Velkommen til tidenes raskest voksende nettsted, Pinterest. Pinterest er som en oppslagstavle eller scrapbook der du kan samle bilder av det du er interessert i, ønsker deg eller bare vil spare.  (Foto: Pinterest.com)
Velkommen til tidenes raskest voksende nettsted, Pinterest. Pinterest er som en oppslagstavle eller scrapbook der du kan samle bilder av det du er interessert i, ønsker deg eller bare vil spare. (Foto: Pinterest.com)

Er Pinterest den nye Facebook?

Her er den nye snakkisen. Slik kommer du i gang.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Pinterest. Merk deg ordet nå, for du kommer til å høre det igjen. Pinterest er et nytt fenomen, og det vokser i rekordfart.

Ifølge Comscore er Pinterest tidenes raskest voksende nettsted i USA. Pinterest passerte ti millioner amerikanere i januar, og hver av dem brukte omtrent 100 minutter på nettstedet i måneden. Nå er fenomenet på full fart inn i Europa.

Les også: Døde personer lever videre på nettet

Jeg orker ikke mer...

Pinterest er en kollektiv dugnad for å sortere internett.

Sukk. Enda et nytt sosialt nettverk å forholde seg til. Orker vi mer?

Facebook er godt etablert. Så kom Google Plus. Det skulle bli det nye store. Alle lagde seg en konto, inkludert meg selv. Nå aner jeg ikke hva jeg skal bruke den til!

Hvorfor skal jeg bli med i enda et sosialt medie?

– Du bruker Pinterest til det du allerede gjør på nett, sier kommunikasjonsutvikler Astrid Valen-Utvik, som selv har stor tro på nettstedet.

Veldig mange av oss bruker mange timer daglig på det store internettet. Vi leser surfer rundt, leser blogger og nettshopper. Ifølge Valen-Utvik kan Pinterest hjelpe deg å huske og sortere all informasjonen. I tillegg kan det du samler sammen være med på å inspirere andre.

Pinterest er egentlig ikke noe nytt. Det er, enkelt og greit, en oppslagstavle hvor du kan samle alle bildene du finner på nett og vise de fram. Suksessformelen til Pinterest er at de har gjort det så enkelt.

Har du ikke gått over til Facebooks timeline ennå? Slik gjør du det!

Reiseplanlegging anno 2012

Fortsatt forvirret?

Gå tilbake til 90-tallet. Se for deg en oppslagstavle, en enorm bunke reisekataloger og reisemagasiner. Du skal planlegge ferieturen og blar gjennom enorme mengder papirer. Du klipper og limer og lager eselører. Til slutt har du ferieplanen klar. Din Lanzarote-oppslagstavle!

Det er 2012. Vi skal på tur, men få av oss tråler reisebyråene på jakt etter sesongens nye reisekataloger. Vi surfer på nettet. Vi oppretter et «board» på Pinterest - som en oppslagstavle. Når vi ser ting som inspirerer til ferieturen «pinner» vi det. Enkelt og greit lager vi vår Hellas-oppslagstavle.

Her er tipsene til Hellas-ferien

Astrid Valen-Utvik planlegger sin Danmark-ferie på Pinterest. Her samler hun opp informasjon når hun kommer over det på nettet. (Foto: Pinterest.com)

Samler verden gjennom «ting»

Ikke nok med at du, enkelt og greit, har samlet sammen inspirasjon til ferieturen. Nå kan også andre som skal redde kriserammede grekere få inspirasjon på veien.

Folk bruker Pinterest til å planlegge bryllup, dekorere hjemmet og organisere favorittoppskrifter. Ifølge Pinterest.com er målet å samle verden gjennom «tingene» de finner interessant.

– Vi tror en favorittbok, leke eller oppskrift kan oppdage en felles link mellom to mennesker, skriver de.

For daglige oppskrifter og tips fra Wenche - følge Wenches kjøkken på Facebook

Ikke som Facebook og Twitter

Valen-Utvik forstår at folk er skeptiske. Hun var det selv. Skulle hun virkelig lære seg enda mer nytt, og snakke med de samme folkene på enda en plattform. Men hun forsto kjapt nytten i Pinterest.

