlig nære på bakfangeren min.

– He, he, ja, ja, litt tålmodighet med nordmenn på tur får de jo ha. Vi ligger tross alt hele sommeren og trykker bak de hersens bobilene deres så ...

Føler seg barskere

VW-Passat-Alltrack-logo
VW-Passat-Alltrack-logo

For øvrig er det ikke all verdens spennende momenter å berette om. Knut forteller om mye som er fint og bra, og nesten ingenting som er dårlig. Så hvis, du er en av dem som har forhåndsbestilt bilen usett, så kan du puste ut.

– Den har kanskje litt mye plastikk og billigpreg for en bil som fort kommer på 550.000 kroner med litt utstyr, og Alltrack-merket i midtkonsollen ser nesten ut som et vanlig klistremerke. Men aller det meste er virker veldig solid og bra.

– Jeg og Benny lurer på om du føler deg barsk i denne bilen – den er jo tross alt litt mer enn vanlige stasjonsvogn?

– Jo da, jeg gjør nok det altså. Og denne bilen passer veldig bra for folk som ellers ikke vil kjøpt Passat. Den tetter effektivt luka mellom vanlig Passat og Touareg.

LES OGSÅ: Passat Alltrack 2012: En liten prisbombe

Dårlig vei

Men hvor bra den takler røffere utfordringer enn vanlig vei, har ikke Knut fått testet enda. Det skjer senere i ettermiddag.

– Og noe alvorlig off road-testing ser det ikke ut som vi skal ut på – snarere en litt dårlig brøytet vei. Men vi får se, kanskje dukker det opp noen overraskelser.

– Du nevnte forresten justerbart understell tidligere, er det også mulig å heve bilen for å få økt bakkeklaring?

– Så langt jeg har sett foreløpig, så er det ikke snakk om det, nei. Her er det bare justering av demperne med tanke på hvor stiv du vil at den skal være.

LES OGSÅ: Vi har testet en bil fra VW som garantert takler vanskelig underlag. Les hva vi synes om den her

Snart Norges-klare

VW-Passat-Alltrack-bakfra
VW-Passat-Alltrack-bakfra

Om drøye to uker blir det lansering i Norge, og to dager senere, 19. mars, får de første kundene overlevert sine biler.

– Hva sier spåmann Knut Skogstad om salgstallene for denne bilen her hjemme da?

– Jeg er helt sikker på at dette blir en stor suksess. I alle fall i starten, så får vi se hvordan tallene blir når nyhetens interesse går litt over.

– Gode greier, du får nyte turen videre og drikke mye kaffe, så du ikke dupper av i offroad-løypa!

Knut kommer hjem sent i kveld, men det drøyer ikke lenge før dere får lese en grundigere test av bilen. Så følg med.

LES OGSÅ: Denne bilen skapte en helt ny trend