Husker du den gang disse var vanlige syn på veiene? Når denne starter opp er det imidlertid lite som minner om den folkelige billig bilen fra 1974... Foto: Privat
Husker du den gang disse var vanlige syn på veiene? Når denne starter opp er det imidlertid lite som minner om den folkelige billig bilen fra 1974... Foto: Privat

Opel Kadett C: 400 hester gjør den til en rakett

Og den selges IKKE til "ungdom med tung gassfot!"

Er du på jakt etter noe som går adskillig bedre enn det ser ut til, og som samtidig har et klassisk utseende?

Da er dette muligens bilen for deg. I hvertfall hvis du kan skru og fikse litt selv, for det gjenstår noen justeringer før bilen er klar for veien. Men når den er det, er det mye som taler for at du kommer til å få det veldig morsomt.

Les også: Glenn-Marthins Kadett var et kupp for 4.000 kroner

For hva annet enn moro kan bli resultatet når man putter 400 friske ponnier under panseret på en liten Kadett?

Del med Facebook-vennene dine!

14.500 har sett annonsen

Trond Tønnessen i Vanse ved Farsund har førstehåndskjennskap i forhold til et slikt påfunn. Det er han som - inntil videre - eier bilen på bildene, men med 14.500 treff på Finn-annonsen i løpet av en uke er det mye som taler for at en ny eier snart vil ta over.

Riktignok provoserer det nok de mest merketro Opel-fantastene å se et Ford-emblem på motoren, men vi tror nok det er fort glemt når de 400 hestene får slippe løs i denne lille Kadetten. Foto: Privat
Riktignok provoserer det nok de mest merketro Opel-fantastene å se et Ford-emblem på motoren, men vi tror nok det er fort glemt når de 400 hestene får slippe løs i denne lille Kadetten. Foto: Privat

Og; at noen snart vil fullføre prosjektet. For alt er ikke i mål ennå, forteller Trond.

Se annonsen her:

- Nei, den er ikke helt ferdig. Og siden jeg ikke har nok tid i utgangspunktet, og attpåtil nå har kjøpt meg hytte i Florida, så kommer det til å ta så lang tid før jeg blir ferdig med den at jeg har bestemt meg for å legge den ut til salgs, forteller han.

Det ville prosjektet begynte for hans del litt tilfeldig for noen år siden. Og det var ikke bare den monstruøse motoren som fikk ham interessert.

Nostalgiske årsaker

- Jeg hadde akkurat maken til denne bilen da jeg var 17-18 år gammel. Dessuten kjørte jeg rally med en slik etter at jeg rundet 40. Da jeg var på jobb i Oslo fikk jeg se denne til salgs på Kolbotn, rett utenfor byen, og siden jeg da akkurat hadde solgt unna rallybilen, servicebilen og hele rigget så tenkte jeg at dette kunne være en morsom erstatning for den hobbyen, forteller han.

Bremser og andre chassiskomponenter er byttet ut mot saker fra Opel Motorsport-programmet som er kalibrert og godkjent for effekter helt opp til 420 hester. Foto: Privat
Bremser og andre chassiskomponenter er byttet ut mot saker fra Opel Motorsport-programmet som er kalibrert og godkjent for effekter helt opp til 420 hester. Foto: Privat

Bilen var ved kjøpet allerede utstyrt med motor og girkasse fra en Escort Cosworth. Den hadde vært plukket helt i biter og var restaurert med stor nøyaktighet, og retningen for hele prosjektet var nøye planlagt.

Les også: Gammel Kadett - enkel prosjektbil for nybegynneren?

Rundt 400 hestekrefter var selgerens anslag, og etter en testtur med prøveskilter er ikke Trond i tvil om at han hadde dekning for det han sa.

- Jeg pleier ikke å bruke slike ord, men denne bilen går rett og slett noe så sinnssykt, sier han.

Hjerte fra erkerivalen

Motoren og girkassen er altså transplantert inn fra Kadettens langt mer moderne erkerival Escort Cosworth, og lista over modifiseringer er lang som et vondt år. I tillegg er det montert en voksen turbo, og både drivverk, hjuloppheng og bremser er selvsagt strammet opp betydelig for å stå i stil med det nye kraftverket.

