VW Passat CC og Mercedes CLS: Se så billig de er blitt

Firedørs-coupeene er virkelig mye bruktbil for pengene.

De er sedaner med fire dører, god plass i baksetet og stort bagasjerom   men de forsøker likevel å ligne coupeer. Det er ikke bil for hvem som helst   men de som setter design litt høyere enn praktiske løsninger liker disse bilene...
De er sedaner med fire dører, god plass i baksetet og stort bagasjerom men de forsøker likevel å ligne coupeer. Det er ikke bil for hvem som helst men de som setter design litt høyere enn praktiske løsninger liker disse bilene...

De var tidlig ute, Mercedes, da de med CLS startet trenden med firedørs-coupeer. Og det var nok ganske overraskende at det skulle være VW som fulgte først opp. Men slik ble det, da sistnevnte satte Passat CC i produksjon.

Begge modellen har hatt et relativt bratt prisfall siden de kom på markedet, og dermed er det gode tider for dem som vurderer å handle en av disse som bruktbil.

Del med dine Facebook-venner

Her får du biler som skiller seg ut og tilbyr en god porsjon luksusfølelse, til en pris de fleste kan leve med.

Elsk eller hat

Vi kan starte med Mercedesen – som tross alt skal ha æren for at firedørs-coupeen har blitt mote.

CLS er en bil som bygger på E-klasse – og ble lansert i 2004. Den gangen var konseptet helt nytt – og bilen splittet raskt publikum i to leire: De som elsket den og de som hatet den. Ingen var i alle fall likegyldige.

Tanken var å lage en stor og rommelig bil med plass til fire (kun to i baksetet) og dessuten en god porsjon bagasje – uten at det måtte være så kjedelig som en vanlig sedan. Derfor ble bilen gjort så lik en coupe som mulig – men uten å begrense antall dører til to.

Innvendig er det klassisk Mercedes. Ikke noe nymotens dill-dall - og store lister med treverk finnes i stort sett alle bilene. Sjeldent utstyr inkluderer for eksempel massasje og kjøling i setene.
Innvendig er det klassisk Mercedes. Ikke noe nymotens dill-dall - og store lister med treverk finnes i stort sett alle bilene. Sjeldent utstyr inkluderer for eksempel massasje og kjøling i setene.

Her kan du lese vår test av Passat CC

Muskler under panseret

Den nye måten å tenke familiebil på traff ganske bra i markedet. Riktignok er ikke CLS en volummodell, men den traff så godt at bilen i fjor ble videreført.

Motoriseringen i CLS er heller ikke helt på nivå med en vanlig familiebil. Da den kom ut hadde du først bare to alternativer, begge V6-motorer. Om du ville ha bensin (CLS 350) fikk du 272 hk, mens dieselversjonen (CLS 320 CDI) slett ikke var en treg doning den heller, med sine 224 hk.

Etterhvert kom den også med enda mer pulver under panseret – AMG-versjonene med 493 hk (2006) og 514 hk (2008), er regelrette monster av noen biler.

LES OGSÅ: Passat CC-eiere er svært fornøyde med bilen si – se bare her!

Sjekk nivåreguleringen

Fra lanseringen og fram til i dag, har prisene på CLS blitt langt hyggeligere. Fra å koste rundt en million med "riktig" utstyr, ligger de nå til salgs fra godt under 400.000 kroner.

I vårt bruktbildatabase, uttaler bilekspert Benny at disse bilene fremdeles er relativt nye, og at det er få kjente feil og mangler.

– Det du imidlertid bør sjekke, er den automatiske nivåreguleringen, som på Mercedes-språket kalles Airmatic. Det er også greit å vite at bruktimporterte eksemplarer gjelder ikke norsk kjøpslov med fem års reklamasjonsrett, påpekes det i bruktbildatabasen.

Bagasjerommet er på 500 liter – så du får fint med deg det som trengs til en ferie – selv barnevogn kan du presse nedi. Da bør du imidlertid pakke effektivt for å få med deg resten ...