– Pinterest er ikke teknisk vanskelig. Og det er ikke de samme folkene du sosiale med. Faktisk behøver du ikke engang å være sosial på Pinterest. Stedet kan brukes mer innadvendt enn plattformer som Facebook og Twitter, forklarer hun.

Den ene delen av Pinterest handler kun om deg og din surfing, din sortering av internett og din pinning av interessant innhold (bookmarks). Om man ønsker mer inspirasjon, kan man også følge andre som bruker Pinterest og få informasjon og inspirasjon av det de pinner. Enten ved å følge folk eller ved å søke opp ting man er interessert i, eller se på noen av hovedkategoriene som Pinterest har delt opp alle sine boards i.

Slik gjør du det:

  • Be om en invitasjon her eller fra en venn som allerede er medlem.
  • Bli medlem
  • Legg til «pin it»-knappen i bokmerkeranden - Klikk her for framgangsmåte
  • Når du besøker en nettside og trykker på «pin it»-knappen lister Pinterest automatisk ut alle bildene den finner på den aktuelle nettsiden.
  • Velg bilde og pin bildet på et board du allerede har laget (navngitt) eller du kan opprette et nytt «board» der og da! Du kan legge til en kommentar om du ønsker.
  • Bildet «henges opp» på din oppslagstavle

Les også: Trist trend på YouTube: Er vi stygge?

Spre ditt bilde

Pinterest legger selv ved nettadressen du har hentet bilde fra. Du kan også legge inn dine egne kommentarer og organisere bildene i ulike mapper. Men å legge ut bilder du selv har funnet er bare halve moroa.

Når bildene «henger» på din egen vegg, kan andre brukere «re-pinne» bildene på kryss og tvers. Kommer du over et bilde som mange andre liker godt slik at de «re-pinner» det videre, kan det også hende at bildet får ekstra god profilering, noe som igjen kan gi deg et stort antall nye følgere og kommentarer på bildene dine.

Slik lager du din egen videodagbok

Mangler klare retningslinjer

Når vi ukritisk plukker bilder fra det store internettet kommer hovedbekymringeni forhold til Pinterest fram: kreditering. Et tema som lenge har vært en diskusjon i bloggverden, der det jobbes intenst for copyright.

Enn så lenge holder Pinterest seg innenfor grensen ved at alle bildene man «pinner» automatisk lenker til nettsiden de pinnes fra. Om man trykker på bildet kommer man inn på den originale siden.

Likevel kan folk komme unna Pinterest sine klare retningslinjer ved å lagre bildet først og deretter «pinne» det. Da vil kildehenvisningen være borte.

– Her må man ha en viss folkeskikk, sier Valen-Utvik, som er sikker på at Pinterest får avklart det formelle innen kort tid.

Hun har nemlig supertro på det nye sosiale mediet. Her mener hun at mange som ikke har vært så aktiv på andre sosiale medier før, kan finne sitt hjem her.

Kvinnenes Facebook

Ifølge The Atlantic går det fem kvinner for hver mann på Pinterest. De mest ivrige brukerne skal være høytlønnede amerikanske kvinner mellom 18 og 34 år. Noen omtaler Pinterest som kvinnenes Facebook, noe Valen-Utvik er uenig i. For selv om det er mye mote, sminke og interiør på Pinetrest, finnes det også mye annet der.

– Menn trenger et sted å lagre og organisere det de finner på nett, og det trenger ikke å handle om interiør og bryllup. Det kan like gjerne være oppsamlinger av artikler, teknologi, herremote og bilbilder, sier hun.

Les også: Mindre stress og mer struktur i hverdagen

Få norske bedrifter har kastet seg på Pinterest-bølgen ennå, men de kommer garantert etter hvert. Moods of Norway er allerede på plass. (Foto: Pinterest.com)

Tjen penger på Pinterest

Foruten privatpersoner har nettstedet stort potensiale for bedrifter. Erfaringer fra USA viser at folks «pinning» fra butikker skaper stor trafikk. Valen-Utvik har en egen neglelakk-blogg der hun kan vise til det samme.

– Legger jeg ut et bilde på bloggen og «pinner», spres bildet på minutter. Folk fra hele verden «liker» og «re-pinner». Det har gitt bloggen min stor trafikk, sier hun om forsøket.

Her ligger det altså et stort inntektspotensial.

Les også: Norske gründere gir opp for lett