En Kadett coupé er en klassisk 70-tallsbil, og svært sjelden å se i så fin stand som den det her er snakk om. Men det mest oppsiktsvekkende ved denne bilen åpenbarer seg likevel først når man tråkker på gassen. Foto: Privat
En Kadett coupé er en klassisk 70-tallsbil, og svært sjelden å se i så fin stand som den det her er snakk om. Men det mest oppsiktsvekkende ved denne bilen åpenbarer seg likevel først når man tråkker på gassen. Foto: Privat

- Er bremser og slikt også tatt med fra Forden?

- Nei, det er brukt komponenter fra Opel Motorsport-programmet, og utelukkende ting som er godkjent for effekter opp til 420 hestekrefter, understreker han.

Etter kjøpet har han fortsatt å montere deler og justere dem inn på bilen. Og en ikke ubetydelig oppgave har vært å følge opp jobben i forhold til Biltilsynet, med tanke på endelig godkjenning og registrering av bilen når den er ferdig ombygget.

Les også: Apropos veteran - nå er Ascona C også blitt gammel nok!

- Ja, hvordan er det egentlig mulig å få godkjent 400 hester i en slik bil? Er det å være overbevisende og systematisk som er hemmeligheten?

- Joda. Og så hjelper det nok å være 48 år gammel, og ikke 22, ler han.

Interiøret på en Kadett var aldri veldig påkostet i utgangspunktet heller, men på denne er virkelig alt som ikke er dønn nødvendig plukket vekk - alt for å spare vekt og gi bedre prestasjoner. Foto: Privat
Interiøret på en Kadett var aldri veldig påkostet i utgangspunktet heller, men på denne er virkelig alt som ikke er dønn nødvendig plukket vekk - alt for å spare vekt og gi bedre prestasjoner. Foto: Privat

Det faktum at denne prosessen heller ikke er helt ferdig gjør nok at en del av de mange som ringer på annonsen er skeptiske, tror Trond. Selv er han imidlertid ikke nervøs, det som er gjort med bilen er gjort i henhold til de forhåndsgodkjente planene, og dokumentasjonen underveis er såvidt omfattende at det følger med en pen bunke papirer, forteller han.

Må på rullende landevei

- Hva er det som gjenstår?

- Sluttjustering, samt å få bilen på rullende landevei for å få dokumentert at effekt, bremser og så videre er i henhold til det som det er søkt om. Men aller først er jeg redd jeg må bytte turboen, den ryker litt og lekker olje, sier Kadett-entusiasten, som har fått en dragning mot amerikanske biler i stedet.

Får han solgt Kadetten, kan det derfor hende at det blir noe litt grøvre i garasjen som kan nytes når ikke jobben eller ferieturer til "hytta" i Florida legger beslag på tiden.

Grovbygd veltebur og seriøse racingstoler med høy rygg beskytter dersom uhellet skulle være ute. Dette blir en seriøs kjøremaskin som ikke passer for uerfarne sjåfører, understreker eieren. Foto: Privat
Grovbygd veltebur og seriøse racingstoler med høy rygg beskytter dersom uhellet skulle være ute. Dette blir en seriøs kjøremaskin som ikke passer for uerfarne sjåfører, understreker eieren. Foto: Privat

- Du er åpen for å ta bil i bytte også?

- Ja, jeg skrev jo at jeg kan vurdere innbytte av noe morsomt amerikansk. Og jeg har fått så mange rare innbytteforslag at det ikke ligner noe, ler han megetsigende.

- Det vil si at alle som har en loslitt Suburban de vil bli kvitt har øynet en mulighet?

Del med Facebook-vennene dine!

- Hehe, ja. Det er mange sånne "men skinninteriøret er tross alt ganske fint"-forslag. Så dette kan nok ta litt tid. Men bilen blir ikke mindre verdt der den står heller, så jeg tar meg god tid. Jeg vil uansett ikke selge denne til en eller annen ungdom med tung gassfot, dette er en seriøst bygget bil som bør håndteres av en som skjønner hva det er, avslutter Trond Tønnessen.

Les også: Escort Mk 2 Cosworth - denne kostet absurd mye å bygge