Denne hekken er noe av det som publikum diskuterte mest da CLS ble lansert. Tåtøft eller bare klønete og rar - meningene var delt - og sterke.
Denne hekken er noe av det som publikum diskuterte mest da CLS ble lansert. Tåtøft eller bare klønete og rar - meningene var delt - og sterke.

Se hele vår bruktbilguide her

Mer folkelig

Passat CC på sine side kom i 2008. CC står for Comfort Coupe – og røper også ambisjonen med bilen. Den føyer seg fint inn i rekken blant VW-modellene som lillebror til limousinen Phaeton og en mer jålete halvbror til vanlig Passat.

Designet bygger i all hovedsak på utgangspunktet, men særlig fra midten og bakover er det mulig for folk flest å se forskjellen tydelig. Rent faktisk er den både lengre (2,7 cm), bredere (3,6 mm) og ikke minst lavere (5 cm) enn en vanlig Passat.

Mens Mercedes dyttet inn utelukkende spreke motorer, valgte VW i kjent stil å bruke mer folkelige kraftkilder. Dermed fikk vi i Norge velge mellom dieselmotor på 140/170 hk og en bensinmotor på 160 hk. Etterhvert kom den også med en sprekere 200 hks bensinmotor.

Få problemer

I likhet med CLS var det de første årene en 2+2-løsning – uten konvensjonelt baksete. I de nyere modellene har imidlertid dette endret seg – slik at bilen er enda mer praktisk.

Bagasjerommet er mer eller mindre nøyaktig like stort som i CLS.

Heller ikke disse bilene er det registrert noen spesielle problemer med foreløpig. De er jo også enda relativt nye.

Her er bruktbilguiden for deg som er ute etter brukt VW

Tryggere på vinteren

Selv om Passat CC, som fra og med 2012-modellen bare heter CC, var naturligvis langt billigere enn Mercedes CLS. Dermed kan du her få tak i enda rimeligere firedørs coupe – som i tillegg er nyere.

en annen fordel med Passat CC-en er at den fikk 4motion-systemet til VW – som betyr at du kan komme deg litt tryggere gjennom vinteren, sammenlignet med bakhjulsdriften til CLS.

Tofarget skinn og mørke lister er unektelig en lekker kombinasjon - og gir Passat CC et meget eksklusivt preg. Navi er et must, og sjekk også at de
Tofarget skinn og mørke lister er unektelig en lekker kombinasjon - og gir Passat CC et meget eksklusivt preg. Navi er et must, og sjekk også at de

Noen eksempel

Prisen på VWs firedørs coupe starter knappe 100.000 under CLS. En greit eksemplar med diesel, skinn, navigasjon og xenon kan fås fra rundt 270.000 kroner. Da er faktisk ikke km-standen helt ueffen heller. Her er et eksempel

Siden CC-ene er såpass nye, er det ikke vanskelig å finne godt utstyrte modeller (Carat) som har gått under 100.000 km til under eller rundt 300.000. Riktig farge er sort, hvit eller sølv – skinn og stor navi er must, mens DSG og 4motion gjør bilen enda mer "riktig".

CLS-ene starter på rundt 350.000 kroner, men du må gjerne opp 40.000 kroner for å finne eksemplar av 350 (bensin) med kurant km-stand og riktig farge med bensinmotor. For eksempel denne

Vil du ha diesel må du ut med ytterligere 20-30.000 kroner. Denne ser for eksempel gunstig ut

Felles for disse bilene er altså at det ikke er de letteste å bli kvitt, i alle fall ikke de med litt ukurant farge og sparsommelig med utstyr.

Hekken til Passat CC skiller jeg klart ut fra en vanlig Passat. Denne bilen forteller at du ikke utelukkende kjøpte den av praktiske hensyn. CC-eiere er gjerne litt over middels bilinteresserte.
Hekken til Passat CC skiller jeg klart ut fra en vanlig Passat. Denne bilen forteller at du ikke utelukkende kjøpte den av praktiske hensyn. CC-eiere er gjerne litt over middels bilinteresserte.

LES OGSÅ: Mercedes vil gjøre det igjen – sjekk deres nye stasjonsvogn-coupe!